// Tämä peli odottelee mukaan Verka Serovaa. :) Varmaan jonnekin joulukuun alkupuolelle sijoittelemme tätä? //
Kiiruhdin reipasta vauhtia Suurten saliin ja harpoin huoneen laitamilla olevaan pitkään pöytään. Olin vielä koulupuvussa ja nykäisin kangasta paidanhelmasta suoristaakseni rypyt. Käsi kulki melkein huomaamatta tumman tukan läpi, jotta se asettuisi jotenkin. Piti edes yrittää näyttää siltä, etten ollut tullut tänne puolijuoksua.
Väkeä oli jo syömässä myöhäistä illallistaan ja korvani täytti salin puheensorina, tuttavallinen jutustelu ja nauru. Yllä kaartuva katto oli kuin loputon tähtitaivas, joka tuikki varmaan oikeastikin tällä hetkellä yläpuolellamme, vaikka näimmekin vain tämän lumouksen. Kello oli jo lähempänä tupaan paluun aikaa, joten olin joutunut pistämään juoksuksi, kun kerran vielä halusin jotakin syötävää tämän päivän puolella.
Huomasin heti, että väki istui tupapöydässä hieman sekalaisesti. Kukaan ei enää näin ilta-aikaan tarkemmin välittänyt, vaikka oppilaat istuivat ystäviensä vieressä ja asettuivat toisen tuvan pöytään. Istuin sopivaan tyhjään väliin, kun en nähnyt ketään tuttujani. Tarjolla oli onneksi myös lounaalta jäänyttä pääruokaa, mantelikalaa ja siirappitorttua, tavallisen iltaruuan lisäksi. Erotin pöydässä ainakin salaattia, leipää ja jotain pienempää purtavaa. Päätin tarttua kunnon lämpimään ruokaan, sillä päivällisellä ollut keitto ei ollut maistunut ja nyt vatsani kurni karmivasti.
Päivän viimeisellä tunnilla oli ollut yrttitietoa - äh - ja vielä sen jälkeen olin yrittänyt vääntää läksytehtäviä pienessä kaveriporukassa tuvan oleskeluhuoneessa. Vähemmästäkin olisi kyllästynyt, mutta olin istunut sitkeästi läksykirja ja pergamentti edessäni ja raapustanut esseen alkua ensimmäiset rivit.
Siihen se oli sitten jäänytkin. Varmaan tässä kävisi taas niin, että istuisin läksyjen parissa koko sunnuntain, kun en ollut saanut mitään viikolla aikaiseksi. Läksypino kasvoi uhkaavasti ja ennen joulua tentattiin melkein joka aineessa jotakin esseiden tai isompien projektien muodossa.
Lappasin mantelikalaa suuhuni sen kummemmin huomaamatta, mitä söin, ja kuuntelin sivukorvalla vieressäni istuvien jutustelua. Huispaus, joululahjat, loma, tekemättömät läksyt. Tuttuja aiheita, joita myös oppilastoverini pohtivat.
Minä en odottanut joululomaa, vaikka toivoinkin, että tämä läksyjen paljous olisi jo ohi. Olin jälleen yrittänyt jäädä lomaksi koululle, perustelin valintaani joulutanssiaisilla, mutta vanhempani halusivat minut kotiin ainakin joulun pyhiksi. Meidän piti lounastaa sukulaisten kanssa, kuten joka ainoa vuosi. Ja varmaan he haluaisivat, että tapaisin loman aikana myös syksyllä tapaamaani Annaa, kun vanhemmat voisivat järjestää meille valvotun tapaamisen.
Tunnelma ei siis ollut kovin korkealla joulua odotellessa. Kaipasin jotain tekemistä, jotain mikä veisi ajatukset pois koulusta, pois kotiinpaluusta ja ärsyttävistä vanhemmistani.
Nappasin salakavalasti pöydän toisella puolella istuvan pojan edestä sanomalehden, kun hän jutusteli vierustoverilleen. Kaipa hän oli jo ehtinyt sen lukea. Levitin lehden pöydälle ja pakotin samalla oikealla puolellani olevan oppilaan siirtymään hieman sivummalle. Ilmeisesti hän ei uskaltanut sanoa vastaan, vaan siirsi lautasensa nätisti lehden tieltä.
Ei mitään erityisiä uutisia. Etusivullakin komeili politiikkaan liittyviä pohdintoja, jotka eivät jaksaneet kiinnostaa minua. Sitä paitsi en halunnut lukea uutisia ministeriöstä, etten törmännyt tuttuihin nimiin. Kääntelin sivuja reippaasti, ennen kuin löysin jotakin, mihin syömisen ajaksi voisi syventyä.