//Jep. Yritin kirjoitella jotain välillä, mutta laatu ei varmaan ole mitään parhautta...//
Brian nyökkäsi ilmeisen kiinnostuneena mielipiteelleni huispauksesta. "Se on totta. Olen nähnyt ainakin kaksi kertaa elämässäni sellaisia aggressiivisia tilanteita", Brian myönteli. "Useimmat huispaajat ovat aika lapsellisia ja huonoja häviäjiä." Hänen hymynsä oli vino, mikä sai suupieleni nykimään, sillä olin nähnyt vinoa hymyä jokaisen itsevarman pojan (ja miksei tytönkin) kasvoilla. Yleensä se sai minut vaivaantuneeksi, monien kasvoilla se näytti vain likaiselta. Mutta Brianin kasvoihin vino hymy sopi näyttäen mukavalta. Hän selvästi osasi tuon hymyn perin pohjin.
"Totta", vastasin hymyillen, "Olen nähnyt niitä tilanteita vain yhden, mutta sen jälkeen olen lakannut katsomasta huispausta."
"Tykkään pelata sitä välillä, mutten kuitenkaan treenaa siinä mitenkään tavoitteellisesti tai ole missään joukkueessa", Brian vastasi kysymykseen. "Entä sinä?" hän kysyi.
"En pelaa oikeastaan ollenkaan. Yleensä vain lentelen, mutta minulla ei ole omaa luudanvartta. Ne ovat vähän turhan kalliita", selitin.
"Joo taitaa olla", Brian mutisi puoliksi retoriseen kysymykseeni. Näin hänen ilmeestään, että hän oli aivan yhtä hämillään kellon kiirehdinnästä kuin itsekin olin. Vastahan se oli ollut tasan. Puolituntinen oli humahtanut pääkoppani ohi ilman mitään varoitusta, mutta ainahan sanottiin, että aika kulkee nopeasti, kun on hauskaa. Ja oli minulla kyllä ollutkin mukavaa Brianin kanssa. Poika nyökäytti rauhallisesti päätään kysymykselleni ja minua alkoi jännittää. En osannut askelia, olin surkea ja varmaan maailman huonoin mahdollinen tanssipari. Mitä jos kaatuisin jonkun päälle? Tai kaataisin muut? Tai jos kaataisin Brianin? En todellakaan osannut tanssia. Jos kaikki muut osaisivat, miltä elefantilta minä sitten heidän mielestään näytin kompuroidessani?
Brian ojensi kätensä ja tartuin siihen yrittäen hymyillä, mutta minua jännitti niin, etten saanut suupieliäni ylös kuin hitusen. "En tiedä quickstepistä oikeastaan hölkäsen pöläystä. Se on kai aika vauhdikasta", Brian naurahti. "Mutta eiköhän me kuitenkin pärjätä siinä ihan hyvin. Eikö pääasia ole että pidetään hauskaa, vai?" No olihan se tietenkin totta. Hauskaahan tänne oltiin tultu pitämään. Mutta silti minua hermostutti. Okei, oli tyhmää hermoilla. Olin varoittanut häntä, etten osaa tanssia ja hän oli silti kysynyt. Entä jos hän ei ollut uskonut? Mutta omahan oli ongelmansa, olin silti varoittanut. Ja olin silti huono.
"Tietenkin on, mutta minä en osaa..." aloitin ja tajusin sitten mitä Brian oli seuraavaksi tehnyt. "Älä viitsi!" huudahdin puoliksi huvittuneena ja puoliksi ärsyyntyneenä. "Miksi kaikki muut osaavat kohottaa vain toista kulmaansa paitsi minä?" Kuulostin jo omiin korviinikin niin lapselliselta, että purskahdin nauruun. Minun ihan tosi pitäisi ruveta harjoittelemaan yhden kulmakarvan nostoa peilin edessä.
"Ehkä meidän pitäisi mennä?" nauroin ja vedin poikaa tanssilattiaa kohti, sillä soittajat kohottivat jo soittimiaan valmiiksi ja kapelimestari oikoi ryhtiään valmiina eläytymään esitykseensä kunnolla.