"Lily... Yksisarvinen haluaa meidät ehkä kyytiin. Paitsi jos olen ihan väärässä ja se haluaa meidät pois.", Rose sanoi ja katsahdin yksisarvisen silmiä. Minusta tuntui, että Rosen ensimmäinen epäilys osui oikeaan. Ratsastaisimme yksisarvisella? Oliko tämä unta vai todellisuutta? Voiko näin käydä minun elämässäni? Pääsisin kokemaan jotain aivan ainutlaatuista, jotain, mitä kovin moni ei pääsisi kokemaan ja jotain, mitä minäkään en koskaan pääsisi kokemaan uudelleen.
Rose nousi muitta mutkitta hopeisen, uskomattoman kauniin, mutta läpimärän yksisarvisen selkään. Minä epäröin hetken. Olin kokenut ja erittäin taitava ratsastaja, mutta tiesin, että yksisarviset olivat aivan eri lajinsa kuin hevoset. Eivät ne toimineet samalla tavalla kuin hevoset, mutta olivat ne silti -aivan kuten kenaturitkin- hevosmaisia eläimiä. En ollut liiemmin opiskellut yksisarvisten psykologiaa, mutta hevosten kylläkin, senkin edestä. Sitten mieleeni juolahti kysymys. Miksi ihmeessä yksisarvinen antoi meidän ratsastaa itsellään? Yleensähän yksisarviset ovat niin arkoja, etteivät edes uskalla lähestyä ihmistä. Tai ehkä, tämä yksilö oli tehnyt poikkeuksen, koska olin parantanut sen ja se kenties luotti meihin?
Päätin kuitenkin olla välittämättä epäilyksistäni ja nousin selkään Rosen taakse. Miksi olin ylipäätänsä alkanut epäillä yksisarvista? En tiennyt. Miksen luottanut, että se kuljettaisi meidät turvallisesti sinne minne menisikin? En tiennyt. Olinko hermostunut, koska en tuntenut yksisarvisten käyttäytymistä, kommunikointia ja psykologiaa yhtä hyvin kuin hevosten? Kyllä. Minä siis olin hermostunut, koska en hallinnut tilannetta? Aivan järjetöntä, mutta ilmeisesti totta. Siitä piirteestä minun pitäisi päästä eroon.
"Se menee hopeapolulle!", Rose huusi sateen pauhun ja rummutuksen yli. Jouduin pinnistämään kuuloni äärimmilleen, jotta kuulin, mitä Rose sanoi. Hopeapolulle? Mikä se oli? Tunsiko Rose jo metsän kaikki polut nimeltä? Oliko poluilla edes nimet? Ei tietenkään, miksi mahdoinkaan edes kuvitella sellaista. Joskus kuvittelin kyllä aika järjettömiä asioita, joita ei oikeasti ollut olemassakaan. Itse asiassa kuvittelin sellaisia asioita aika usein. Kerrankin, olin herännyt hikisenä makuusalissani ja katsonut kelloa ja luullut myöhästyneeni kaikilta oppitunneilta. Olin ilmeisesti nähnyt harhan, sillä kello oli minusta näyttänyt puoli yhtä päivällä, vaikka todellisuudessa se oli ollut vasta viisi yli kuusi aamulla. Aika hölmöä, jos sain sanoa.
"Höm höm. Käärme on allamme.", Rose huomautti, mutten kuullut, mitä hän sihisi sille. Jos olisin kuullut, olisin pitänyt Rose todennäköisesti täyskahjona, kun kuvitteli osaavansa kärmeskieltä. Huomasin käärmeen ja kiljaisin kimakasti. Yksisarvinen kavahti säikähtäneenä kauemmas, mutta jatkoi kuitenkin matkaa, kun käärme livahti pusikkoon. Minä en liiemmin pelännyt käärmeitä, mutta kyllä sitä kuka tahansa säikähtäisi, jos tuollainen musta käärme tulee yhtäkkiä viereen.
Yksisarvinen jatkoi polulla ja huomasin tulleemme laaksoon, jossa ei satanut, sillä puut tekivät sen ylle lehtikatoksen. Laakso kimalteli kullan, hopean ja valkoisen eri sävyissä, sillä se oli täynnä eri-ikäisiä (ja siten myös eri värisiä) yksisarvisia. Osa makasi maassa, osa seisoi. Kun yksisarvinen kuljetti meidät sisemmälle laaksoon, laskeuduin selästä ja katselin lumoutuneena ympärilleni. Rosekin huokaisi "vau". Minä en saanut sanaa suustani. Tätä en unohtaisi ikinä, en koskaan, en milloinkaan, tämä oli elämäni paras hetki.