Bond ei sanonut, että olisi hauska tutustua. Joo, ehkei. Ei tämä tilanne ollut edes hauska tai mitään. Miksi edes yritin? Vilkaisin ylös Alainiin, joka koitti tehdä jotain ikkunalle. Rauhallisesti junavaunussa istumista oli se, mitä olin ajatellut… tai kai toivonut. En joutua olemaan ihmisen kanssa, joka ei pitänyt hauskana olla kanssani samassa vaunussa. Okei, tavallaan oli ehkä ihan hyvä, että asia oli näin.
”Marceau”, kuulin Bondin sanovan ja vilkaisin hieman hämmentyneenä tuon suuntaan. Siis Bond, Marceau vai häh? Tuo ei kyllä edes katsonut tähän suuntaan vaan Alainia. Ehkä hän kutsui Alainia Marceauksi? Olihan Alain vieläpä sanonut kai minullekin, että saisi kutsua millä nimellä halusi. Ehkä Alain siis oli tuolle Marceau. Ehkä?
Huomasin, että jokin epämiellyttävä tunne kohosi jostain. Käänsin katseeni kohti junavaunun ovea. Hmm… Matkaan menisi vielä tunteja aikaa. Ensiksi tässä junassa pari tuntia ja sitten Marseillesta pois, sen jälkeen se linja-autokuljetus Ranskan maaperältä muualle. Puristin huulet yhteen ja yritin ajatella kuinka hienot ne puutarhajuhlat voisivat olla. Ihan sama, että olisinko siellä vain vanhempieni kanssa vai en. Ihan sama. Kesästä tulisi tosi mahtava. Aivan varmasti.
Yritin olla hapuilemasta hiuksiani. Ne olivat olemassa ja se siitä. Jalat astuivat takaisin lattialle. Nostin hetkeksi katseeni. Alain oli taas takaisin turvallisesti maankameralla. Mutta hänen jalalleen oli käynyt jotain…? Tavallisesti olisi varmasti pitänyt nousta ja tarjota istuinpaikkaa tai jotain, mutta emmin. Olisi ikävä aukaista suuta ja sanoa jotain ja sitten Bond tulisi ja sanoisi itse jotain, paljon nopeammin ja paremmin. Mistäköhän toiset edes tunsivat? Tun- siis tiesin itse vain yhden Marceaun. Tai nyt ehkä kaksi. Ehkä Alain oikeasti tiesi kuka olin joskus ollut ja siksi jättänyt kertomatta sen, että Marceaukin olisi aivan käypä nimitys hänelle. Että hänen oikea nimensä sisältäisi joltain osin nimen Marceaun. Noh, sen siitä varmaan sain, kun olen itse niin huono nimien kanssa, yh…
Ja aikaa oli kulunut. Tiesin sen. Olin ollut liian hidas. Yritin olla huokaisematta. Vilkaisin toiselta puolelta pientä vaunua Alainiin. En sentään ylös. Jalkoja. Ei näyttänyt siltä kuin mitään pahempaa olisi tapahtunut. Ehkä hän vain leikki? Pitäisi silti varmaan varmuuden vuoksi sanoa jotain. Etenkin, kun alkoi vaikuttamaan siltä, ettei Bondilla ollut mitään erityisempää asiaa sittenkään Marceaulle tai siis Alainille tai siis.. kaverilleni.
”Mar-”, aloitin, mutta tajusin heti sen olevan väärä nimi. Pitäisi aloittaa alusta… Annoin oikean jalan liukua kauemmas.
”Siis Alain oletko kunnossa?”
Olin huono valehtelemaan. Valehtelu oli kuitenkin kiellettyä, mutta eihän tässä ollut edes kyse valehtelusta. Tiesin ehkä vain jotain mitä minun ei pitäisi tietää. Se siitä. Tai luulin tuntevani jonkun, mutta kävikin niin, etten tiennytkään. Mutta, sellainenhan tämä elämä juuri aina parhaimmillaan oli. Niin ainakin oli annettu ymmärtää. Suljin silmäni ja painauduin penkin selkänojaa vasten. Jos tarpeeksi paljon painaisi, niin antaisikohan seinä joskus peräksi ja sen jälkeen lattia? Yritin jättää ajatukset puolitiehen, koska ne eivät hyödyttäisi ketään. Kaikkein vähinten minua, kai?