Lucy hymähti. Tyypillistä Damiania. Aihe vaihtui nopeasti. “Damian, liehuviin, ei leijuviin verhoihin!” hän korjasi yrittäen jo vähän hymyillä. Se tuntui raskaalta. “Leijuvia verhoja, miten typerää se olisi.” Hän nojasi ikkunanpieleen ja kääntyi katsomaan veljeään rapsutellen Iristä hajamielisesti. “Ei minulla kovin raskas lukujärjestys ole. Minulla taitaa olla pari hyppytuntiakin, joten voin tehdä läksyjä pois alta heti tunnin jälkeen. En minä ottanut edes kaikkia mahdollisia valinnaisaineita, jos sinä sitä epäilet. Ennustusta ajattelin kuitenkin kokeilla, sitä kun opettaa itse rehtori ja olen kuullut hänen olevan varsin pätevä nainen kaikin puolin. Entäs sinä? Mitä sinä valitsit? Oletko ajatellut jotain, jotain hyödyllistä tulevaisuudensuunnitelmia varten?”
Ennustuksen aloittaminen jännitti Lucya. Hän ei ollut juurikaan opiskellut ennustamista, ja enemmän hän oli oppinut äidiltään kuin koulussa. Hän oli kuitenkin päättänyt kokeilla, ja voisihan hän jättää opinnot kesken, jos siltä tuntuisi. Kaikki oli hänen elämässään nyt melkoisessa myllerryksessä, ja kaiken epävarmuuden keskellä hän halusi antaa ennustamiselle mahdollisuuden, jos se toisi mitään selvyyttä sotkuisiin ajatuksiin ja polkuihin.
“Hmm, ehkä odotan eniten loitsuja. Meillä pitäisi kai olla sauvatonta taikuutta luvassa. Se kuulostaa käytännölliseltä ja haastavalta ja aika siistiltäkin”, Lucy virnisti puolittain. Vaikka tuskinpa teekupin leijuttaminen ilman sauvaa tekisi hänestä yhtään coolimpaa noitaa kenenkään silmissä.
Damianin kanssa jaettu pöllölän hämärä tuntui kotoisalta ja turvalliselta. Koulussa olivat vain koulumaailman murheet, mutta ne vaikuttivat nyt paljon pienemmiltä verrattuna siihen, mitä odotti kotona. Totta kai jännitteet ajan myötä taas laantuisivat, mutta nyt ne pingottivat kireinä ja repivinä kuin pirunviulu. Uusi koulu oli jännittävä, hieman pelottavakin kaikessa vieraudessaan ja vieraskielisyydessään, mutta silti se tarjosi pakopaikan, jossa saattoi unohtaa perheen solmut edes joksikin aikaa.