//Varattu Song Eu Jille ja Katrine Wallille. Sijoittuu järvelle iltapäivällä 17.1. 2016//
Kävelin Châteaun talvisenkauniilla tiluksilla järveä kohti. Kaulassani pomppi pari luistimia, jotka olin sitonut nauhoista yhteen. Aioin mennä luistelemaan järven jäälle. En ollut käynyt luistelemassa vielä tänä talvena, mutta se oli mielestäni ihan mukavaa, joten nyt oli korkea aika käydä, sillä ei menisi välttämättä enää kauaa ennen kuin jää olisi liian ohutta. Nyt oli juuri sopiva sää luistelemiseen. Ei liikaa pakkasta, ulkona tarkeni olla, mutta kuitenkin miinuksella, ettei jää ollut heikkoa. Olin pukenut päälle lämpimästi, että voisin viettää parikin tuntia ulkona. Minulla oli päällä vaaleanpunainen hiukan liian pieni toppatakkini, jalassa mustat ulkohousut ja vaaleanruskeat uggit. Lisäksi minulla oli neulottu pipo, lapaset ja kaulaliina. Olin sitaissut hiukseni ponnarille tavallisesta poiketen. Yleensä pidin ruskeita kutrejani auki.
Tiirailin jäälle, missä oli muutamia hahmoja luistelemassa, kävelemässä tai puuhailemassa jotain muuta. Jotkut olivat rakentamassa lumiukkoa parin metrin päässä rannasta ja kinastelivat parhaillaan siitä, pitäisikö sille laittaa porkkana- vai perunanenä.
Kävelin lopun matkan ja saavuin järven rantaan. Näkymä oli kaunis ja olisin voinut jäädä ihailemaan sitä siihen, mutta olin tullut luistelemaan, en töllistelemään muiden luistelua, joten istahdin penkkaan ja irrotin luistimet toisistaan. Luistinten laittaminen oli ehdottomasti luistelemisen inhottavin vaihe. Kun näpersin nauhoja, sormeni kohmettuivat, sillä minun oli pakko riisua lapaset. Kun sain viimein luistimet jalkoihini, nousin varoen ylös. En halunnut kaatua heti kättelyssä. Vedin lapaset takaisin käsiini ja jätin kengät rannalle. Sitten lähdin potkimaan vauhtia.
Jää oli ihanan tasaista ja luistelu alkoi sujua nopeasti, vaikka edellisestä kerrasta olikin vierähtänyt jo vuosi. Olin niitä tyttöjä, jotka luistelivat kaunokeilla. Hokkareilla en vain mitenkään pysynyt pystyssä. Se johtui varmaan siitä, ettei niissä ollut piikkejä kärjissä. Ja niissä on käsittääkseni ohuemmat terät. Suihkin kauemman rannasta ja harjoittelin aluksi ihan perus luistelua. Kun itsevarmuuteni vähitellen lisääntyi, kokeilin luistella myös takaperin. Harjoittelin käännöksiä, sirklaamista ja jarruttamista. Minulla oli tosi hauskaa, mutta olisin ehkä kaivannut kaveria mukaan.