//Tämä on Evelyn Clémentin yksinpeli, joka vastaa kuukauden haasteeseen heinäkuussa.//
En tiedä, miten Sophie oli sen saanut sovittua, tai miten hän oli itse edes suostunut moiseen, tai saanut isän suostumaan, mutta sinä päivänä huomasin istuvani linja-autoksi kutsutussa menopelissä matkalla kohti isäni veljen perhettä.
En voi väittää, että isäni ja hänen veljensä olisivat olleet kovin läheisiä. Syy tuohon ei ollut kovin kummoinen. Isäni oli saanut taikuuden voiman, mutta hänen veljensä ei. Tuo ero taas saattoi aiheuttaa suurtakin eripuraa varsinkin äidin takia. Sophie Clément on vanhasta velhosuvusta, eikä hänen suvussaan ole tapana veljeillä jästien kanssa. Isä on kuitenkin korkealla ministeriössä, joten tällä kertaa tuo sallittaneen, vaikka isä olisikin kuinka kuraverinen. Kuraverinen? Kenties juuri isä on estänyt minua tulemasta samanlaiseksi kuin Sophie. Ja se on hyvä, sillä ajatus puhtaasta verestä on järjetön. Miten voi ajatella, että veri suo voiman? Minä uskon enemmän yrittämiseen ja ahkeruuteen ja tiedän, että isä uskoo samoin. Ymmärrän kuitenkin äidin korostuksen suvun merkityksestä.
Kuten sen, että nyt kun minä sain jälki-istuntoa ja aiheutin koululla harmia, niin minä olin Sophien ja sukuni edun vastainen. Siksi hän kai ajoi minut pois. Että oppisin ja näkisin miten hyvä minun sukuni oli ja miten outoja jästit olivat, ja että hän saisi minut hetkeksi pois silmistään. Saatoin kuvitella, miten Sophie oli maininnut isälle ja miten hän oli ylipuhunut isän toimimaan tahtonsa mukaan. Sophiella oli sellainen lahja ja kyky saada ihmiset miellyttämään itseään. Liukas kieli, isoäiti sanoisi ja alkaisi taas kertomaan useita fraasejaan ja elämän ohjeita, joita oli pullollaan.
Mutta ylipäätään se, että isä oli suostunut, tuntui hieman erikoiselta. Olin aina kuvitellut, että isä olisi perheen pää, mutta ehkäpä Sophie osasi käyttää häntä hyväkseen. Jos Sophie oli kiertänyt isän pikkusormensa ympärille, minun kannattaisi palata koululle mahdollisimman pian. Châteaussakin oli parempi kuin kotona, sillä Sophie ei pitänyt minusta ja sen näki hänen katseestaan, haistoi kodin ilmapiiristä, kuuli äänensävystä, maistoi kaikesta mitä eteeni tarjottiin ja tunsi jatkuvasti ympärilläni. Sophie oli pettynyt ja hän ei kaivannut minua ennen kuin tekisin jotain, joka muuttaisi hänen käsityksensä.
Bianca taas ei helpottanut tilannetta ollenkaan pyörähtelemällä uusissa hienoissa vaatteissaan ja nauramassa äidin tuttavien kanssa, kun minä yritin keskittyä lukemiseen, tai piilottelin puutarhassa. Sen sijaan hän sai minut vain entistä hermostuneemmaksi täydellisellä olemassa olollaan.
Mutta jos Sophie kerran oli nyt isän heikko lenkki ja arka kohta, niin isä ei olisi kiinostunut minun mielipiteistäni. Ylipäätään jos hänellä olisi siihen ollut aikaa. Nyt oli kesä ja siitä huolimatta isää ei ollut näkynyt kotona liki lainkaan ja minä kun olin toivonut voivani puhua hänelle basiliskista. Suureksi osaksi sen takia olin kotiin tullut, mutta siitäkään ei paljoa hyötyä tuntunut olevan, sillä nyt minut oli passitettu kohti toista taloa ja eri kotia.
Kohti jästejä, joita hädin tuskin tunsin ja siitä Sophie oli pitänyt huolen. Heitä kun ei meidän talossa ollut näkynyt, vaikka olinkin isän ja Biancan kanssa joskus vieraillut perheen luona. Se vierailu tosin oli päättynyt melko lyhyeen, kun Bianca oli päättänyt alkaa esittämään taikatemppuja.
Tuhahdin ajatukselle. Bianca oli tehnyt jotain väärää? Ei, olin varmaan kuvitellut tuontkin tapahtuman. Muistin kyllä, että olin ollut pieni ja Clémenteillä käynyt ja jotain taikatemppuja tapahtui, mutta Biancan vai minun? En muistanut enää, mikä tuntui omituiselta. Bianca tekemässä jotain väärin?
En kuitenkaan päässyt pidemmälle, kun bussi pysähtyi tajusin pysäkkini tulleen huomatessani pihalla melkein isän kanssa identtisen näköisen miehen, naisen ja kaksi lasta. Häkellyin hieman, sillä en ollut olettanut koko perheen tulevan, tai veljen olevan niin paljon isän näköinen, mutta toinnuin nopeasti ja kipusin pikaisesti muutaman muun perässä pois linjasta, vai mikä se sitten olikaan ollut. Laukkuni painoi aavistuksen, mutta sain senkin kiskottua ovesta ulos.
En ehtinyt kuin muutaman askeleen ottamaan, enkä edes hei sanomaan, kun toinen lapsista alkoi nauramaan ja osoitti minua. Katsoin häntä ihmeissäni ja vilkaisin päälleni. En voinut käsittää mikä oli niin hauskaa. Olinkohan sutannut jotain? Olinko tullutkin ihan väärään paikkaan?
Sillä hetkellä minun teki mieli kääntyä takaisin, mutta bussi oli jo ehtinyt lähteä ja en voinut kuin katsoa perhettä kohti, joista yksi nauroi minulle, yksi pidätteli nauruaan, yksi näytti isältäni ja yksi katsoi minua säälivän näköisenä.
"Perhe Clément?" kysyin ja rikoin epävarmuuteni. Pakotin kasvoilleni hymyn, mutta mittailin katseellani perhettä, enkä ollut kovin iloinen näkemästäni.