Kirjoittaja Evelyn Clément » 24 Marras 2014, 21:21
Hei taas!
Siitä onkin jo aikaa, kun viimeksi kirjoitin. Koulua on nyt kulunut reilu kuukausi. Olen opetellut vasta yli puolet loitsukirjan loitsuista, mutta aion oppia mahdollisimman nopeasti, viimeistään jouluun mennessä, loputkin loitsut.
Mihinkäs viimeksi jäin... Niin, ilmeisesti olen nyt selitellyt lapsuuttani ja jotain vihjailllut isästäni. Niin itseasiassa äitini on huolehtinut suurimmaksi osaksi minun kasvatuksestani ja opiskelustani. En ole nähnyt isääni kovinkaan usein, mutta joka kerta kun näen hänet, yllätyn miten arvovaltainen ja miten kunnioitustaherättävä hän on.
Jos jonkun takia opiskelen ahkerasti, niin isäni. Luultavasti se johtuu muistoista, tai siis muistosta.
Olin juuri menossa ensimmäistä kertaa kouluun, kun näin isäni. En tietenkään ensimmäistä kertaa, mutta se on ensimmäisiä kertoja, kun oikeasti puhuin hänelle itse, eikä äitini ollut paikalla hössöttämässä.
Isäni oli kutsunut minut, juuri minut, työhuoneeseensa. Tuolloin pelkäsin isääni valtavasti, mutta päätin näyttää olevani rohkea ja uskaltavani mennä työhuoneeseen yksin (olinhan jo yksitoista vuotta, sen ikäinen, että suurin osa nuorista todellakin saattoivat uskaltaa nähdä isänsä!) ja niin minä marssin nokka pystyssä isän työhuoneeseen ja koputin oveen.
Isäni melko matala ääni kutsui minut sisään ja sain oven auki ja niiasin nätisti. "Kutsuit", taisin sopertaa. Muistan miteen isäni katsoi minua kirkkain, vihrein silmin ja tutkaili minua. Muistan miten minua jännitti se jopa enemmän, kuin kouluun meneminen, mutta seisoin suorassa.
"Sinusta on tullut jo kouluikäinen", isäni totesi ja risti kätensä ja katsoi minua.
Nyökkäsin liki huomaamattomasti.
"Sophie onkin luultavasti sanonut, mutta muista käyttäytyä kunnolla", isäni sanoi ja muistan sen yhä, sillä se oli luultavasti ensimmäinen kerta, kun kuulin jonkun sinuttelevan äitiäni. Itse sanoin aina äiti, tai madame Clément, tai madame, tai madame Sophie Clément.
Nyökkäsin taas.
"No, madamoiselle, miltä tuntuu? Onko hienoa olla noinkin vanha? Mitä ajattelit tehdä koulussa ensin? Mikä aine sinua kiinnostaa eniten?" Isäni kyseli kuin vertaiseltaan, tai kuin arvostaisi minua.
Minä vastasin. Ensin arasti, mutta isäni hymyillessä leveästi, ponnekkaammin ja lopulta kerroin liki kaikesta. Sisarestani, ajatuksista, äidin viimeisimmistä juhlista, puutarhasta, siitä, miten aioin opetella kaikki maailman loitsut ja luoda tusinan lisää, haaveista, hyvistä kirjoista, jotka olin lukenut.
Isäni nauroi juuri oikeissa kohdissa, oli tarkkavainen, kuunteli, näytti ymmärtävän ja oli juuri sellainen isä, kuin olin aina haaveillut. Ehkä juuri se herätti arvostukseni isääni. Hän kohteli minua tasa-arvoisesti ja nautti samoista asioista, kuin minä ja myös hän vältteli äidin juhlia ja rakasti kirjoja.
Mutta tapaamisen jälkeen isäni vakavoitui ja sanoi: "Muista opiskella ahkerasti, tunnollisesti ja kunnollisesti, niin voit tulevaisuudessa tehdä mitä ikinä tahdot. Kunhan muistat toimia sukumme eduksi, suvun kunnian ja maineen tähden."
"Minä lupaan", sanoin ja todella tarkoitin sitä.
"Minä uskon sinuun", isäni sanoi.
Ja niin ensimmäisestä koulupäivästä lähtien harjoittelin ahkerasti ja tein läksyni aina kunnollisesti ja ajallaan. Niin paljon isäni usko minulle merkitsi, että luin ja luin siitäkin huolimatta, että muut väittivät minua hikipingoksi, enkä saanut ystäviä, sillä eihän minulle jäänyt aikaa tutustumiseen, eikä kukaan koskaan vilkaisutkaan minua ja halunnut ottaa mukaansa.
Bianca pani tietysti merkille, että meillä ei koskaan käynyt minun kavereita ja kanteli äidille. Äidistä tuttavat ja merkittävät kumppanuus-suhteet olivat tärkeitä, joten hän kutsui meille tärkeiden henkilöiden lapsia, mutta en viihtynyt kenenkään kanssa ja olin apea. Joko kaikki olivat samanlaisia leuhkia ja pinnallisia, kuin Bianca, tai sitten hyvinkin epämukavia ja huonokäytöksisiä, ahmivia mässäilijöitä.
Minua haukuttiin melko paljon ja samaan aikaan en halunnut mennä kouluun ja tiesin, miten tärkeää koulu oli ja halusin siksi mennä sinne. No, kun äitini ehdotti kotiopetusta, tartuin tilaisuuteen ja päätin vaihtaa sen jälkeen koulua. Äidistäkin se oli suvun parasta. Tälläkin hetkellä Beuxbatonksissa luultavasti luullaan, että olen kotiopetuksessa, vaikka siirryin Châteauhun. Tämä onkin ollut minulle uusi tilaisuus, vaikka en olekaan tavannut ketään, jota voisin kutsua kaveriksi. En vielä. Mutta ainakaan, kukaan ei kiinnitä minuun mitään huomiota, paitsi ehkä professorit, tunneilla siis.
Niin, se vielä piti sanomani, että vaikka arvostan isääni ja pidän hänestä, niin tapaan häntä yhä melko harvoin. Hänellä on aina töitä ja nykyisin tuntuu, että hän on kiireinen ja emme ehdi puhua kuin enintään viisi minuuttia kerralla ja sekin kerta voi olla vain kerran kuussa. Nyt kun minulla on koulua, tapaamme harvemmin, mutta olemme puhelleet takassa (mikä tuntuu kummalliselta) ja pöllöpostin välityksellä. isä ei tosin kovin paljoa ehdi vastaamaan, mutta väittää, että hänestä on kiva kuulla minun kuulumisiani, tosin minusta tuntuu, että hän ei edes lue aina kirjeitäni, sillä ei kommentoi niitä mitenkään ja saattaa välillä kysyä jotain asiaa, jonka olen jo kirjeessä kertonut. Mutta haluan pitää edes sen harhakuvitelman, että joku välittää minusta. Siksi en pysty tänään kirjoittamaan enempää. Olen pahoillani. Ja minun pitäisi viimeistellä tähtikarttaani.
Terveisin
Evelyn Clément