//Reichard Lesauvagea pyydettäisiin mukaan, ei muita! Sijoittuu lokakuun alkuun 2017
Lokakuu oli alkanut. Ei parhaimmissa merkeissä, mutta olipa kuitenkin. Sairaalasiipi -pysäkkiä ei varmasti hyväksi voinut kutsua? Joillekin se oli, joskus, ollut. Kolmas päivä kuitenkin vaikutti jo ihan mukavalta. Yrttitiedon eilisiä läksyjä ehtisi hyvinkin tekemään vielä nyt. Tekemään ja tekemään. Piti tarkistaa pari asiaa vielä. Kirjasto kello kahdeksan olisi varmasti hyvä paikka ja aika sellaiselle teolle. En ainakaan uskonut siellä olevan turhan suurta ihmisvirtaa silloin. Enemmänkin ehkä aikuisia.
Oppitunnit alkaisivat kylläkin vasta myöhemmin, tunnin parin päästä useammilla, joten hyvinkin opettajat voisivat nytkin olla siellä vain tarkistelemassa oppituntimateriaaliensa faktoihin ja tosiasioihin pohjautumista. Toki, jotkut eivät niin varmasti tehneet. Olin jo kuullut Alainiltakin, että jotkut kertoivat vähän erilaisia asioita historiasta ja muusta kuin miten minulle niistä oli kerrottu. Jos aikuiset eivät välittäneet faktoista, niin eivät he varmaan kirjastossa tähän aikaan olisi.
Oikeastaan ei pitäisi ajatella muita. Ajatellaan vain tehtäviä, elämän kauniita asioita ja asioita, joilla oli merkitystä. Kuten esimerkiksi sitä, että miten hyvä olikin, että olin muistanut pukea koulupuvun päälle. Koulupäivänähän sitä piti myös pitää päällä, vaikka oppitunteja olisikin kuinka harvakseltaan ja myöhään. En tiennyt miksi asia oli näin, eikä kukaan ollut koskaan vaivautunut perustelemaan sitä. Perustelut olisivat vielä olleet ihan hyviä. Ne olisivat tähdentäneet ja auttaneet ehkä ymmärtämään. Nyt ne olivat vain sääntöjä ja okei, säännötkin olivat ihan mukavia.
Mukava ajatella, mukava kulkea, mukava olla elossa. Mukavaa. Käännyin mukavasta kulmauksesta mukavasti oikealle, jotta voisin astella mukavien jalkojeni kanssa, jotka mukavasti eivät kovin kauheasti kivunneet, eteenpäin kohti sitä mukavaa kirjastoa, jossa oli mukavasti vähän ihmisiä ja jonka ihmisvähyys ei mukavasti saanut minua hermostumaan. Mukavaa. Kaikesta mukavuudesta huolimatta tiesin, että pitäisi mukavasti pitää toinen käsi tukevasti laukun remmissä ja olla pysähtymättä jokaisen ikkunan luo tarkistamaan omasta heijastuksesta, että kravatti oli suorassa, kaulus ojossa ja hiukset jota kuinkin hyvin. Ei kukaan muu oikeasti kiinnittänyt tällaiseen huomiota.