Oli elokuun kuudes päivä, lukuvuoden ensimmäinen maanantai. Léa Rivett oli juuri saanut päivän ensimmäisen opintojenohjausoppitunnin päätökseensä ja nyt hän oli aloittamassa toista. Odotellessaan taikajuomia opiskelleita tokaluokkalaisia Léa järjesteli työpöytäänsä ja etsi valmiiksi monisteen, jonka hän tulisi jakamaan tällä oppitunnilla. Léa löysi etsimänsä juuri, kun ovien ulkopuolelta alkoi kuulua lähestyviä askeleita ja puheensorinaa, eikä aikaakaan, kun tokaluokkalaiset valuivat sisään luokkaan ja alkoivat valita itselleen paikkoja.
"Moikka! Kiva nähdä teitä pitkästä aikaa. Toivottavasti teidän kesäloma meni hyvin", Léa aloitti tunnin. "Tänäkin vuonna opintosuunnitelmamme koostuu tästä oppitunnista sekä kahdenkeskeisestä juttutuokiosta kanssani. Sitä ei tarvitse ollenkaan jännittää. Se on aivan yhtä helppoa ja leppoisaa kuin säästä puhuminen", Léa selitti. "Ja minulle te voitte kertoa aivan kaiken, koska minulla on vaitiolovelvollisuus ja koska olen muutenkin luotettava tyyppi", Léa totesi ja iski silmää. "Minulle saa tulla juttelemaan ihan milloin tahansa ja ihan mistä vaan ilman erillistäkin kutsua. Vaikka keskellä yötä jos oikein kova hätä on. Minut tavoittaa minun omasta kansliastani, joka on aivan tämän luokan vieressä", Léa lupasi.
"Tänä vuonna alamme alustavasti pohtia minkälaiset alat teitä kiinnostavat ja mitkä ovat teidän vahvuuksianne ja heikkouksianne, koska ensi vuonna pitäisikin sitten päättää, mihin menette opiskelemaan vai jäättekö Châteauhun vielä neljänneksikin vuodeksi", Léa selitti. "Eiköhän siis aloiteta. Olen tehnyt teille täytettäväksi monisteen. Voitte aloittaa sen täyttämisen nyt. Jos saatte sen täytettyä, tuokaa se minulle. Jos ette, tehkää se läksynä ja palauttakaa ensi perjantaina", Léa ohjeisti. Sitten hän heilautti sauvaansa ja jokaisen oppilaan eteen ilmestyi moniste.
Nimi:
Tupa:
Luokka:
Mitkä ovat parhaat luonteenpiirteesi?
__________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________
Mitä luonteenpiirteistäsi pidät heikkoutenasi?
Miten suhtaudut koulunkäyntiin?
[ ] Pidän koulunkäynnistä
[ ] Suhtaudun koulunkäyntiin välinpitämättömästi
[ ] En pidä koulunkäynnistä
Pitääkö kotiväkesi koulunkäyntiäsi tärkeänä?
[ ] Kotiväkeni pitää koulunkäyntiäni tärkeänä
[ ] Koulunkäynnin tärkeydestä ei ole kotona keskusteltu
[ ] Kotiväkeni on välinpitämätön koulunkäyntini suhteen.
Miten kaverisi suhtautuvat koulunkäyntiin?
[ ] Kaverini suhtautuvat koulunkäyntiin myönteisesti.
[ ] Kaverini väheksyvät opiskelua ja koulunkäyntiä.
[ ] Kavereiden mielipiteiden takia en uskalla viitata ja olla aktiivisesti mukana oppitunneilla.
Mikä arvosana sinulla oli 1. luokan päättötodistuksessa seuraavista oppiaineista? // Voit keksiä itse, jos et ole saanut arvosanaa kyseisestä aineesta. //
Astrologia =
Ennustus =
Huispaus ja lentäminen =
Jästitieto =
Loitsut =
Muinaiset riimut =
Muodonmuutokset =
Numerologia =
Pimeyden voimilta suojautuminen =
Taikaliemet ja -juomat =
Taikaolentojen hoito =
Taikuuden historia =
Yrttitieto =
Mistä oppiaineista pidät eniten?
Mistä oppiaineista et pidä niin paljoa?
Minkä oppiaineen arvosanaa voisit yrittää nostaa tänä lukuvuonna?
Lopputunnin Léa kierteli katselemassa miten oppilaiden monisteidentäyttö sujui. Tunnin loputtua Léa päästi oppilaat luonaalle, jonne Léa suunnisti itsekin vietyään täytetyt monisteet työhuoneeseensa.