Kirjoittaja Evelyn Clément » 08 Huhti 2018, 00:54
// Ihan oikein meni! Nuo tarkkeet on kyllä hiukan sekoittavia, menee helposti väärin päin. Jees, 3.4 käy mainiosti! Aaah, oot kyllä kehittynyt huimasti kirjoittamisessa! Huiii, sitten pitäisi päästä kohmeesta kirjoittelemaan xdd ihana tämä kirjoituskuume //
Ajatus. Muisto. Pieni takiainen, joka tarrautuu kiinni, jää väkisin tietoisuuteen, eikä katoa taka-alalta, vaikka kuinka yrittää pudistaa päätään. Näin kirousten leimun silmissä ja se jäi siihen vielä pitkäksi aikaa varsinaisen kiroamisen jälkeenkin. En tiedä pystyisinkö unohtamaan pimeyttä. Juuri nyt, kaikki se - pimeyden velhojen hyökkäys, valtaus ja kaatuminen - tuntui etäiseltä ja silti se pysyi varjona vierelläni. Hytisen. Pitäisi keskittyä muuhun.
Kokeet kuumottavat olan takana ja olen aivan liikaa jäljessä. Tarvitsisin lisää aikaa. Elän taikuuden ympäröimänä, mutta silti en voi saada sitä, mitä tarvitsen. Pitäisi tehdä enemmän. Pitäisi opiskella. Pitäisi ottaa itseään niskasta ja ryhdistäytyä. Pitäisi ja pitäisi ja pitäisi...
Kuljetan kättäni kirjojen kansilla. En enää muista, milloin olen viimeksi lukenut romaaneja. Jotain hauskaa, mukavaa, hömppäkirjallisuutta. Kaikki teokset, jotka lainaan, ovat vain tietokirjoja, oppikirjoja. Ehkä se on osa vanhenemista? Kaikki kiva muuttuu vastuuksi ja velvollisuuksiksi? Tuntuu niin kummalta ajatella, että enää vuosi ja olisin täysi-ikäinen, 17 vuotta. Vastahan olin aloittanut Châteaussa.
Kirjojen nimet soljuvat silmien ohitse: Peiliin piirretty nainen, Sataa suolaista vettä, Perhonen lasikuvussa, Silta yli ikuisuuden. Ajanhukkaa... pitäisi opiskella. Palaan liemikirjojen luo ja alan selata kirjojen sisällysluetteloja. Erotusmenetelmät, erotusmen- Haa! Siinä. Hortoilen kirjaston hyllyjen välillä ja kokoan kirjoja. Aluksi yritän sulloa ne kaikki reppuun muiden kirjojen joukkoon, mutta liikaa on liikaa ja joudun tyytymään kirjapinoon, joka jää leijumaan repun vierelle. Käteni osuu romaaniin ja jää roikkumaan sen ylle. Tuskin se paljoa haittaisi, jos lukisin ihan muutaman rivin? Vedän kirjan hyllystä esille. Mato. Ainakaan kirjan nimi ei ole niin houkutteleva, mutta olin ottanut sen kuitenkin jo hyllystä. Siinä se oli, käsissäni. Odotti, että avaisin sen. Ehkä se onkin juuri niitä kirjoja, joita ei avattu niin usein? Joka joutui päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen odottamaan, että joku voisi lukea sitä. Edes kerran.
Vilkaisen takakantta. Kirja kertoo nuoresta pojasta, joka ystävystyy maahisen kanssa. Kuulosti kliseiseltä, mutta mahdollisuus lukea jotain muuta kuin koulukirjoja sai minut kääntämään ensimmäiseen lukuun. Pienessä kyläpahasessa, metsien keskellä oli punainen tölli.Tarina tempaisee mukaansa, ahmin rivejä rivien perään ja eksyn kirjan lumoihin. Alan automaattisesti tallustaa kohti sohvia repun ja kirjapinon seuratessa kuuliaisesti loitsuttuna perässä.
Askel, askel ja hypyn sijaan askel... tanssahtelen kirjan lumossa sohvia kohti. Väistän tuiman oloisen kirjastonhoitajan ja jatkan matkaa. Eteneminen sujuu mainiosti ja olen jo sohvien kohdalla - TRÖMPS!
Kirja lennähtää ilmaan ja minä päädyn rähmälleni maahan. Irvistän hieman voihkaisten kiusaantuneena ja katsahdan, mihin olen kaatunut. Pyörätuoli. Miten en sitä huomannut? Nappaan kirjan käsiini ja nousen ylös vilkuillen ympärilleni. Sohvalla istuu vaaleatukkainen tyttö käsissään Loitsujen historia. Olin kai lukenut samaisen kirjan joskus reilu vuosi sitten. Koska muut oppilaat olivat kertyneet hieman kauemmas sohvista, pyörätuolin täytyi olla tytön.
"Ah, pahoittelen äskeistä. Toivottavasti en häirinnyt tai mitään... öm... voin nostaa tämän", soperran. Nostan pikaisesti pyörätuolin ja laitan romaanin samalla ilmassa leijuvan kirjapinon päälle. Äh, tälläistä ei saisi sattua, niin typerää, pitäisi keskittyä, katsoa eteensä.
"Ai! Luet loitsuja", sanon kätkeäkseni äskeisen kömmähdykseni. "Kiva kirja, vaikka hieman pitkävetistä lukea. Kuudennessa luvussa taisi kyllä olla joku huvittava kuva Felix Summerbeesta soittamassa kampiliiraa."