//Anteeksi vaihto minä -kertojaan. Tämä vain tuntuu niin mukavalta tavalta kirjoittaa. :'3//
Vaikka Cerinna vaikuttikin ärtyisältä, kysyin hänen päivästään ja siitä kuinka se oli kulunut. Nainen tuntui ärtyvän entisestään ja se huvitti minua hieman. En edes tiennyt miksi hän oli yht'äkkiä muuttunut epäilevästä ärtyneeksi. Olinko sanonut jotain väärää kenties? Vai eikö hän uskonut että tutkisin hänen teoriaansa tarkemmin kunhan vain pääsisin huoneeseeni kirjojen ympäröimäksi? Typerä nainen. Totta kai ottaisin hänen teoriastaan selvää, olin itsekin arvellut samaa kun olin lehden artikkelin tänä aamuna lukenut.
"Jaa. En ole oikeastaan tehnyt mitään sen erikoisempaa, kunhan nyt aloitin hieman syyslukukauden oppituntejen suunnittelua.", kollegani kertoi ja käänsi katseensa minuun. "Kiva", vastasin ja hymyilin hieman. Olin myös suunnitellut joitakin oppitunteja ensi lukukaudelle. En tosin tänään, mutta kesäloman aikana kuitenkin. "Entäs itselläsi? Mitä olet tehnyt tuon päiväkirjan lueskelun lisäksi?", nainen kysyi sarkastiseen sävyyn ja naurahdin teennäisesti. Katsoin toista hieman kylmästi mutta tietäväisesti.
"Luin päivän profeetan ja psylologiaa -tarkemmin ottaen persoonallisuuspsykologiaa, keitin teetä, kävin kirjastossa lainaamassa muutaman kirjan ja tulin pihalle puoli viiden aikoihin", selitin ja hymyilin hieman. Hymyni ei tosin ollut yhtä ystävällinen kuin yleensä, eikä yhtä tarpeellinen kuin Cerinnan sarkasmi hänen puhuessaan hetki sitten. "Noh, sitten olenkin 'lueskellut tätä päiväkirjaa' ja yrittänyt etsiä viittauksia siihen että kuuluiko kirja mahdollisesti Kate Lésacille, mutta se onkin varsin ärsyttävää hommaa kun sivuja on aikas lailla ja käsiala vaikeasti tulkittavissa joillakin sivuilla", kerroin puhuen nopeasti mutta selkeästi. Käänsin katseeni välinpitämättömästi järveen. "Luinhan minä toistakin kirjaa, mutta se homma vähän jäi kun saavuit paikalle", kerroin naurahtaen pienesti. "Ei sillä että seurasi haittaisi, päin vastoin!" lisäsin vielä lämpimämpään äänensävyyn kuin hetki sitten, jotta toinen ei saisi sitä kuvaa etteikö olisi tervetullut. Pidin Cerinnan seurasta -tai no tarkemmin ottaen hänestä. Sillä hän oli mukava ja fiksu. Välillä hieman ärsyttävä, mutta kukapa nyt ei olisi? "Eli päiväni on mennyt hyvin", sanoin ja lopetin puhumiseni siihen. Olinhan höpöttänyt jo ihan tarpeeksi. Hahhah. Cerinnaa tuskin edes kiinnosti kuunnella selostusta siitä mitä olin päiväni aikana tehnyt. Ketäpä nyt kiinnostaisi?