//Varattu Katrine Wallille ja Heather Roselle. Tapahtuu 25.12. suuressa salissa ja yhteisessä oleskeluhuoneessa.
Aamupäivän kääntyessä lounasajaksi joulupäivänä katselin hilpeänä ulos ikkunasta. Ulkona taivas oli sininen ja muutama lumihiutale leijui hitaasti alas taivaalta. Hanget kimmelsivät kauniisti ja maisema oli kuin postikortista. Pihamaalla liikuskeli muutama iloinen hahmo talviviittoihin kääriytyneinä, eikä metsäkään näyttänyt niin pelottavalta, kun se oli saanut valkean peitteen.
Kuului matalaa murinaa, joka oli lähtöisin vatsastani: nälkä oli päässyt yllättämään minut. Hypähdin alas ikkunalaudalta, jolla olin istuskellut tuijottelemassa ulos ja suuntasin askeleni kohti suurten salia. Hyräilin mennessäni iloisia joululauluja, sillä olin hyvällä tuulella. Aamulla olin herännyt kasa lahjoja sänkyni jalkopäässä. Mummo, äiti ja isä olivat lähettäneet ne. Mutta mikä parasta, he olivat tavanneet Uudessa Seelannissa vanhat ystäväni, jotka olivat pyytäneet heitä toimittamaan minulle lahjan. Hekin siis muistavat minut!
Mieli keveänä kuin lumihiutale otin valkoiset pitsiballeriinani pois jaloistani ja luistelin lattialla sukkasillani. Ei lattia tietenkään jäässä ollut, mutta liukas kuitenkin, ja kenkäni jarruttivat. Olin tänään pukeutunut samaan asuun kuin pikkujouluissa, lumihiutalemekkoon ja tiaraan siis.
Nenääni leijailevasta tuoksusta päättelin, etten ollut enää kaukana salista (en ollut vieläkään oppinut täysin suunnistamaan linnassa), ja oikeassa olin, seuraavan kulman takana aukesivat ovet suurten saliin. Pyyhälsin innoissani sisään katselemaan loisteliasta koristelua, mutta vatsani esitti kovaäänisen vastalauseen toljottelulle, joten hypähtelin kiireesti pöydän ääreen. Tupajaot eivät näyttäneet pitävän joululomalla, sillä porukka oli sekoittunut, muutamia Serdaiglen oleskeluhuoneessa iltojaan viettäviä oli istumassa Gryffondorien pöydässä ja pari ykkösluokkalaista Pouffsoufflea taas kiirehti parhaillaan kaukana tupapöydästään ruokalautasineen.
Mietin, mihin mennä istumaan, kun vakiopaikallani naureskeli iso joukkio paljon minua vanhempia oppilaita, joiden tuvasta en ollut varma, mutta Serdaigleja he eivät ainakaan olleet. Sitten mieleeni pulpahti Heather. Tyttö oli maininnut joskus viettävänsä joululomansa koululla, joten voisin etsiä hänet. Tähyilin ympäri salia, etenkin Pouffsoufflen pöytään, mutta nallea kantavaa tyttöä ei näkynyt missään. Ehkä hän ei ole vielä tullut, tuumin, ja päätin mennä odottelemaan häntä Pouffsoufflen pöytään.
Löysin pöydän keskivaiheilta reilusti tilaa ja kävin sinne istumaan. Pöytä oli katettu uskomattomin herkuin, miten ihmeessä kotitontut saisivat loihdittua tätä parempaa illallista? Vaikka herkkuja oli laidasta laitaan, kiinnitti yksi asia huomioni: vanha kunnon riisipuuro. Kinkut ja vanukkaat saisivat odottaa illallista, olin tottunut syömään joulupäivänä lounaaksi riisipuuroa. Tartuin suureen puiseen kauhaan ja mätin lautaseni kukkuroilleen herkullista puuroa. Kaadoin päälle vielä kanelia ja sokeria niin lounas oli täydellinen.
Toivottavasti Heather saapuisi pian, mietin nostaessanu ensimmäisen lusikallisen suuhuni, sillä jollei hän pian tulisi, olisi puuro kohta jo loppu.