// Tunti sijoittuu 3.8-11 klo. 9.00-11.15. Tunnille saa osallistua 8.8.2011 - 17.5.2012 välisenä aikana
Kuten yleensä tunnin voi suorittaa yhdellä tai useammalla peliviestillä, onhan osallistumisaikaa kauan. Jokainen tunnille saapuva ansaitsee 5 pistettä. Lisäpisteitä saa hyvistä ja pitkistä peliviesteistä, lisäksi mahdollisiin kysymyksiin vastaamisesta. //
Chris Dawson istui toimistossaan selaten yrttitiedon kirjojaan. Samalla katsellen kelloaan. Pian hän päätti mennä ulos ensiluokkalaisia vastaan, että he varmasti löytäisivät perille, kunnes muisti erään asian. Chris käveli kasvihuoneesta pois ja menikin kasvihuoneen taakse, jossa häntä odotti suuri aitaus.
'Olen pahoillani oppilaat..' Hän ajatteli ja nosti pienen pahvilaatikon maasta. Kun muut eivät huomanneet mitään, hän kaatoi pieniä olentoja aitaukseen kyseisestä pahvilaatikosta.
Sen jälkeen hän käveli takaisin kasvihuoneen oven eteen odottelemaan oppilaita. Pikkuhiljaa oppilaita käveli hänen luokseen. Chris oli monia oppilaita sellaiset kaksi päätäkin pidempi. Kun mies oli varma, että kaikki oppilaat olivat tulleet hän sanoi: "Huomenta, eli täällä pidetään jatkossa teidän yrttitiedon tuntinne. Seuratkaa minua."
Oppilaat kävelivät Chrisin perässä luokkahuoneeksi raivattuun tilaan ja etsivät itselleen paikat.
"Nimeni on Chris Dawson, kutsukaa näin oppitunneilla Professori Dawsoniksi. Opetan teille yrttitietoa", Professori Dawson selitti hymyillen.
"Eli yrttitiedon tunneilla opiskelemme eri taikakasveja ja kuinka niitä hoidetaan ja hyödynnetään. Ensimmäisellä tunnilla tutustumme pomppiviin myrkkysieniin." Dawson kertoi.
"Vaadin myös tunneillani ehdotonta hiljaisuutta, jollei toisin määrätä. Niin kuin olen muillekin luokille sanonut, jos ei kiinnosta opiskella, niin tuolla on ovi."
"Teillä kaikilla pitäisi olla yrttitiedon kirja. Avatkaa se sivulta 3. Minun tunneillani ei käydä sisällysluetteloa läpi, koska siinä vain kerrotaan miten paljon tulevana lukukautena pitää opiskella. Lukekaa se läpi vapaa-ajalla, jos kiinnostaa tulevat kasvit." Hän sanoi ja avasi oman kirjansa.
"Pomppivat myrkkysienet kuulostavat ihan huvittavilta ja vaarattomilta sieniltä. Vaikka myrkkysienet eivät virallisesti ole kasveja, mutta onhan niillä talvisin juuret, joten ovat yhteydessä kasveihin. Pomppivat myrkkysienet syövät kärpäsiä ja asuvat todella tiheissä metsissä. Monet eivät ole koko elämänsä aikana nähneet kyseisiä sieniä, mikä on loppujenlopuksi ihan hyvä juttu. Sienet ovat todella aggressiivisia, ovelia ja niiden puremat ovat myrkyllisiä. Puremiin on jo keksitty toimiva vastamyrkky. Niitä kannattaa silti vältellä" Dawson totesi ja käänsi katseensa kirjaan.
"Mistä tunnistat pomppivat myrkkysienet? Sienet ovat sinisiä ja niiden pilkut ja jalat ovat valkoisia. Kesällä sienet pomppivat ja keräävät siten ravintoa, silloin sienellä ei ole juuria. Kesäisin ne elävät 'symbioosissa', eli sienet elävät muiden lajien kanssa, siten että vain toinen osapuoli hyötyy, tuottamatta kuitenkaan haittaa toiselle lajille. Tarkempi määrittely löytyy kirjasta." Professori Dawson selitti.
"Talveksi pomppivat myrkkysienet kasvattavat juuret, joiden avulla selviävät vaikeammankin talven yli. Kyseisiä sieniä käytetään todella paljon pimeässä taikuudessa ja monissa sen vastalääkkeissä." Hän jatkoi hymyillen.
"Olen hommannut meidän tunnillemme omanlaisia pomppivia sieniä. Sain ne kaveriltani tänne koululle lainaan ja huomenna ne lähtevät takaisin kotiinsa.
Kyseinen laji on aivan myrkytön ja muutenkin vaaraton, mutta pomppivat sitäkin enemmän. Minulla kävi sellainen tapaturma sienten kanssa, joten nyt ne kaikki 8 pomppivaa sientä pomppivat aitauksessa vapaina. Meidän tehtävämme on ottaa koko poppoo kiinni. Jotta saatte napattua sienen, teidän tulee tehdä yhteistyötä" Dawson sanoi virnistäen.
Hän vei oppilaat kasvihuoneen taakse suureen aitaukseen, jossa kahdeksan ruskeavalkoista sientä pomppi hurjaa vauhtia.
"Okei, tunnin lopuksi kaikki sienet ovat saatu kiinni, vai mitä?" Mies kysyi huvittuneena. Oppilaat mumisivat jotain vastaukseksi. Pian joukko oppilaita ja yksi opettaja sinkoilivat pomppivien sienten perässä. Silloin tällöin joku sieni jäi kiinni, mutta pääsi taas vapaaksi. Kaikilla vaikutti olevan melko hauskaa.
Koko homma vaikutti melko toivottomalta.
Professori Dawson meni aitauksen laidalle katsomaan kelloa.
'Tuntia jäljellä kymmenen minuuttia, joko olisi aika antaa vinkki? Monet oppilaat varmaan luulevat jo, että millainen yrttitiedon professori minä olen, kun en saa edes sieniä kiinni', Professori mietti ja nyökkäsi lopulta.
"Tulkaa kaikki tänne nopeasti, minulla on teille vinkki!" Hän huudahti. Pian oppilaat tulivat hänen luokse.
"Eli viheltäkää korkealta, niin sienet jähmettyvät ja ne pystyy keräämään", Mies sanoi ja katsoi oppilaiden vihaisia ilmeitä.
"Olen pahoillani kun en kertonut aiemmin, mutta olisitteko halunneet olla luokassa opiskelemassa näin hyvällä ilmalla?" Dawson pahoilleni oppilaille.
Kun oppilaat vihelsivät, he saivat kerättyä sienet takaisin laatikkoon. Professori Dawson otti laatikon oppilailta ja vei sen syrjään.
"Mennään käymään vielä luokassa, niin annan vähän läksyjä", hän sanoi oppilaille ja käveli oppilaat perässään takaisin luokkatilaan.
"Kirjoitin läksyt taululle, kopioikaa ne sieltä muistiin. Lupaan, ettei ensitunnilla tarvitse juoksennella minkäänlaisten kasvien perässä. Tehdään jotain vähemmän liikunnallista", Dawson kertoi ja huomasi, että monet oppilaat olivat vielä hengästyneitä.
Läksyt!
Kirjoita pomppivista myrkkysienistä omasta mielestäsi 3 tärkeintä asiaa ja lähetä se minulle yksityisviestillä
Lisätehtävä: + 2 pistettä (Vapaaehtoinen)
Kirjoittakaa samaan viestiin mihin kasviin haluaisit tutustua tänä lukuasteella? Pieni perustelu olisi myös kiva.