Pyörittelin vasenta kättä, jotta saisin remmin paremmin käden ympäriltä pois. Samaan aikaan No-noah tuntui olevan vielä vakuuttunut siitä, että kirouksia siis niiden jälkivaikutuksia voisi parantaa. Yrteillä. Mukavaa. Anteeksiantamattoman kirouksen parantelua poppakonstein.
Pysäytin käden vapauttamisprosessin. Olisiko parempi vain kiertää se pois ruumiistani? Koko tutkimus ei voinut oikeasti vähemmän kiinnostaa. Mitenköhän tutkimuskohteet oli valittu ja tutkimukset suoritettu? Kuulosti jo nytkin ihan liian pahalta asialta. Kiroukset ovat ihan okei, mutta anteeksiantamattomat. Siinäpä oli sulattamista……
Jos sinulla on joku idea…. Idea? Olin jo sanonut voivani auttaa ja esittänyt nyt jo auttavaista ihmistä niin kuin kunnon kansalaisen ja oppilaan pitäisi. Pitäisi olla pirteä, ystävällinen, huomaavainen ja kohtelias. Ennen kaikkea valmis auttamaan, vaikkei pitäisikään siitä asiasta, jossa pitäisi auttaa. Olin astumassa jo yhden kielletyn rajan yli, pitäisi palata takaisin.
”En en tehnyt sitä viime vuonna”, sanoin nopeasti.
Hetkinen. Eikö äsken sanottu, että sen pitäisi olla pian valmiskin? Ja jos sitä ei ole vielä aloitettu, niin ennen pitkään tulisi vielä hoppu. Jos sen nyt kunnolla aikoisi tehdä, siis kun.. kun sen kunnolla tekisi. Saikohan kysyä, saikohan… Sai kai.. Pyörittelin kuitenkin vielä hieman kättä, ja sain sen irti laukusta. Sen jälkeenkin vielä hieman liikuttelua. Verenkierto takaisin ennalleen ja muuta?
”Milloin sen pitikään olla valmis?” En saanut kuulostamaan sitä sellaiselta kuin olin aikonut. En ollut se, joka noin vain ottaisi toisten läksyt tehtäväkseen ja kirjoittaisi toisten esseet ja muut, vaikka arvelin jo kuulostavani sellaiselta. Hyvä, kun edes omat läksyt sain tehdyksi. Ei siitä paljon aikaa edes jäisi toisten puolesta toisten läksyjen tekoon. En edes ollut kovin hyvä muotoilemaan sanoja hyviksi ja soljuviksi. Sellaistahan tekstiä opettajat tuntuivat usein haluavan lukea. Vipeissäkin olin jo saanut kuulla esseestäni ihan tarpeeksi, mutta se oli ollut sellainen, että läpi pääsi. Onneksi.
Noah palasi hetken päästä jo takaisin siihen, että auttaisinko. Ei olisi pakko. Voisin silti. Lähtemisestä ilmoitus kiitos. Vilkaisin varovasti uudestaan häneen. Enkö ollut aiemmin sanonut auttavani? Oliko tämä kohteliaisuutta vai yritettiinkö nyt viestiä, että minulla olisi vapaus ja oikeus ja mahdollisuus poistua nyt? Tai vedota jotain salakautta siihen, että vain lähtisin pois ja jättäisin hänet yksin… En ollut varma.
”Aineistosta”, vastasin kysymykseen, mikä ei edes ollut kai kysymys. Ihan sama. Aineistosta olisi hyvä lähteä liikkeelle, jos idea oli jo olemassa.
Siirsin katseeni takaisin kirjoihin. Sain lähteä, kunhan vain ilmoitin. Ilman ilmoitusta ei saanut lähteä? Miksei? Yritin pitää hengityksen tasaisena ja lukea kirjojen ja kirjailijoiden nimiä joutumatta kääntämään päätä nurin. Totta puhuakseen, tilanne alkoi tuntua ikävältä. Olinko mennyt haukkaamaan liian ison palan omenasta vai olinko vain nielaissut hyvin ujutetun syötin? Molemmat olivat mahdollisia.
”Ky-kysyitkö tätä vain sen vuoksi, että satuin olemaan tässä tässä tässä näin lähellä.. vai siksi, että minä minä olen minä, ja siis jonkun toisen pyynnöstä tai siis…”, aloitin ja yritin olla ihan rauhallinen. Olen kirjastossa. Valikoin itselleni kirjaa. Tämän arkipäiväisen teon ohella juttelen niitä näitä jonkun toisen oppilaan kanssa. Ennakkoluuloista viis. En tee mitään päätöntä enkä pilaa hyviä ensivaikutelmiani.