Kirjoittaja Esmeralda Sweet » 25 Kesä 2017, 15:31
Ly pyyhkäisi hiuksia osaltaan kämmenselällän.
"Olisit kysynyt hieman aikaisemmin", naurahti Ly. Se oli totta, minulla oli tapana kysyä asioita viime tingassa tai jättää kokonaan kysymättä.
"Mutta nyt, kun kysyit", Ly jatkoi ja käveli laukulleen ravistellen käsiään. Toivoin, että en kuitenkaan joutuisi mitään erittäin sotkevaa tekemään, sillä vaatteeni olivat jo valmiiksi likaiset puskassa kyykkimisestä.
Hän kaivoi laukkuaan hetken aikaa ja heitti sitten maahan pienen pussukan, jonka sisältä esiin kierähti pari mötikkää. Tunnistin ne samanlaisiksi sipuleiksi, joista ilmeisesti oli määrä kasvaa jotain kukan tapaista.
"Tuossa mitkä istutin, on narsisseja sekä tulppaaneja, mutta tässä... Tässä on espanjansinililjoja, hajulaukkoja ja öööö... Muscari armeniacum", Ly napsautti sormiaan. "... helmilijoja! Joten", sanoi Ly ojentaen minulle puutarhalapion. "ole hyvä."
Kyykistyin hänen viittomaansa paikkaan, joka oli ikään kuin tyhjä, pieni aukea, missä ei kasvanut yhtäkään kasvia tai kukkaa. Otin käteeni pussista kierähtäneet sipulit ja mietin hetken mitä minun pitäisi tehdä, mutta Ly ehtikin jo neuvomaan: "Kaivat noin kolme kertaa sipulin läpimittaa syvemmän kupan. Katso, että sipuli on kiinteä ja ehjä, kun painat napakasti sipulin istutuskuopan pohjalle kärki ylöspäin."
Katselin hetken häntä hänen näyttäessä esimerkkiä ja iskin sitten lapion maahan. Hieman multaa roiskahti poskelleni, mutta pyyhin sen kämmenselkääni. Kaivoin sopivan kokoisen kuopan - tai ainakin melkein - ja painoin sipulin kuopan pohjalle. Otin sen kuitenkin takaisin ylös tarkistaen sen kunnon, jolloin laitoin sen takaisin.
"Onko tämä hyvä?" kysyin ja osoitin kuoppaa, jonne olin ensimmäisen sipulini laittanut.
Esmeralda Sweet on 11-vuotias iloinen haaveilijatyttö Pouffsoufflesta, joka kirjaimellisesti asuu pilvilinnoissa.
Joskus sitä kaatuu. Aina voi kuitenkin nousta ylös kaatuakseen uudestaan. -Esmeralda Sweet