//Pahoittelen näinkin myöhäistä vastausta
En edes pystynyt muistamaan, että olinko mitään sellaista nähnyt. Miltä se oikeasti edes näyttäisi? Kannessa ei varmaan lukisi suurilla kirjaimilla, että hei sinä, juuri sinä, olen tässä, olen se mitä etsit, LAINAUSKIRJA. Kun avasin silmäni uudestaan, poika oli yhden lipaston laatikon kanssa painimassa. Olin vähän ihmeissäni, että miksei se auennut Alohomora -loitsunkaan avulla. Tarkoittiko tämä, että toinen ei sittenkään ollut niin hyvä loitsuissa myöskään? Hän oli kyllä saanut kirjaston oven auki lukosta, muistutin itseäni vielä, kun kuuntelin puolella korvalla, miten toinen jutteli lipastosta. Nyökkäsin hieman katsellessani uudestaan sitä lipastoa, jota minun olisi pitänyt tutkia kunnolla.
Ajattelin jo vilkaista sitä uudestaan ja tällä kertaa vähän paremmin, kun nyt sentään tiesin mitä pitäisi etsiä. Se tuntui oikealta, mutta sitten kuului joku erittäin outo hiljaisuuteen sopimaton ääni ja tunsin, miten jalkaani vasten iskeytyi jotain. En hypännyt kattoon se nyt olisi vielä puuttunut. Toki tuntui todella väärältä ja oudolta olla paikalla ja esittää olevansa ihan tavallinen, mutta siihen pyrein. Tai ainakin niin kauan ennen kuin huomasin, miten poika oli kävellä lipaston kumoon ja yritin ottaa siitä lipastosta jonkinlaista otetta.
Tavallisesti oleminen tuntui lopulta ihan väärältä, sillä niin kuin olisin muka suunnitellut tämän kaiken niin kuin se olisi ollut jokin ansa niin kuin olisin tehnyt jotain etukäteisvalmisteluja, että tämä juttu menisi surkeasti. Seisahduin lopulta Serpentardin vierelle katsellen tätä jotain kamalaa sekasortoa, joka ei ollut lainkaan sellainen kuin olisin toivonut. En halunnut mitään tällaista. Se oli yksinkertaisesti kamalaa.
”Oletko kunnossa?” yritin kysyä kuuluvalla äänellä, vaikka en ollut ihan varma oman äänenkorkeudestani. Mutta ei varmaan pitänytkään olla enää niin hiljaa? Kaikkihan olivat jo heränneet?
”Meidän täytyy käydä heti ilmoittamasta tästä jollekin aikuiselle ja pyytää anteeksi ja korvata kaiken”, totesin ajatukseni ääneen. Outoa miten sulavalta ne tuntuivat kulkevan. Ehkä sen takia, kun osasin vain käyttäytyä paremmin ollessani muiden vihojen kohteena. Se oli niin paljon helpompaa. Ei kukaan odottanut mitään erikoista vaan anteeksipyyntöä ja korvaustarjouksia. Tavallaan koko seuraava tilanne ahdisti jo todella paljon pelkkänä ajatuksena, mutta yritin häätää sellaiset ajatukset mielestäni pudistamalla varovasti päätä. En yrittänyt liian nopeasti heilautella päätäni, jotta se ei keksi taas pitää jotain päänsärky -show'taan.