Ivan istui toiselle kaiteelle, mutta kuitenkin sen verran lähelle, että saatoimme jutella. Tajusin itsekin seisoskelleeni ja istuin takaisin kaiteelleni nojaten tolppaan.
Kysymykseni vaikutti kuitenkin Ivaniin rajummin, kuin olin kuvitellutkaan. Nyt oli nimittäin Ivanin vuoro horjahtaa kaiteelta. Pomppasin seisomaan kauhistuneena, mutta en ehtinyt juuri muuta tehdä, kun poika sai kaiteesta kiinni estäen täpärästi putoamisensa. Katsoin hetkel seisaallani yhä säikähtäneenä, kun poika asettautui takaisin kaiteelle. Istahdin uudelleen alas, kun Ivan näytti saavuttaneen tasapainon. Hänen olkapäänsä alkoi kuitenkin nykiä omituisesti.
”Anteeksi! Ei ollut tarkoitus”, sanoin Ivanille huolestuneisuuden ja säikähdyksen sekaisella äänellä.
”En ole”, poika vastasi kysymykseeni, jonka olin jo melkein ehtinyt unohtaa. ”Värjännyt. Tai joo. O-olen. En ti-tiedä... Tavallaan? En i-itse? Ei t-tarkoituksella...” Häkellyin vähän Ivanin takeltelevasta vastauksesta, ja olin juuri kysymässä lisää, mutta hillitsin itseni. Poika oli kierrellyt tahallaan, hän ei siis luultavasti halunnut puhua siitä. Luultavasti tipahtaminenkin oli johtunut kysymyksestäni. Päädyin siis vain nyökkäämään ja pohtimaan asiaa itsekseni. Tarkoittiko Ivan, että violeetti ei ollut hänen luonnollinen sävynsä, mutta hän ei ollut halunnutkaan sitä. Oliko joku muu värjännyt hänen hiuksensa? Mutta eikös väri lähde pesussa? Hiukset olivatkin yllättävän arka paikka pojalle.
En oikein tiennyt, miten olisin jatkanut luontevasti keskustelua, joten päädyin kääntymään kirjani puoleen. En kuitenkaan oikein pystynyt lukemaan, sillä pohdin yhä Ivania. Jollain tavalla hän vaikutti ikäisiään vanhemmalta. Ei ollut kaksitoistavuotiaan oloinen.
Vilkaisin taivasta, se oli niin kaunis tänä yönä tuhansine tähtineen. Tähtitieto oli yksi lempiaineistani, joten tunnistinkin monia kuvioista. Käännyin kaiteella niin, että saatoin paremmin taivaan ja heilautin jalat kaiteen yli ulkopuolelle. Ulospäin saatoin näyttää huolettomalta, mutta oikeasti puristin istuessani kaidetta rystyset valkeina, sillä pelkäsin tipahtavani.
”Mitä pidät tähtitiedosta?” Kysyin hetken mielijohteesta Ivanilta.