”Miten neiti sitten haluaa päästä sairaalasiipeen?", poika kysyi ja havaitsin hänen äänessään ivallisen vivahteen, vaikka hän yrittikin peittää sen. Minun teki yhtäkkiä mieli itkeä, mutta käänsin päätäni hieman ja räpyttelin kyyneleet pois. Nilkkaan sattui todella, todella paljon ja jouduin puremaan huultani, etten olisi voihkaissut ääneen. Minun teki mieli vain istua nurmikolle ja jäädä siihen loppupäiväksi. Ehkä joku löytäisi minut ja osaisi auttaa. Se ei kuitenkaan ollut nyt vaihtoehto, joten huokaisin syvään ja yritin miettiä, miten selviäisin tilanteesta.
Yksi vaihtoehto olisi se, että lentäisin sairaalasiipeen luudalla pojan kanssa tai sitten hän kävelisi vieressä. En nimittäin itse tiennyt missä se oli. Tai sitten voisin lentää opettajanhuoneeseen ja pyytää sieltä apua. Toinen vaihtoehto olisi se, että poika kantaisi minut. Epäilin kuitenkin ettei hän itse halunnut tehdä sitä, sillä muuten hän olisi luultavasti jo ehdottanut sitä. Kolmas vaihtoehto olisi, että hän hakisi opettajan tai sairaanhoitajan paikalle. Ihmettelin mielessäni, miksei hän ollut ehdottanut sitä. Ehkä hän oli liian laiska moiseen.
"Kuule ei tarvitse puhua epäkohteliaasti", huomautin hieman happamasti. En todellakaan pitänyt moisesta lapsellisesta käytöksestä. Poika oli onnistunut hurmaamaan minut hetkeksi, mutta nyt tajusin hänen olevan loppujenlopuksi aika ärsyttävä ja tietämätön. Ei ollut osannut edes nilkalle tehdä mitään, vaikka oli ilmeisesti pari vuotta vanhempi. Epäilin vahvasti, että tuon ikäisille oltiin jo opetettu parannustaikoja. Mutta eipä vain ollut hän ainakaan niitä oppinut.
"Tässä taitaa olla kaksi vaihtoehtoa. Jos siis ensinnäkään haluat auttaa. Joko haet jonkun opettajan tai sitten kannat minut sairaalasiipeen. Tai sitten häivyt ja minä istun tässä kunnes joku muu tulee auttamaan ja ehkä keksii keinonkin siihen", tokaisin hieman tylysti. Poika ei varmaankaan haluaisi auttaa minua enää tämän jälkeen, mutta en välittänyt. Voisin esimerkiksi kokeilla leijuttaa itseni opettajanhuoneeseen ja pyytää sieltä apua. Tai voisin hyppiä yhdellä jalalla linnaan ja pyytää apua. Pärjäisin kyllä ilman tuota koppavaa poikaakin.
Astuin askeleen taaksepäin varaten vain kevyesti nilkalle, sillä en halunnut olla niin lähellä poikaa. Tilanne oli jo valmiiksi kiusallinen enkä halunnut vielä sen lisäksi seisoa viidentoista sentin päässä hänestä. Aloin miettiä, mitä tekisin kun poika päättäisi lähteä. Voisin ehkä kutsua kirjastosta kirjan, jossa neuvottaisiin loitsu nilkan parantamiseksi. Jos loitsu menisi pieleen, jalkani ei ainakaan olisi yhtään pahempi kuin nyt. Mitä tahansa jalalle tapahtuikaan, mikään ei ollut pahempaa kuin se, ettei sille voinut astua. Tai ainakaan millään muulla ei nyt ollut väliä.