Kirjoittaja Rain Savage » 17 Kesä 2020, 23:08
Heather vaikutti ymmärtävän nämä sukukuviot vähän turhankin hyvin. Ehkä kaikki puhdasveriset suvut olivat samanlaisia, mitä tuli maineen ja julkisivun vaalimiseen. Hänkään ei tainnut olla ihan tyytyväinen sukunsa tapoihin. Oli tavallaan mukavaa huomata, että joku muukin sentään ymmärsi, ettei puhdasverisyys ollut niin ruusuista kuin olisi voinut kuvitella. Mitä hyvää siinä edes oli, jos ei pitänyt hienostelusta? En ehkä sanoisi sitä ääneen kenelle tahansa, mutta luultavasti minä olisin ollut mieluummin jästisyntyinen.
Heather sanoi, että kaikesta pitäisi päästä yli. En ollut varma tarkoittiko hän, että oppilaiden kuuluisi päästä yli, vai että he todennäköisesti pääsisivät. Kuitenkin tiesin, että jotkut ihmiset muuttuivat pysyvästi, jos heille tapahtui jotakin traumaattista. Eikä se muutos ollut aina parempaan suuntaan. Mutta kenties saatoin sentään kuvitella, että suurin osa valtauksen kokeneista olisi niitä, jotka pääsisivät tapahtuneesta ihan hyvin yli tai olivat jo päässeet. Entä pääsisinkö minä itse siitä yli? Oliko minulla mitään oikeutta vain jatkaa elämääni ilman kunnollista rangaistusta? Olisin varmasti ansainnut paljon pahempaakin kuin sen, etten voisi saada tai antaa itselleni anteeksi. Tai pahempaa kuin pelon Noahin menettämisestä tai hänen satuttamisestaan. Ja mitä joku naurettava kohtaus hississä oli verrattuna siihen, että jotkut muut olivat pelänneet kuukausia tai ehkä pelkäisivät vuosia, pelkäisivät aina... Minun pitäisi olla vain tyytyväinen, että olin itse päässyt näin vähällä.
Näytin ehkä vähän yllättyneeltä, kun Heather kysyi motiiveista. ”No luulen, että...” aloitin mutta jäinkin vain tuijottamaan seinää kurtistaen kulmiani. Hetkinen... Enkö minä muka itse tiennyt?! Hätkähdin ajatusta. Ei siinä ollut mitään järkeä. Tottakai minä tiesin, miksi olin sen tehnyt! Sehän oli ollut... vai oliko? Enkö kyennyt enää edes muistamaan, mitä oikein olin ajatellut? ”Kai se oli jotain vallanhalua. Ehkä hän halusi tehdä jotain merkittävää ja näyttävää tai... ehkä hänellä oli vain niin tylsää.” Ai oli tylsää? En voinut uskoa omia sanojani. Olinko minä tosiaan pannut sen kaiken alulle jostakin niin typerästä ja mitättömästä syystä? Purin huultani ja haroin hiuksiani häkeltyneenä. Niinkö se tosiaan oli ollut?
”Tai ehkä pimeydenvoimat ovat samanlaisia kuin päihteet, vähän niinkuin huumeet”, ennemminkin kuulin itseni sanovan kuin päätin sanoa. ”Ei kai kukaan tajua vaikka miksi joku juo alkoholia, jos ei ole sitä itse kokenut. Sitä vain ihmettelee, että mitä järkeä on tehdä jotain, joka saa käyttäytymään typerästi ja ehkä olemaan vaaraksi muille. Mutta sitten kun sitä kokeilee ja tuntee sen... sen euforian. No sitten haluaa lisää, ja kai sitä on helppo kuvitella, ettei jokin niin hyvältä tuntuva voi oikeasti olla niin pahaa. Ehkä huumeaddiktitkin alussa ajattelee, että tottakai sen pitäisi olla laillista, ja kaikilla olla mahdollisuus kokea se. Mutta sitten alkaa tarvita vaan enemmän, että voi tuntea yhtään mitään tai... että pärjää sivuvaikutusten kanssa. Ehkä se koulun valtaaminen oli siis vähän niinkuin yliannostus pimeyttä, johon kaikki sitä ennen sit lopulta johti?” Kun lopetin näytin varmasti yhtä yllättyneeltä, kuin kaiken olisi sanonut joku muu enkä minä. Mistä koko ajatusketju oli edes tullut? Mutta ehkä siinä oli jotain perää. Ehkä olin jäänyt koukkuun. Ehken ollutkaan pystynyt hallitsemaan itseäni täysin enää siinä vaiheessa, kun pahimmat asiat olivat tapahtuneet. Ja jotkut velhot olivat menneet pimeällä tiellä paljon pidemmälle, kuin missä itse olin käynyt. ”Kun ajattelee historian kuuluisimpia pimeydenvelhoja... eikö ne lopulta menettäneet kaiken inhimillisyytensä sillä tiellä. Vähän niinkuin narkkarit, jotka kuulemma tekee mitä tahansa saadakseen sitä ainetta.” Ajatus kylmäsi mutta samalla käsitin, että jossakin vaiheessa minun oli täytynyt pysähtyä omalla polullani tai jopa kääntyä takaisinpäin. Muutoin en enää varmasti istuisi tässä katumassa yhtään mitään.