Mila lähti suorittamaan hänelle antaamani tehtävää ja jäin yksikseni keittiöön hellan ääreen. Annoin munakoisopalojen ja muiden ainesten olla pannulla itsekseen pienellä lämmöllä, kun etsin maustekaapista paprikamausteen ja kuminan. Tuoreen valkosipulin otin keittiönpöydältä viinipullon vierestä. Lisäsin mausteet pienellä pannulla tirisevien pilkottujen sipulinpalojen joukkoon ja sen jälkeen kuorin valkosipulinkynnen. Pidin sipuleiden kuorimisesta kovin. Se oli ehkä lempiasiani ruuanlaitossa. Samoin kuin kananmunien kuoren rikkominen. Hain taikasauvaa kädelläni housujeni sivusta, mutta tajusin, että olin jättänyt sen jonnekin. Pikkulaukkuun varmaankin, mietiskelin. Otin päättäväisen askeleen, mutta pysähdyin sitten. Ei laukku eteisessä ollut, kun keittiössä, ihan lähellä siis. Olin laskenut sen tänne kauppakassit aiemmin tuotuani. Noudin sauvan laukustani ja hoidin valkosipulin pilkkomisen taian avulla, sillä vaikka kuinka pidin sipuleiden kuorimisesta, niin inhosin niiden pilkkomista. Varsinkin valkosipulin, sillä sen haju ei lähtenyt sormista sitten millään.
"Valmis", kuulin Milan sanovan takanani. Vilkaisin häntä hymyillen nätisti. Hän kertoi ruuan tuoksuvan hyvältä. Hymähdin merkiksi siitä, että olin kuullut mitä hän sanoi. Laittaessani riisiä vesikattilaan, tunsin Milan kädet ympärilläni. Hän kysyi olisiko ruoka pian valmista. "Ehkä", vastasin lyhyesti ja laitoin kannen riisikattilan päälle. "Pitää kattaa pöytä ja lisätä vielä pari juttua. Ja odottaa riisin kypsenemistä."
Irrottauduin Milan otteesta ja astelin astiakaapin luo. Ojensin Milalle ensin lautaset ja sitten lasit. "Vietkö ne pöytään?" Sen jälkeen heilautin sauvaani hellaa kohti ja varmistin, että ruoka tosiaan onnistuisi ja valmistuisi ajallaan. Ja olisi syötävääkin. Hain aterimet vielä ja nappasin viinipullon keittiöntasolta mukaani. "Korkataanko tämä jo?" kysyin Milalta ja laskin pullon pöydälle.
//toivottavasti lukijat keskittyy näihin ruuanvalmistusvaiheisiin yhtä hyvin kuin mä. varmaan alussa ajattelin jättää kuvailun tosi vähäiseksi, sitten myöhemmin kerroinkin tarkemmin ja tästä on tullut kaaos. Onneks voi "heilauttaa sauvaa ja toivoa et kaikki menee ok" :D