//Peli sijoittuu 15. kesäkuuhun 2016 makuusaleista pois johtavalle käytävälle. Peliin toivottaisiin mukaan Evelyn Clémentiä. //
Joskus makuusali oli ihan hieno paikka. Sai maata sängyllä, olla tekemättä mitään ja antaa vain ajatusten kiertää omilla pimeillä ja vinksahtaneilla radoillaan. Etenkään, kun ei tarvinnut esittää sosiaalista muiden kanssa, niin kuin muka edes yrittäisin olla missään suhteessa makuusalitovereihini. Hyvä sentään, jos ne eivät enää olleet pahoillaan siitä syksyisestä ja talvisesta öisestä edes takaisin ramppauksesta.
Varovasti siristäen avasin silmäni ja hieroin niitä kaapuni hihalla. Huoh. Väsytti taas ihan pirusti, mutta se varmaan johtui siitä kun makasi sängyssä. Illalla ei sitten taas väsyttäisi. Sama juttu joka päivä, ilta ja yö. Kierähdin kyljen kautta istumaan sängylle. Kello olisi taas jotain vaille jotain, mutta eihän sillä varmaan ollut mitään väliä. Jos myöhästyisin jonkun aineen loppukokeesta, niin siitä tiedotettaisiin varmaan sitten myöhemmin. Niistä myöhästyminen ei kyllä ollut suunnitelmissani, mutta elämä ei muutenkaan kohdellut minua kovin hyvin.
Esimerkiksi muodonmuutoksen koe oli ollut ihan täyttä tuskaa etenkin, kun saavuin paikalle nipin napin oikeaan aikaan. Tänään ei tosin pitäisi olla mitään koetta, josta olisi edes mahdollista myöhästyä. Oppitunteja vain, ja jos hyvin kävi, olin katsonut oikein hyppytunnin ajankohdan. Suin hiuksia hieman paremmin ja nousin pedatulta sängyltä. Venyttelin vähän ja vilkaisin vaistomaisesti miltä näytin. Sillä ei oikeasti varmaan ollut mitään väliä, kun kaikki kerran jo tiesi millainen olen. Koulupuku jotenkin päällä kesät talvet ja helteet, hiukset miten sattui, raajojen kunnosta puhumattakaan.
Nappasin mustan laukkuni vielä matkalaukkuni päältä mukaan, kun kävelin sen ohi makuusalin ovea kohti. Toisinaan sitä piti näyttäytyäkin muualla, ja paras aika varmaan oli jo mennyt ohitse. Kesäkuu oli kyllä siinä mielessä hyvä, että muut olivat joko kokeissa tai lukemassa kokeisiin. Yritin kuunnella makuusalin oven läpi, että oliko siellä joku tulossa vai ei.
Kaikki kuitenkin vaikutti olevan ihan kunnossa, joten pujotin laukun pääni yli. Oleskeluhuoneesta kantautui vain epäsäännöllisin väliajoin ääniä, joten avasin oven ihan kunnolla käytävälle sen raottamisen sijaan. Oli turhaa sählinkiä yrittää mahduttaa itsensä pienestä ovenraosta, jos kerran oli jo ihan turvallista avata ovi kunnolla.
Kengän kärjellä potkasin oven jotenkin kiinni, kun kädet olivat käytössä ja laittamassa hiuksia edes jotenkin kuntoon. Jatkaessani matkaa päämääränä tuntematon tuli jokin kävelevä kirjapino näkyviin. Tavallaan oli entistä masentavaa nähdä kuinka paljon jotkut toiset yrittivät opiskella loppukokeita varten. Onneksi olin jo tajunnut sen, ettei se hyödyttäisi minua enää yhtään. Olin vain menetetty tapaus ja professorit itsekin tiesivät sen.