”Voihan harmin paikka”, Renée surkutteli. Aloin hymyillä, kun hän kohautti olkapäitään ja sanoi: ”Ei kaikkea voi muistaa, kun meilläkin oli niin kiinnostavat jutut muutenkin." Naurahdin tytön kommentille. Erittäin järkevät. Suurimmassa osassa kirjeistä olin valittanut sitä, kuinka tylsää seuraa Alwine ja äiti olivat olleet riitamme jälkeen ja niin en oikein ollut voinut tehdä mitään. Isä kun sattui olemaan päivisin töissä ja vain viikonloput kotona. Jep taas oli koko kesän Australiassa ja toiselle puolelle maapalloa oli vähän vaikea lähettää pöllöjä. Olimme kyllä jutelleet takan kautta parikin kertaa, mutta emme kumpikaan oikein nauttineet siitä ja siksi yhteyden pitäminen oli vähän vaikeaa. Kelvinistä taas ei ollut kuulunut koko kesänä yhtään mitään. Mikäköhän häntäkin vaivasi? Olin lähettänyt hänelle varmaan viisikymmentä pöllöä, eikä hän ollut vastannut yhteenkään niistä. Itseasiassa olin hyvin pettynyt häneen. En tiedä, mitä ystävykset yleensä ajattelivat toisistaan, mutta mielestäni Kelvin oli ollut lukuvuoden ajan minulle paljon läheisempi kuin Jep. Ehkäpä ajat olivat muuttumassa... Ja olin siis kertonut Renille kirjeissäni aivan kaiken, mitä olin ajatellut koko kesän aikana – tai ainakin melkein kaiken.
”Olisin minä aiemmin jo varoittanut, jos minulla olisi joku allergia tai vastaava”, Renée kertoi nyt tosissaan, mutta jatkoi sitten eri asenteella: ”Tai sitten olisin vain jättänyt kertomatta ja kupsahtanut kellalleen heti ensimmäisen ruokailun aikana” ja virnisti pyöräyttäen silmiään oikein näyttävästi. Kohotin kulmiani. "Apua sinun kanssasi...", mumisin hiljaa katsellen muualle kuin Renéehen. Mietin hetken, jos Renée oikeasti kupsahtaisi kohta spagetti bolognesen takia, joten kysyin vielä kerran nyt huolestuneemmin: "Oletko ihan varma, ettei sinulla ole allergioita? Tai yliherkkyyksiä?"
Kun olimme päässeet Alin huoneeseen, olin kysynyt Renéeltä hänen suosikkiaan Siuntio Silosäkeen tarinoista. Omani oli ehdottomasti Tarina kolmesta veljeksestä, mutta tykkäsin myös Tietäjän karvaisesta sydämestä, josta olin oikeasti alkanut pitämään vasta sitten, kun Alin takia olin kuullut sen tarpeeksi monta kertaa. Myöhemmin ajateltuna kertomus oli mielestäni aika juonikas. ”Hyh, Tietäjän karvainen sydän, luin sen joskus aaivan liian pienenä ja sain koko tarinasta traumat”, Renée virnisti ja hymyilin heilutellessani vanhaa kirjaa käsissäni. ”En 6-vuotiaana pystynyt käsittelemään hulluja tiedemiehiä, karvaisia sisäelimiä ja muuta kaikkea raakaa, mitä tarinassa kerrottiin. Se oli silloin ollut aivan kamalaa. Mutta lempparini on, hmm, ehkä Oivan onnen alkulähde. Ihan vain sen takia, miten kaikki neljä selvittivät ongelmansa itse. Ja sen lopun takia, kuinka lähde ei edes oikeasti sisältänyt mitään taikavoimaa", tyttö kertoi ja myötäilin mukana. "
Oivan onnen alkulähde", mumisin hiljaa itsekseni. "En muista, mitä siinä tapahtuu. Oliko siinä kolme naista ja ritari, jotka... En muista, mutta kuulostaa kekseliäältä. Sinun pitää lukea se minulle tänään iltasaduksi", virnistin ilkikurisesti. "Ja minä luen sinulle Tietäjän karvaisen sydämen. Tarinan kolmesta veljeksestä tietävät kaikki Germione Hungerin ansiosta... Eikun Hermione Gangerin... Eikun Grangerin", ilmoitin päättäväisesti, mutta sitten äänensävyni muuttui vain epämääräiseksi sönkötykseksi. Hymähdin vähän nolostuneesti katsellen Renéetä jotenkin syyllisen oloisena – enkä edes tiennyt miksi, mutta olin alkanut nolostelella ja mokailla Renéen seurassa aina vain enemmän.
”On, joo, minulla on siili, jonka nimi on Aida ja pöllö nimeltään Aither. Mutta Aitherin sinä kai näitkin, kun hän toi kirjeitäni”, Renée kertoi lemmikeistään. "A ja A", virnistin. "Joo, niinpä tietysti. Aither vaikutti mukavalta. Minkä rotuinen se oli?" ihmettelin. Pöllötuntemukseni oli nimittäin aika heikko. "Oletko nimennyt sen itse? Aither on kiva nimi", lisäsin. ”Entä onko teillä muita lemmikkejä kuin Aimée?” Renée kysyi. "Bonon sinä tiedät. Se on minun pöllöni. Meillä on myös kaksi rotukissaa, Sabia ja Mohini, sekä kaksi muuta pöllöä, Europe ja Feidlimid", vastasin. "Entä teidän perheellä?"
Renée hämmästeli, kun sanoin aloittaneeni kitaratuntini viisivuotiaana. "Se on normaali ikä aloittaa tunnit", tuhahdin entistäkin
punastuneempana samalla puhuen vähän tytön päälle, kun hän lisäsi, ettei tiennyt minun opiskelleen Tylypahkassa. ”Tai tiesin kyllä, että et ole ollut koko aikaa Châteaussa, mutta en arvannutkaan, että olisit käynyt Tylypahkaa”, hän jatkoi. "Asuin ennen Swanseassa", vastasin alkaen puhua erityisen korostetulla brittiaksentilla englantia. "Se on Walesissa", virnistin, mutta olin silti lievästi järkyttynyt – tottakai Renéen piti tietää, mistä olin kotoisin. "Äitini on ranskalainen, joka muutti lapsena Britanniaan. Velhosodan jälkeen äiti ja isä olivat halunneet muuttaa pois Isosta-Britanniasta, mutta jostain syystä he eivät sitten muuttaneet ennen viime vuotta."
Renée iloitsi, kun myönnyin tämän vaatimuksiin ja pudistelin jälleen päätäni hymyillen samalla itsekseni. "Jaha, älä luulekaan, että unohtaisin tuon”, tyttö vastasi ja hymyilin jonkinverran ilkikurista hymyä. "Ja mitäköhän neiti Mason ajatteli seuraavaksi vaatia?" kysyin kiusoitellen takaisin.
Pian Renée paljasti, että myös hän oli lukenut kirjeet ainakin edellisenä päivänä, joten rauhoituin hieman ja tunsin kuumotuksen laantuvan. ”No, katsotaan selviänkö koko viikon täällä, vai täytyykö minun laskeutua jossain vaiheessa viikkoa kerros alaspäin”, hän sanoi. Hymyilin iloisena ajatukselle. "Katsotaan, katsotaan", vastasin. Olisi oikeastaan paljon hauskempaa, jos Renée nukkuisi samassa huoneessa kanssani, koska sitten voisin puhua hänen kanssaan vaikka kuinka myöhään ja muutenkin oli vähän hassua, että hän oli kerrosta ylempänä ja minä alempana – aivan eri tiloissa, vaikka Renée oli minun vieraani. Tai... Emme sittenkään olleet aivan eri tiloissa.
”Eikö tule yhtään mieleen, mistä saattaisin puhua?” Renée virnisti. "Ei?" vastasin muka tietämättömänä, vaikka oikeasti
toivoin vastauksen olevan jotain sen tapaista kuin
Olen odottanut koko kesän pääseväni Brianin luo Bordeauxiin, koska minä olin odottanut koko kesän Renéen tuloa meille. Voi miksi Renéen piti tulla näin myöhään? Mehän olisimme voineet olla vaikkapa jo kuukauden yhdessä.
”Sinun perheesi on mukava. Louise on minulle ihan ylikiltti, mikä on tietysti ihan mahtavaa, siis että hän hyväksyy minut ihan tällaisena”, Renée vastasi hymyillen. Hymyilin tietysti takaisin (niin kuin aina Renéen kanssa). "Ai miten niin tuollaisena? Minä en näe sinussa mitään vikaa", ihmettelin, mutta tunsin punan hiipivän poskilleni jälleen kerran, kun tajusin mitä olin sanonut. Jatkoin silti: "Joo, äitini on suvaitsevainen."
”Mm, voit tulla käymään vaikka ensi kesänä. Tai syyslomalla tai joskus. Mutta ei se ole läheskään niin hieno kuin tämä. Kaikki tavara on vanhaa, itse talo on vanha, eikä meillä ole ylimääräisiä makuuhuoneita, joten joutuisit nukkumaan patjalla minun huoneessani. Meidän talo on muutenkin tosi mitätön tähän verrattuna”, Renée kertoi ja jatkoi hymyillen: ”Mutta olen minäkin iloinen, kun olen täällä.” Yritin kuvitella mielessäni Renéen talon ja mielestäni se näytti viihtyisältä. "Haluan tulla teille, siis esimerkiksi jouluna, jos sopii", päätin leveästi hymyillen. "Vanhat asiat ovat siistejä ja uskon teidän talonne olevan oikein kaunis. Hyvä, että olet iloinen."
”Voidaanko joku päivä käydä katsomassa niitä hevoskotkia?” Renée pyysi. "Joo, uskoisin. Silloin tosin äidin tai isän pitää tulla mukaan", vastasin. En ollut käynyt hirveän usein katsomassa niitä, mutta olisi hauskaa mennä metsään Renéen kanssa. ”En minäkään näe threstraleja”, Renée kertoi ja huomasin hänen mutristavan hieman suutaan. Nyökkäsin. ”Mutta olen nähnyt kyllä maalauksia, niin tiedän, miltä ne näyttävät”, hän jatkoi. "Meilläkin on muuten yksi maalaus thestraaleista keittiössä", kerroin. Renée vielä kysyi, että oliko thestraaleista paljon. "En tiedä. En ole käynyt katsomassa niitä pitkään aikaan. Viimeksi niitä oli ehkä viidestä kymmeneen, mutta nyt niitä voi olla enemmänkin", vastasin nyt hymyillen.
”Noh,
Brins, haluaisin kuulla sinun soittoasi vaikkapa”, Renée vastasi. Kohotin kulmiani. Olin purskahtamaisillani nauruun ja samalla meinasin tukehtua spagettiin, jonka olin juuri melkein onnistunut nielaisemaan. "Brins?
Brins? Kuulostan puudelilta", sanoin osittain nauraen, osittain köhien spagettia pois väärästä kurkusta. Sain kuitenkin nopeasti nielaistua ne alas ja vieläkin vähän ääni käheänä, otsa kurtussa mumisin: "Okei, soitetaan sitten kitaraa." Tiesin jo, minkä kappaleen soittaisin. Oikeastaan se oli ainut kappale, jonka osasin tällä hetkellä. Se ei ehkä ollut ihan sellainen, jollaisen soittaisin mielelläni Renéelle, mutta tykkäsin siitä itse.
”Millainen sinun isäsi on?” Renée kysyi seuraavaksi. Jouduin miettimään vastausta hetken, koska arvostin isääni todella paljon enkä halunnut antaa hänestä huonoa vaikutelmaa. "Hän on mukava – ehkä vähän hiljaisempi kuin äiti ja lämpenee hitaammin, mutta hänestä tulee avoimempi, kun häneen tutustuu", vastasin asiallisesti. "Hän työskentelee aurorina ja ai niin... Hän ei osaa sitten ranskaa toisin kuin äiti, joten englannin puhuminen on sallittua", lisäsin hymyillen pienesti.
Renéen mielestä siskoni ja äitini olivat kuulemma mukavia ja hymyilin leveästi jatkaessani syömistä. "Kiva kuulla", vastasin tarkoittaen sitä. Olin iloinen, koska Renée piti perheestäni ja ainakin tähän mennessä oli viihtynyt meillä hyvin. Seuraavaksi esittämäni kysymyksen vastausta en kuitenkaan osannut ennalta arvata ja luultavasti Renée havaitsisi yllättyneisyyteni kasvoiltani. Ei, en ollut järkyttynyt tai pettynyt. Olin vain ihmeissäni tytön tarinasta ja kuinka rauhallisesti hän esitti sen. "Minkälaisen olennon?" kysyin, mutta melkein samantien esitin oman arvaukseni, joka johti juurensa Renéen mieltymyksiin, jotka satuin tietämään: "Lohikäärmeenkö?"
Ei kulunut kauaakaan, kun Renée oli jo napsinut oman ruoan nassuunsa ja kun huomasin sen, hotkin äkkiä oman ruokani loppuun kolmella valtavalla haarukallisella ja kulautin vesilasin tyhjäksi. Ruoka oli ollut tavallista parempaa... Ilmeisesti äitini yritti panostaa kaikkeen ja tehdä mahdollisimman hyvän vaikutuksen Renéehen. Ajatus tuntui minusta huvittavalta, koska normaalisti äitini oli todella laiska ja huolimaton, mutta selvästi vieraat tekevät häneen selvän muutoksen.
Ennen kuin Renée ehti tehdä mitään, olin jo siepannut meidän molempien astiat ja kuljettanut ne lavuaarin luokse. Sitten käännyin katsomaan Renéetä hymyillen tälle ystävällisesti. "Mennään minun huoneeseeni", sanoin ja lähdin kävelemään edellä portaita pitkin yläkertaan. Avasin huoneeni oven ja kävelin suoraa päätä ottamaan ensiksi kitarani ja sitten istahdin sänkyni jalkopäätyyn. Sohvalle en viitsinyt istuutua, koska sitten olisin joutunut siivoamaan Renéen kirjeet muualle.
Katselin Renéetä hemostuneesti hymyillen. "Oletko kuullut ikinä
Heathensia?" kysyin. "All my friends are heathens, take it slow...", lauloin hiljaa. En pitänyt hirveästi laulamisesta, eikä lauluääneni ollut kovinkaan säväyttävä, mutta se ei kuitenkaan kuulostanut pahalta ja sitä paitsi lauloin jopa useammin oikein kuin väärin. "Se on yksi parin kuukauden ikäinen jästikappale. Kuulin sen tässä yksi päivä radiosta ja sitten opettelin sen... En muista enää oikeastaan muita kitarabiisejä", selitin katsellen yhä Renéen liikkeitä ja eleitä. "Ajattelin soittaa sen."
Aloitin laulaa ja soittaa kitaraani melko jäykästi ääni hieman täristen, mutta kappaleen edetessä itsevarmuuteni kasvoi koko ajan ja laulaminen ja soittaminen muuttui rennommaksi ja aloin luottaa koko ajan vain enemmän ja enemmän itseeni. Viimein kun kappale päättyi, tunsin kuitenkin poskiani kuumottavan. "Anteeksi, soitin tänään huonosti..." mumisin.
//
Heathens//