// Kyllä, sain aloitettua tämän ropen vihdoin! Tosiaan, tämä olisi tarkoitettu Evelyn Clémentille ja Lucy Beckettille. Ajoittuu Pimeyden voimien valloituksen ajoille, iltapäivään, vaikka tammikuun alkuun? //
Kun olin aiemmin lukenut lehdistä juttuja pimeyden voimien aktiivisuudesta, radikalisoitumisesta ja levottomuuksista, en ollut koskaan uskonut, että ne koskettaisivat minun elämääni. Isäni oli varataikaministeri. Räyhääjiä meille oli joskus aiemminkin lähetetty. Olihan se ymmärrettävää, etteivät kaikki voineet olla samaa mieltä kaikesta ja politiikka jakoi mielipiteitä. Mutta kaikki ilkivalta oli aina ollut pientä ja vaaratonta. Pimeyden velhojen epäonnistunut isku joulun jälkeen kotiini oli kuitenkin muuttanut uskonut hattaraisesta pilvilinnasta, kuplasta, jossa olin elänyt.
Minut lähettettiin ennen uutta vuotta koululle. Kaikki olivat vakuuttaneet, että siellä olisi turvallisempaa, järkevämpää ja he lähettäisivät kyllä pöllöjä. En saanut yhtäkään pöllöä. Ja päädyin keskelle pimeyden voimien valloitusta, kontrollia ja säätämistä.
Nielaisen. Vedän syvään henkeä. Jos teen tämän, saattaisin vielä joutua ikävyyksiin. Olin yrittänyt olla huomaamaton, sopeutua ja välttää pimeyden velhojen juttuja niin paljon kuin mahdollista. Kunhan kukaan ei yhdistäisi minua isääni, perheeseen tai muuta, niin kaipa asiat järjestyisi. Perheeni oli turvassa. Pakko olla.
Alohomora, ajattelin ja työnsin luokan oven auki. Hulluutta, mielenvikaisuutta... niin paljon epäonnea, kurjuutta ja kriisiä. Juuri sitä tunnuttiin kaipaavan. Yritettiin syöstä ihmiset epätoivoon, pimeään ja sitten ohjailla toivottuun suuntaan. Pujahdin luokkaan. Tunteet olivat tiellä, satuttivat. Niiden avulla ihmisiä saatiin satutettua. Herkkyys oli säälittävää. Olin säälittävä. Pitäisi ajatella järkevästi, keskittyä loogisuuteen.
Minun pitäisi harjoitella loitsuja. Ei kirouksia, ei uhkauksia, pimeyden velhoja tuijottamassa niskaan. Hetken aikaa voisin olla yksin. Katson luokkatilaa: pulpetit ovat riveittäin, taululla on joitain liituläikkiä ja kaikkialla leijuu hieman pölyä. Tilassa ei olla varmaan käyty pitkään aikaan, eikä toivon mukaan ketään tulisi käymäänkään minun lisäkseni.
Jatkuva epävarmuus oli rasittavaa. En tiennyt, mitä en saanut tehdä. Olin aina uskonut opettajiin. Professori Kärmes oli kyllä ollut melkoinen, puhumattakaan Delacroixista, mutta ehkä yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta auktoriteetit olivat minulle... uskottavia. Nyt asiat olivat toisin. Kaipasin jotain... päätäntävaltaa? Etäisyyttä? Vapautta? Loitsut olisivat pieni mahdollisuus siihen suuntaan. Ainakin hetken voisin kai olla vain ilman kurjuutta, ikäviä ajatuksia, negatiivisuutta. Tehdä jotain hyödyllistä.
Heilautan sauvaa ja vanha tuttu levitaatioloitsu nostaa pulpetit sivuun. Irvistän pienelle kolinalle. Tuskin sitä kukaan kuitenkaan huomaisi. Sanattomat alkoivat kuitenkin jo sujua. Beaxbatonksissa niitä käytiin vasta kasilla, mutta Château oli tässäkin asiassa matkinut Tylypahkaa. Ainakin se oli parempi olla ajoissa. No niin, joku loitsu. Mitä haluisinkaan harjoitella? Jotain kivaa... Pyöräytin sauvaani ja muutama värikäs kupla lennähti ilmaan. Ajattelin sitä, miten mukavaa oli ollut, kun olin harjoitellut kuplaloitsuja Lily-Bellan kanssa Serpejen tupahuoneella joskus 2015? Aikoja sitten... Miten haastavaa se oli aluksi ollut. Miten asiat olivat muuttuneet sen jälkeen.
Heittelin kuplia ilmaan. Hmm... jotain haastavampaa. Ajattelin kesää. Puutarhan paviljonkia, lampea ja tyyneyttä. Kukkasia ja lintuja. Orkideous. Kimppu kukkasia muotoutui sauvan kärjestä. Hmm, saisikohan loitsua laajennettua? Kukkaset eivät tulisikaan kimpussa vaan levittyisivät maahan? Loitsua varmaan pitäisi muuttaa, soveltaa, tai yhdistää johonkin toiseen loitsuun...
Ajattelin lintuja, mustaleppälintuja, joita kotipuutarhassa oli. Niillä oli punertava pyrstö ja muuten ne olivat tummia. Yritin nähdä linnun edessäni, pyrähtämässä puusta toiseen. Heilautin sauvaa ja hieman alkuperäismalliaan pienempi lintu pyrähti sauvan kärjestä. Keskityin luomaan toisen ja kolmannen. Ne jäivät hypähtelemään ilmaan, ja alkoivat sirkuttamaan keskinäisessä orkesterissaan. Hymyilin hieman. Ne saivat elää vapaasti. Toisaalta Gampin mukaan tuskin mikään taiottu oli elollista... Vain kuvajaisia. Jos vaikka yrittäisin taikoa ruokaa syötäväksi, voisin yhtä hyvin syödä tyhjää, koska sitä ei oikeasti ollut olemassa. Niiden konkreettisen oloisella ulkomuodolla tuskin olisi väliä. Niitä ei vain ollut. Ehkä pitäisi olla siitä sentään kiitollinen. Olin olemassa, tietoinen, tässä ja nyt, vaikka ikäviä asioita tapahtuikin ympärillä.