Ronjan ja Sorayan peli

Tänne kirjataan ylös kaikki juhlapelit. Sijoittuuko pelisi tanssisalin vilinään, herkkuja pursuavaan tarjoilusaliin vai ruusuiseen puutarhaan?

Ronjan ja Sorayan peli

ViestiKirjoittaja Sophie Everett » 02 Tammi 2025, 01:06

Mukana olevat hahmot: Soraya Douville (Gryffondor) ja Ronja Blomroos (alumni)
Ajankohta: la 31.8.2024
Tapahtumapaikka: Châteaun 20-vuotisjuhlat, Suurten sali
Juoni: Soraya ja Ronja tapaavat tanssilattialla
Varoitukset: -
Muuta: -

Soraya Douville, Gryffondor

Juhlapuhe ja pari ensimmäistä tanssia olivat kuluneet Sorayan osalta tarjoilusalin puolella. Valssit ja cancan olivat sellaisia tansseja, jotka hän mieluummin jätti muille. Valssi oli liian tylsää, cancan taas olisi vaatinut toisenlaisen mekon ollakseen jotain muuta kuin koominen esitys. Macaronien ja suolaisen piiraan syöminen olivat siinä kohtaa vaikuttaneet hyvältä idealta. Tanssia ehtisi myöhemmin, sitten kun se muuttuisi vapaammaksi ja menevämmäksi. Soraya oli pukeutunut pitkään mustaan kukkakuvioiseen mekkoon. Ei hän ollut raaskinut ostaa uutta. Mieluummin hän säästi rahat tuleviin Poudlardinen retkiin. Kaverit olivat suurimmaksi osaksi päätyneet tanssilattialle ja Soraya katseli nyt heidän menoaan ja mietti, että tanssiminen olisi ehkä sittenkin voinut olla hauskempaa kuin pelkkä seisoskelu, vaikka ruoka olikin älyttömän hyvää. Kuinkahan nololta näyttäisi, jos tanssisi yksin? Itse asiassa, se saattoi olla mitä mahtavin idea. Raya laski tyhjän lautasensa lähimmälle tasolle ja ryhtyi tanssimaan valssia näkymättömän parin kanssa, saaden lähellä olevilta huvittuneita katseita. No, ainakin tämä voitti pelkän tyhjänpanttina seisoskelun mennen tullen.

Ronja Blomroos, alumni

Kun Châteaun entinen oppilas ja jatko-opiskelija Ronja oli saanut kutsun näihin juhlin, hän ei ollut miettinyt puolta sekuntia kauempaa osallistumistaan. Kaikki tapahtumat, joissa on tarjolla hyvää ruokaa, juomaa ja mahdollisuus päästä tanssimaan, ovat tämän naisen mieleen. Niinpä hän oli saapunut paikalle jo hyvissä ajoin ennen juhlien alkua, ja ennen tätä hetkeä oli ehtinyt jo osallistua valssin ja cancanin tanssimiseen sekä maistella muutamia herkkuja noutopöydästä.

Cancanin jälkeen Ronjan oli pakko lähteä hörppäämään jotain juotavaa. Hän otti suuren lasillisen kurpitsaporetta ja kulautti nopeasti alas. Nyt jaksaisi taas jatkaa tanssimista. Valssiako siellä oli seuraavana tulossa? Vaikka valssi ei ollut tämän naisen lempitansseja, haluaisi hän ehdottomasti osallistua myös tähän tanssiin.

Matkalla takaisin tanssilattialle Ronja huomasi puna-mustaan hauskaan mekkoon pukeutuneen tytön tai nuoren naisen, joka tanssi valssia... itsekseen? Voi kurjuus! Ronjaa hieman jopa säälitti tytön tilanne. Tällainen tapahtuma ei saanut olla sellainen, jossa joutui olemaan koko illan yksin. Lisäksi tuon tanssiminen näytti hieman kömpelöltä, ja tuo selvästi tarvitsi hieman neuvontaa.

Ronja asteli tytön luokse, tarttui kiinni tuon valssikäsistä ja ryhtyi viemään tätä musiikin tahtiin. "Kun minä laitan vasemman jalan eteen, niin sinä siirrät oikeaa jalkaasi taakse päin. Sitten minä siirrän oikeaa jalkaani etuviistoon, niin sinä siirrät vasenta jalkaasi takaviistoon. Sitten minun oikea jalkani menee eteenpäin, ja sinun vasen jalkasi taaksepäin...", nainen ryhtyi selittämään tanssiaskelia tytölle, "Minä olen harrastanut tanssia koko elämäni. Kysy mitä vain, niin minä osaan neuvoa".

Sorayalla oli oikeasti hauskaa. Hän ei voinut olla nauramatta itsekseen, kun lähellä pyörähtelevät tanssijat katsoivat häntä niin kuin hän olisi tullut hulluksi tai ollut jotenkin tärähtänyt. Ehkä hän vähän olikin, kun nautti sellaisesta, mutta ihan pelkästä vitsistä tässä nyt oli kyse. Eikä Soraya tajunnut lainkaan, että saattoi näyttää jonkun silmissä säälittävältä, sillä hän piti vain hauskaa.

Siksi hän suorastaan ällistyi, kun vihreään mekkoon pukeutunut nuori nainen ilmestyi tanssittamaan. Tuon neuvot saivat Sorayan purskahtamaan hyväntuuliseen nauruun. "Anteeksi kamalasti", hän sopersi. "Osaan kyllä tanssia, mutta kiitos neuvoista." Soraya hymyili ilkikurisesti. "Nyt hieno showni meni pipariksi", hän lisäsi liikkuessaan ihan oikeassa tahdissa oikeaan suuntaan, miettimättä sen tarkemmin. Ehkäpä nainen yllättyisi, kun hän osasi oikeasti tanssia? Ei hän tosin ollut niin taitava kuin tuo, mutta ei tämä ollut ensimmäinen kerta kun Soraya tanssi valssia.

"Okei, myönnetään, en ole ihan noin taitava", hän sanoi. "Osaatko sellaisia hienoja nostoja ja taivutuksia, niin kuin joissain kunnon tanssiesityksissä?" Soraya kysyi kiinnostuneena. Hän oli kokeillut sellaista hienoa taivutusta joskus kaverinsa kanssa, mutta se oli päätynyt kikatuskohtaukseen molempien mätkähdettyä lattialle.

Ronja Blomroos, alumni

Ronjalla ei käynyt mielessäkään, että tyttö olisi osannut jo entuudestaan valssin askeleet tai että tuon tanssiesitys olisi ollut mitenkään harkittua. Ronjan silmiin se näytti siltä, että tyttö oli tarvinnut opastusta sekä seuraa yksinäisyyteensä.

"Osaan kaiken, mikä millään tavalla liittyy tanssimiseen. Paitsi balettia. Olen harrastanut sitä joskus nuorempana kaksi viikkoa, mutten pitänyt siitä. Pidän enemmän vauhdikkaammista tansseista. Voi että, kumpa seuraavana tulisi sambaa tai cha chata!", Ronja ryhtyi selittämään, "Olen muuten Ronja, hauska tutustua. Opiskelin Châteaussa... no, joskus aiemmin. Olin Serpentardissa. Sinä et varmaan ole siinä tuvassa?", nainen teki oletuksen ja jatkoi hytkymistään musiikin tahdissa.

"Wau", Soraya totesi ihaillen Ronjan kerrottua tanssitaidoistaan. "Omat taitoni on peräisin discoista ja koulun pakollisista harjoituksista. Ja teatterista." Soraya ei tosiaan ollut sen kummemmin perehtynyt tanssimiseen, vaikka muuten liikkui mielellään ja oppi yleensä helposti uudet tekniikat. "Vauhdikkaat tanssit ovat kyllä paljon mukavampia, mutta ehkä ne samba ja cha cha ovat vähän hankalia", hän virnisti. Ei hän todellakaan mitään sellaisia osannut, kun ei ollut koskaan kokeillutkaan.

"Olen Soraya", hän esitteli myös itsensä. "Ja oikein arvattu, olen Gryffondorissa. "Täällä on näkynyt aika paljon teitä entisiä oppilaita. Eikö ketään tuttujasi ole paikalla?" Soraya hieman ihmetteli, miksei tuo ollut entisten koulukavereidensa juttusilla. Kai tuolla kuitenkin oli ollut kavereita?

Ronja Blomroos, alumni

"Hauska tavata, Soraya, minä olen Ronja. Gryffondor on myös ihan kiva tupa. Itse asiassa minä olisin halunnut Gryffondoriin silloin muinoin, mutta ilmeisesti olin liian kunnianhimoinen kyseiseen tupaan", Ronja ryhtyi tarinoimaan, "Kuule, on minulla täällä paljonkin tuttuja. Suuri osa jatko-opiskelijoista on kavereitani ja äsken tanssinkin Marcuksen, Annan ja Sebastianin kanssa kaksi tanssia. Lisäksi täällä on varmasti myös muita meitä entisiä oppilaita. Näin sivusilmällä jo London Morelin, mutta en taatusti juttele hänelle sen enempää, hän näyttää nykyään todella kummalliselta. Luulen, että hän on alkanut käyttää huumeita", Ronja jatkoi selitystään ja liikkui edelleen valssaavan musiikin tahtiin.

"Maistoitko jo sitä kolmikerroksista kakkua tarjoilupöydästä? Se on ihanaa!", Ronja vaihtoi puheenaihetta.

"Ilo on minun puolellani", Soraya vastasi kohteliaasti. "Serpentard vaikuttaa myös kivalta tuvalta. Itse asiassa olisin ollut tyytyväinen mihin tupaan vain, mutta Gryffondor tuntuu sopivalta." Vähään aikaan Sorayan ei tarvinnut sanoa mitään, sillä Ronja kertoi tuttavistaan pidemmän kaavan kautta. Tuo taisi olla astetta puheliaampi tapaus. No, ei se haitannut. Ainakaan ei tullut sellaista kiusaantunutta hiljaisuutta. "Siinä on jo monta tuttua", Soraya kommentoi Ronjan saatua selostuksensa päätökseen. "En tunne Morelia, eivätkä nuo muutkaan kuulosta tutulta", Raya totesi. "Mutta ei hätää, on minullakin tuttuja. Osaa en ole tavannut yli puoleen vuoteen." Viimeisten sanojen myötä Sorayan kasvoilla vilahti hieman surumielinen ilme. Hänellä oli ollut vaihdon aikana kavereita ikävä.

"En maistanut vielä", Soraya kertoi. "Sinä ilmeisesti maistoit? Söin vasta macaroneja ja suolaista piirakkaa. Ajattelin että se kakku on varmaan liian hyvää yksin syötäväksi. Tiedätkö? Eikö kakun syöminen yksin ole muutenkin vähän surullista? Joten syön sitä sitten kun kaverini ehtivät. Paitsi jos he haluavat syödä sitä pariskuntina, mikä olisi tosi tylsää." Sorayakin osasi puhua pulputtaa, kun sille päälle sattui.

Ronja Blomroos, alumni

Ronjaa alkoi hieman säälittää, kun hän kuunteli Sorayan kerrontaa ystävistään. Tai oikeastaan tutuistaan, joita ei ollut tavannut pitkään aikaan sekä kavereistaan, jotka söivät kakkua vain pariskuntina. Ronjan korvaan kuulosti siltä, ettei tuolla tytöllä ollut ainoatakaan oikeaa ystävää.

"Kakun syöminen ei ole koskaan surullista!", Ronja huudahti tytölle hämmentyneenä tuon kommenteista, "Vai oletko joskus tullut surulliseksi herkullisen kakkupalan jälkeen? Niinpä! Ei ole ikinä väärin tehdä asioita, joista tulee itselle hyvä mieli. Sitä paitsi, välillä on hyvä ajatella vain itseään ja tehdä asioita niin kuin itse haluaa. Hei, nyt taitaa vaihtua tanssi, olisipa seuraavana sambaa...", Ronja vaihtoi puheenaihetta ja käänsi katseensa tanssilattian suuntaan.

"Itse asiassa, olen tullut surulliseksi kakkupalan jälkeen. Tai no, se oli enemmän kuin yksi pala, jos tarkkoja ollaan", Soraya vastasi ilkikurisesti virnistäen. "Kyllä muuten kadutti." Soraya naurahti. Ronjan puheissa oli kuitenkin perää. Joskus kannatti ajatella itseään enemmän kuin muita. "Sambaa?" Ei kai vaan? Sehän oli kamalan menevää hytkymistä. "Eikö se ole sitä mitä tanssitaan siellä karnevaaleissa?" Soraya kysyi. Ronja varmasti tiesi vastauksen. "Miten sitäkin oikein tanssitaan? Eikö se ole kamalan vaikeaa?" Soraya mietti, että sen tanssin liikkeillä olisi varmasti voinut yrittää tehdä vaikutuksen johonkin kivaan tyyppiin.

Ronja Blomroos,alumni

Ronja ei ollut Sorayan kanssa täysin samoilla linjoilla kakkupalojen syömisestä, eikä myöskään samban tanssimisen vaikeudesta. Toki se vie hieman aikaa, että pääsee sisälle tuohon upeaan tanssiin, mutta sitten kun sen oppii, se on todella helppoa!

"Juuri se! Se on tosi helppoa, voin vaikka opettaa sinulle", Ronja kertoi tytölle itsevarmasti. Jossain vaiheessa hänen unelma-ammattinsa oli tanssinopettaja, joten tämä sujui tältä naiselta kuin luonnostaan, "Näytän sinulle nyt perusaskeleen. Eli jos olisin mies: vasen eteen, oikea viereen, paino takaisin vasemmalle, oikea taakse, vasen viereen, ja paino oikealle", Ronja selitti ja näytti samalla hitaasti miten tanssi käytännössä etenee, "Nainen tekee saman, mutta jälleen peilikuvana. On tärkeää, ettei askeleita oteta kannalla, vaan päkiällä - kas näin - ja että polvissa pysyy pieni jousto. Tämä samban perusaskel on tosi helppo ja sitten kun tämän oppii, saa hieman haastetta huiskulla tai kääntyvällä huiskulla".

Ronja ryhtyi tanssimaan samban perusaskelia, ja taustalla soi can can, joka ei täysin sopinut sambatanssin rytmiin.

Soraya kohotti kulmiaan. Hän ei uskonut samban olevan ihan niin helppoa kuin Ronja antoi ymmärtää. Se näytti sen verran vauhdikkaalta tanssilta, että oli varmasti vaikea pysyä musiikin tahdissa. Ennakkoluuloistaan huolimatta Soraya kuunteli mielenkiinnolla Ronjan ohjeet ja katsoi mallia. Eli jos hän teki peilikuvana, niin oikea jalka taakse, vasen viereen ja niin edelleen. Raya kokeili askelia, koska eihän nyt tietenkään aikonut jättää väliin mahdollisuutta oppia tanssi. "No tämä on varmaan ihan opittavissa", hän totesi askellettuaan päkiällä, polviaan joustaen. Huiskut hän tietysti jätti mielellään väliin. Paitsi eihän sitä tiennyt, jos hän joskus isompana osallistuisi sambakarnevaaleihin. Se ainakin olisi sellainen kerran elämässä -juttu, mikä voisi olla hauska kokea. Niistä asuista hän tosin ei ollut ihan varma.

"Luuletko että täällä soitetaan sambaa?" Soraya kysyi. Hän vähän epäili, ettei se ehkä kuulunut ranskalaisiin juhlatansseihin, kun oli kotoisin ihan toiselta puolelta valtamerta. "Oletko siis käynyt ihan tanssitunneilla vai harrastanut itseksesi?" Sorayan oli pakko kysyä, kun Ronja näytti oikeasti olevan niin hyvin perillä tansseista. "Täällä koulussa ei varmaan juuri pääse harjoittelemaan mitään paritansseja?"

Ronja Blomroos, alumni

"Yleensä Châteaun tanssiaiset ovat olleet tosi monipuolisia, on ollut sambaa, rumbaa, cha chata ja niin edelleen. Uskon, että myöhemmin illalla tulee myös vauhdikkaampia tansseja", Ronja vastasi tytölle ja jatkoi samba-askeliensa ottamista can canin rytmiin, "Olen harrastanut tanssia sekä itsekseni että tanssitunneilla. Pienenä vauvana harrastin itsekseni, mutta kun kasvoin, menin välittömästi tanssitunneille. Olen harrastanut lähes kaikenlaista tanssia breakdancesta balettiin", nainen ryhtyi tarinoimaan omasta tanssihistoriastaan, "Harvemmin Châteaussa on ollut tanssiaisia lukuunottamatta mahdollisuuksia tanssia paritansseja. Mutta suosittelen sinua perustamaan tanssikerhon tänne! Yritin perustaa sellaisen, kun opiskelin täällä, mutta kukaan muu ei ollut innostunut sellaisesta. Tanssikerho voisi kokoontua kerran viikossa, ja joka viikko voisi olla erilainen teema. Voisitte harjoitella yhdessä kaikenlaisia tansseja ja vaikka pitää lisäksi tanssikilpailuja", Ronja ryhtyi suunnittelemaan ääneen. Silloin tällöin hän kyllä kaipasi takaisin Châtauhon, sillä täällä oli niin yhteisöllistä ja paljon tekemistä.

Soraya nyökytteli päätään Ronjan kertoessa tanssitaustastaan. Hän kohotti hieman kulmiaan tuon sanoessa tanssineensa jo vauvana. Siis vauvana? Eiväthän vauvat osanneet edes kävellä, joten miten sitten tanssia? "Osasit sitten varmaan tanssia ennen kuin opit kävelemään?" hänen oli ihan pakko kommentoida. "Tuo on kyllä tosi pitkä aika yhden harrastuksen parissa. Taidat todella rakastaa tanssimista?"

Tanssikerhon perustaminen ei ehkä ollut ihan ensimmäisenä Sorayan harrastussuunnitelmissa, mutta toisaalta, sellainen takuulla olisi hauskaa ajanvietettä. Ainakin jos sinne kerhoon tulisi mukavaa porukkaa, eikä se olisi liian vakavaa. "Saat sellaisen kerhon kuulostamaan tosi kivalta", hän kommentoi. "Mutta enpä tiedä onko minusta vetämään mitään kerhoa. Onko täällä edes ketään, kuka lähtisi sellaiseen kerhoon? Mutta jos ei täällä muuten ole tanssiaisia, niin ehkä sellainen kerho voisi järjestää", hän pohti. "Se taas voisi olla ihan kiva. Ei minulla ainakaan ole mitään tanssiaisia vastaan. Aina se läksyjen tekemisen voittaa. Oletko osallistunut tanssikilpailuihin?"
"Ne cesse jamais de réver, ne jamais arrêter de croire, ne jamais abandonner, ne jamais cesser d'essayer et ne jamais cesser d'apprendre."

Sophie Everett, rehtori ja sauvatiedon opettaja.

Muut hahmoni: Luol Crunel & Gaëtan Archambault
Sophie Everett
Rehtori

Opetettava aine: Sauvatieto

Paluu Juhlapelit