Yllätyin tytön ripeästä vastauksesta ja hänen eleestään päätellen yllättyi hänkin. Pieni kiukun pistos painoi jossakin sisälläni, mutta se laimeni nopeasti, kun näin, miten tyttö nosti käden suunsa eteen. Olisin halunnut tokaista jotain ärtymyksissäni, mutta nyt en enää tiennyt, mitä sanoa.
Jos kysyisin, vastaisiko hän? En uskonut, että hän haluaisi jatkaa kotiasioista kovin paljoa enempää. En minäkään halunnut. Siirsin katseeni jonnekin kaukaisuuteen, erotin järven toista rantaa ja seurasin pieniä tuulen muodostamia laineita, jotka välkkyivät auringossa. Pitäisikö minun kuitenkin kysyä? Jos hän kaipaisi apua tai haluaisi kuuntelijan?
Hymähdin itsekseni ajatukselleni. Ei, ei minusta olisi varmaan oikeaksi ihmiseksi kuuntelemaan häntä. Kotiasiat olivat painolasti, jota on vaikea jakaa ja tytön möläytyksestä päätellen hänellä ei ollut ainakaan minua helpompaa. Itse asiassa hän varmaan sai kestää jotain kamalampaa päivittäin.
Juttelimmekin lyhyesti kesäohjelmasta ja muista suunnitelmista, joita meillä olisi. Aurora tosin vastasi, ettei hänellä erikoisempia suunnitelmia ollut. Minä naurahdin ääneen.
"Ei minullakaan", myönsin hänelle hymyillen. Menin vain virran mukana, ilmoittauduin tälle kesäleirille, tein mitä tein, annoin päivien kulua nopeasti kohti syksyä. Vaikka lomasta nautinkin, ainakin tuleva syksy olisi taas uusi alku ja edessä olisi jotain tekemistäkin.
Lämmössä oli mukava istuskella, mutta kohta tiedossa olisi päivällistä ja ajattelin lähteä maleksimaan kohti linnaa. Vedin jalat koukkuun, olin jo saanut kengät jalkaan. Olin silti hieman huolissani Aurorasta ja siitä, mitä hän oli sanonut kotioloistaan. Tarkkailin tyttöä sivusilmällä, mutta ei hän minusta vaikuttanut kauhean huonolla mielellä olevan.
"Käytkö useinkin uimassa vai onko tämä joku kesäharrastus?" kyselin nyökäyttäyen päätä kohti järveä. Ei siinä muuten mitään, monet oppilaat kävivät vielä myöhäissyksylläkin uimassa linnan lähijärvessä. Minäkin kävin kuutamouinnilla parin kaverin kanssa kakkosvuonna, mutta sen reissun jälkeen en pahemmin ole tuohon veteen koskenut.