//Tämä peli on varattu Melody Woodille ja Katrine Wallille illaksi 11.3.//
Vaeltelin pitkin tyrmien käytäviä. En oikein pitänyt siitä. Kylmät, kosteat, pimeät ja kolkot tyrmät. Kaikki tuntui pelottavammalta tyrmissä. Varsinkin kun olin yksin.
En minä kuitenkaan ihan huvikseni ollut tyrmille tullut. Halusin opetella erästä loitsua, tarkemmin sanottuna entistus-loitsua. Oleskeluhuoneessa ja makuusalissa en tietenkään halunnut alkaa riehumaan, joten minun täytyi etsiä toinen paikka. Niin sitten päädyin tyrmille, täällä kun oli paljon tyhjiä luokkahuoneita, joissa voisi harjoitella.
Saavuin eräälle ovelle ja kokeilin sitä – lukossa. Tuhahdin itsekseni, pitäisi opetella alohomora -loitsu, ei se nyt niin vaikea voinut olla. Pinnejä minulla ei ollut mukana, eikä muutakaan tiirikoimiseen sopivaa, joten jatkoin matkaa.
Hiljaisissa käytävissä askeleni kaikuivat, kops, kops, kops, kops. Sekin oli hieman pelottavaa. Minulla oli hieman kylmä, olisi kai pitänyt laittaa jotain takkia päälle, lila toppi ja valkoinen pitsibolero eivät olleet tarpeeksi lämpimät tyrmissä.
Toinen ovi – auki. Raotin ovea ja kurkistin sisään. Siellä ei ollut ketään, joten menin sisään. Oven jätin raolleen, sillä mitä jos se menisi kiinni ja lukkoon, sitten olisin tyrmissä lukkojen takana – taas. Muistelin hetken huvittuneena ensimmäistä kertaa, mutta sitten muistin, miksi olin tullut, ja katselin ympärilleni. Luokkahuone oli selvästi ollut jonkin aikaa kokonaan vaikka muuta käyttöä, kuin oppilaiden loitsuharjoittelut ja kokoontumiset. Pulpetit nimittäin olivat seinien vierissä aavemaisina pinoina ja luokkaa peitti ohut tomukerros, jossa kylläkin näkyi useita jalanjälkiä.
Kävelin luokan perälle, laskin mukanani kantamani laukun alas ja otin sieltä tarvikkeet: loitsukirjan, taikasauvan ja katkenneen sulkakynän, jota yrittäisin korjata. Selasin loitsukirjan auki entistus-loitsun kohdalta ja kertasin tarvittavat tiedot: sauvan liikkeen, taikasanat, ajatukset ja sen sellaisen.
Kun ajattelin olevani valmis, nostin sulkakynän käteeni, ja osoitin sitä sauvallani.
”Entistus!” Mitään ei tapahtunut. ”Entistus”, loitsin uudelleen. Kynä risahti hieman, muttei näyttänyt tekevän mitään. ”Entistus”, huitaisin turhautuneena sauvallani kynää, ja juuri silloin kyynärpääni osui johonkin. Johonkin kovaan, jota en ollut takanani huomannut. Johonkin, joka tönäisyn voimasta tipahti pulpetilta, jolla se oli ollut. Jotain, joka räsähti korviahuumaavan kovaa lattialle ja meni rikki.
Käännyin katsomaan samassa hetkessä, kun se räsähti lattialle – suuri saviruukku sinkosi sirpaleitaan ympäriinsä. Voi ei, olin rikkonut koulun omaisuutta! Enkä osannut vielä entistusta, mitä minä nyt tekisin?