Huomasin ilokseni kysymyksen piristäneen tyttöä toivotulla tavalla. Heather hymyili ja mietiskeli vähän aikaa ennen kuin vastasi.
”En tiedä. Jos he ilmaisisivat luovuuttaan muuten kuin keksimällä miten syrjisivät toista niin voisivatkin olla”, Heather kertoo ja irvistää ilmeisieti jollekin muistolle. Kauheaa! Kiusasivatko Heatherin sisarukset jotakuta? Vai voisiko olla, että he kiusasivat Heatheria? Miksi? Tyttö oli niin mukava ja hauska. Kumma jos löytyisi ketään joka voisi sanoa hänestä pahaa sanaa. ”Tai jos he eivät istuisi koko ajan TV:een ääressä.” Vau, Heatherin muu perhe ei siis muistuttanut lainkaan keskimmäistä. Heather taisi olla suvun valkoinen karitsa huiluineen ja runoineen, jos muiden luovuus ei kerran riittänyt kuin television tuijotteluun ja kiusaamiseen. Onneksi olin saman ikäinen juuri Heatherin kanssa. Olisi ollut ikävää, jos en olisi saanut tutustua häneen, vaan tietäisin ehkä nimeltä jonkun ikäiseni Pouffsouffletytön isosiskon, Heatherin. Tai ainakin oletin, että muukin perhe olisi Pouffsoufflessa. Tai ehkä ei sittenkään.
Katsoin Heatheria, joka vaikutti hieman sulkeutuneelta varautunut ilme kasvoillaan. Olin aika hyvä lukemaan ihmisiä, ja minusta tuntui ettei Heather halunnut että utelisin enempää perheestä. Niinpä yritin tarttua johonkin muuhun hänen puheissaan. En oikein keksinyt mitään ja halusin kuitenkin ilmaista tukeni, joten päädyin sanomaan:
”Ai, olen pahoillani... Minulla on vain yksi sisko, onneksi hän on ihan mukava.” Tiesin seilaavani vaaravyöhykkeellä, Heather kysyisi varmasti lisää, mutta en halunnut, että hänellä olisi epämukavaa, ja puheen kääntäminen itseen oli ainoa asia, mikä tuntui luontevalta sanottavalta. Sitä paitsi Heather olisi varmasti muutenkin kysynyt jossain vaiheessa minusta.
Mieleeni pukahti kummallinen ajatus. Taustat tuntuivat olevan todella monelle kipeä paikka. Muistin Fannyn kirjastossa. Minäkään en pahemmin halunnut jaaritella lapsuudesta. Ja nyt Heather. Oliko koko Châteaussa yhtään oppilasta, jonka menneisyys ei olisi kirvellyt aina sitä muistellessa?