Kirjoittaja Evelyn Clément » 19 Heinä 2015, 21:02
" Okei", Rose totesi minulle ja kertoi miten Em (tuota lempinimeä Emelien äitikin oli käyttänyt) oli kysynyt äidiltään, oliko tämä ylpeä hänestä. Ja professori Lehtinen oli vastannut, että kyllä, muttei juuri nyt.
Sitten kuulin Emilien sanovan "Okei". Hän sanoi sen normaalisti, ihmisten kielellä, eikä kuulostanut yhtään niin epäinhimilliseltä, tai ärtyneeltä, kuin hetki sitten. Minulla oli kumma tunne, että jotain oli mennyt minulta ohitse.
"Kaksikymmentä pistettä Serpentardilta ja kaikki palaavat tupiinsa NYT", professori tiedotti näyttäen hyvinkin väsyneeltä. Ehkäpä hän olikin. Ainakaan hänen käskynsä ei kuulostanut ponnekkaalta, vaikka olinkin iloinen, että sain luvan lähteä. Sitä olinkin kaivannut.
Tupapisteistä sen sijaan irvistin, sillä olin itsekin niitä keräillyt eikä ollut mitenkään mukava, että joku meni niitä vähentämään huutamalla käytävillä ja räyhäämällä. Ymmärsin kuitenkin, että se oli perustoiminto ja ansaittu asia. Professorin kuului toimia niin, enkä uskonut, että hänkään välitti siitä enempää, kuin minäkään.
Sitten professori sihisi ja yllätyksekseni huomasin hänen katsovan Rosea. Mistä tuo tiesi, että Rose puhui kärmeskieltä? Eihän Rose ollut kai sanonut mitään koko aikana sihinällä... ehkä professori oli kuullut. Se ei välttämättä ollut hyvä asia.
Minulle oli uskottu salaisuus, enkä ollut ainut sen todistaja. Mutta minä pitäisin sen, en tiennyt pitivätkö muut, eikä se ollut hyvä asia, sillä jos he rikkoisivat tuon salassapidon, niin minua saatettaisiin epäillä myös syylliseksi. Tosin tämä tilanne saattoi muutenkin vaatia unohdusta.
"Haluan kuulla nopean totuuden. Ja sitten unohdamme tämän jutun", professori sanoi ja minulla oli tunne, että nyt hän muistutti meitä kaikkia. Hän ei halunnut, että me muistaisimme. Kärmeskieli ei ollut mikään parhaiten muistettu taito. Ihmisillä oli niin paljon ennakkoluuloja.
Vilkaisin Rosea ja huomasin, miten hänkin sihahti. Pakotin kasvoni pysymään ilmeettöminä, vaikka minua inhotti yhäkin. Rose ei sentään toitottanut sitä ajttelin ja toivoin senkin olevan jokin hyvä puoli. Saattaisi tosin olla, etten tajuaisi koko asiaa, nytkin se tuntui epätodelliselta, ennen kuin vasta illalla, tai huomenna.
Vilkaisin ympärilleni ja huomasin Rosellan. Hän näytti jotenkin jähmeältä ja minulla oli kumma olo, ettei se ollut hyvä asia. Professori käski meidän poistua. Miksi olen siis yhä tässä?
"Selvä, professori", totesin rauhallisesti ja otin askeleen kohti tupahuoneita. Vilkaisin vielä Rosellaa ja jokin hänessä sanoi minulle, ettei kaikki ollut kovin hyvin. Kaikki ei ollut hyvin, mutta se ei liittynyt minuun. Professori antoi luvan poistua. Minun piti lähteä. Nyt. Rosellankin pitäisi lähteä, tai hänelle tulisi vaikauksia. Hetken mielenjohteessa tartuin tytön käteen aikeenani vetää hänet mukanani, kunnes pääsisimme nurkan taakse, jossa ihmettelisin hänen vointiaan.
Sitten tajusin, että tyttö saattaisi hyvin torjua kosketukseni, sillä minä en useinkaan koskenut muihin, enkä ainakaan niihin hieman tuntemattomampiin. Toivoin, ettei hän tekisi niin, sillä tyttö näytti hämmentyneeltä, enkä halunnut hänelle ongelmia. Enkä halunnut Serpentardille ongelmia. Enkä toivonut, että hän jäisi siihen, sillä professori ei mitä ilmeisimmin pitäisi siitä.
Miksi minä huolehdinkaan muidenkin puolesta? Tai puutun muiden asioihin, jotka eivät kuulu minulle mitenkään.
Viimeksi muokannut
Evelyn Clément päivämäärä 19 Heinä 2015, 22:32, muokattu yhteensä 1 kerran