Kirjoittaja Theodore Snape » 19 Syys 2017, 23:10
”Kiitoksia, kartta olisi kätevä. Voin sitten itse jatkaa sitä ja tehdä reitit kaikkialle”, Harry toteaa. Hän katseli paikkoja kiinnostuneena. Annoin oman katseeni kiertää tilassa. Olin edelleen hieman hämilläni siitä, miten paljon huone oli muuttunut sitten viime vuoden. Tämä herätti hieman kysymyksiä. Kuka huonetta oli sisustanut? Oliko hyllyssä ollut muistilappu tarkoitettu minulle, vai kenties jollekin muulle? Vaikka en tiennyt vastausta kysymyksiini, toisin varmasti läjän omia kirjojani hyllyyn. Parempi paikka tämä hylly oli, kuin niiden tämän hetkinen säilytyspaikka. Olin pinonnut kirjat moneen matalaan pinoon sänkyni alle, josta niitä oli harvinaisen vaikea ylipäätänsäkään hakea. Yleensä käytin niihin kutsuloitsua, mutta enhän minä jokaisen kirjan nimeä kuitenkaan voi ulkoa muistaa, jonka takia tuo säilytyspaikka olikin tullut moneen otteeseen todettua erittäin epäkäytännölliseksi.
”Voitaisiinko sytyttää tämä takka? Minua hieman viluttaa”, Harry kysyy kääntyen ympäri minua kohti. Käänsin katseeni kohti takkaa, jossa oli uudeksi hämmästyksekseni valmiiksi puita. Takan viereen oli vielä asetettu puutelineeseen kasa kuivia halkoja. ”Osaatko jonkun taian?” poika tiedustelee. Nyökkään. ”Sytyjo loitsu toimii varmaan tässä tilanteessa paremmin kuin hyvin. Luulisin, että takan sytyttäminen on ihan ok. En kyllä ole hetkeen tuota loitsua käyttänyt, uskon kuitenkin, että hallitsen sen edelleen”, totean varovasti. En ollut tulensytytysloitsuja tehnyt pitkään aikaan ja ne eivät kuuluneet suosikkeihini. Suosin enemmän jästien tulitikkuja, jotka ovat huomattavasti vaarattomampi keino tulen sytyttämiseen.
Harry tiedusteli, voisinko opettaa taian joskus hänellekin. ”Voin, mutta en tänään. Meidän täytyisi löytää joku turvallinen paikka harjoitteluun, en halua, että puoli koulua syttyy palamaan pieleen menneen loitsun takia. Olen meinaa itse aikoinani loitsua harjoitellessani sytyttänyt parikin huonetta ilmiliekkeihin, jonka takia olen nykyään kovin varoivainen vastaavien loitsujen kanssa”, selitän. ”Voisin yrittää selvittää loitsujen professorilta, olisiko koulussa jotain paikkaa, jossa kyseisiä loitsuja voisi suht turvallisesti harjoitella. Paikan löytyessä voisin hyvinkin opettaa sen sinulle joku päivä, vaikka ensi viikolla”, sanon puoliksi itselleni, puoliksi Harrylle. Siirryin kirjahyllyn luota takalle ja heilautin sauvaani sitä kohti lausuen sytyjo-loitsun. Taikasauvani päästä leimahti oranssinpunertava liekki kohti takassa olevia puita. Muutaman sekunnin kuluttua leikki levisi puihin, jotka alkoivat pikkuhiljaa palaa rätisten. ”Kas noin. Onnistuihan se”, totean hymyillen. Istahdan takan vieressä olevalle nojatuolille ja käännyn takaisin kohti Harrya.
”Tämä on todella mukava paikka”, Harry sanoo. Olin ehdottomasti hänen kanssaan samaa mieltä. Teki hyvää välillä päästä pois koulun sählingistä jonnekin, jossa saattoi olla ihan kaikessa rauhassa ilman, että kukaan häiritsi. Vaikka pidinkin siitä, että koulussa oli runsaasti oppilaita ja eloisa tunnelma, arvostin silti kovasti hiljaisuutta ja omaa rauhaa. Tämä olikin syy, jonka ansiosta alun perin löysinkin tämän huoneen. Eräänä talvi-iltana Serpentardin oleskeluhuoneessa oli ollut niin paljon menoa ja meininkiä, ettei läksyjen tekemisestä ollut tullut yhtään mitään. Olin tämän takia lähtenyt etsimään jotain hiljaisempaa paikkaa itselleni ja muutaman tunnin kiertelyn jälkeen olin jollain ihmeen kaupalla löytänyt tieni siivouskomeron läpi tähän huoneeseen.
"Voisitko kertoa minulle tästä koulusta ja sen oppilaista. Ketkä ovat kivoja ja silleen. Minä kun tunnen vain sinut ja pari muuta, jotka tapasin sillon yhtenä iltana”, Harry tiedustelee keskeyttäen ajatukseni. ”Hah, en minäkään paljoa tiedä, vaikka saatankin siltä vaikuttaa. Kouluna tämä on kieltämättä ihan kiva, vaika nuo yhdeksästä viiteen kestävät koulupäivät ovat varsinaista helvettiä ihan näin suoraan sanottuna sanoja säästelemättä”, aloitan. ”Opettajat ovat kaikki ihan ok, mutta totta kai poikkeuksia on. Itse tykkään olla numerologian sekä taikaliemien tunneilla, molempien aineiden opettajat ovat itseasiassa ihan mukavia. Mutta mitä oppilaisiin tulee, niitä on todellakin joka lähtöön”, jatkan. Pidin tässä kohdassa lyhyen tauon, koska tarvitsin aikaa miettiä, mitä Harrylle kertoisin. En halunnut suoranaisesti haukkua ketään oppilaista, mutta ehkä kuitenkin varoittaa ykkösvuotista poikaa muutamasta henkilöstä.
”Taisitkin tavata Auroran sillon yks päivä oleskeluhuoneessa? Se tyttö osaa olla harvinaisen ärsyttävä, mutta kyllä Aurin kanssa toimeenkin pystyy tulemaan. Suosittelisin kuitenkin pitämään pientä suojaa yllä tytön lähettyvillä, aluksi. Itse tunnen koulusta varsin vähän oppilaita. Viime vuonna liikuin paljon oman ikäisteni kanssa, lähinnä serpejen. Paras kaverini Manuel vaihtoi kesän aikana koulua, muutti Englantiin ja käy nykyään Tylypahkaa. Serpen Evelyn vaikuttaa ihan mukavalta ja oon itseasiassa tässä lähiaikoina tutustunut muutamaan uuteenkin tyyppiin toisista tuvista”, selostan Harrylle. En tiedä oliko tämä keskustelu välttämättä sellainen, jonka haluaisin käydä, mutta mikäs siinä nyt, kun kerran aloitin. Nostin jalkani tuolin edessä olevalle rahille ja otin paremman asennon tuolissa.