//Pelissä mukana Theodore Snape ja Autumn Haddow, koulun kirjasto, 10.10
Kello oli jo reippaasti yli kymmenen illalla, lähempänä 23 itseasiassa. Istuin Serpentardin oleskeluhuoneessa tuolilla, joka oli lähinnä ovea. Huoneen täytti tasainen puheensorina, jonka lähteenä oli huoneeseen asettuneet oppilasryhmät. Lähiaikoina tuvassa oli ilmennyt yhä enemmän jakautumista, liikuttiin aina samoissa porukoissa, eikä uusia päästetty porukkaan mukaan. Ei tuvassa suoranaista syrjintää ollut, mutta uusilla oppilailla saattoi välillä olla hieman vaikea sopeutua joukkoon.
Tällä hetkellä tämä väenpaljous esti erään suunnitelmani toteuttamista. Minun pitäisi päästä livahtamaan tuvasta huomaamatta, jotta lähtöni olisi mahdollisimman sulava sekä riskialttiiton. Toki suunnitelmallani oli omat riskinsä, aika isotkin sellaiset, mutta en halunnut koko korttitalon kaatuvan ennen kuin olisin edes itse suunnitelmaa aloittanut. Tarkkailin jatkuvasti ympärilläni olevia ihmisiä ja yritin parhaani mukaan havaita sopivan hetken livahtaa ulos. Olin jo pari minuuttia sitten harkinnut vakavasti läpinäkymättömyysloitsun käyttöä, mutta en todellakaan osannut sitä loitsua vielä kunnolla, jonka takia olin hylännyt ajatuksen.
Kellon liikkuessa hitaasti eteenpäin totesin, ettei parempaa hetkeä lähtemiseen enää tulisi, ainakaan seuraavaan tuntiin. Oleskeluhuoneessa oli enää muutama oppilas eikä heistä kukaan kiinnittänyt huomiota yksin huoneen laidalla istuvaan mustahiuksiseen poikaan. Nousin seisomaan, nappasin sauvani pöydältä ja livahdin verkkaisin askelin oviaukosta käytävään. Oven edessä oleva maalaus mutisi jotain vihaisen oloisena, mutta en jäänyt sen tarkemmin kuuntelemaan, mitä kyseisellä maalauksella oli sanottavaa. Yleensäkin koulun maalaukset olivat kovin tylsiä eikä niiden kanssa keskusteluun kannattanut lähes milloinkaan kuluttaa aikaa. Poikkeuksiakin toki oli, mutta todella vähän.
Käytävä, joka avautui Serpentardin oviaukon takaa, oli täysin hiljainen ja ainoana valonlähteenä toimi oven molemmilla puolilla olevat himmeät soihdut. Tähän aikaan yöstä käytävät olivat lähestulkoon valaisemattomat, jonka takia paikasta toiseen liikkuminen oli suhteellisen helppoa, kunhan ei törmää opettajiin taikka koulun vahtimestariin. Tungin sauvani viittani taskuun ja lähdin kävelemään käytävää eteenpäin. En halunnut käyttää pääportaikkoa, koska se oli itsestäselvin reitti alakertaan. Käytävän aivan oikeassa päädyssä olisi toinen kapeampi portaikko, jota ajattelin käyttää.
"Lumos", kuiskaan hiljaa. Kämmeneni päälle ilmestyy pieni valopallo, joka valaisee himmeästi käytävää. En osannut sauvatonta taikuutta muuten, mutta lumosloitsun olin siskoni avulla opetellut. Ei sauvaton taikuus todellakaan ollut vielä oman ikäisieni velhojen taikka noitien juttu, mutta olin välttämättä kyseisen loitsun halunnut oppia. Ei siitä tällaisissa tilanteissa ainakaan haittaa ollut. Mikäli vetäisin käteni pois, valopallo todennäköisesti hiipuisi myös. Periaatteessa sauvaton taikuus oli tässä tilanteessa hyödytöntä, mutta harjoitus ei koskaan olisi pahitteeksi.