Itsekin luin jossain välissä tuosta sinisestä, mutta minulla ei ole hajuakaan mistä.
(Ranskassa, koulupuvut ovat pohjimmiltaan sinisiä. Miesopiskelijalla on yllään pohjimmiltaan baskeri, naispuolinen periaate on pitsialusvaatteet. Tästä huolimatta ei ole liian tiukkoja vaatimuksia muodolla ja leikkauksilla.)
Kokoonpanona nyt kerään näitä kaikkia samalle sivulle:
Evelyn kirjoitti:Onko jonkinlaisia ideoita? Esimerkiksi kai se, että onko joka tuvalla samanlainen puku? Entä tyttöjen ja poikien puvut? Kaapu vai mekko vai housut? Jokin tietty väriskaala? Kaikki pituudet : Polviin asti, yli, nilkkoihin jne. Kengät? Ulkovaatetus? Asusteet? Huivia, tunnusta, kauluspaitaa, hametta, mustaa, vaaleaa, pitkää, pätkää, jotain solkea, korua, kiellettyä vai ei? Itse vaatetus on kai ollut tähän mennessä melko vapaata, vaikka koululla kai on ollut tunneilla jonkinlainen kaapu ohje, josta ei kuitenkaan ole ollut mitään säädöksiä.
Lily-Bella kirjoitti:Itse kuvittelisin koulupuvuissa olevan sellaiset tylypahkamaiset kaavut (jotka ovat siis viittoja hihoilla ja hupulla) joihin olisi kiinnitetty siihen sydämen kohdalle Châteaun vaakuna. Sitten pojilla voisi olla kaavun alla mustat housut ja tuvan värinen (gryffondor punainen, serdaigle sininen, pouffsouffle keltainen, serpentard vihreä) pitkähihainen yksinkertainen kauluspaita sekä tuvan "korostusvärin" mukaan kravatti (gryffondor kulta, serdaigle pronssi, pouffsouffle musta, serpentard hopea) ja tuvan vaakuna kravatin yläosassa. Tytöillä olisi muuten sama, paitsi että housujen tilalla olisi hame ja sukkahousut (?)
Evelyn kirjoitti:Jos miettii Châteaun sijaintia, niin ensin tulee mieleen Ranska. En nyt ole ranskalaisiin pukuihin perehtynyt, mutta tulee nyt mieleen hienostuneisuus, yksityiskohtaisuus, persoonallisuus. Jos miettii Allosta, joka on ilmeisesti koulun tarkempi sijainti, niin se on vuorien ja rinteitten ja mäkien kohdalla, mutta kuvien mukaan siellä myös näyttää kasvillisuutta ja aurinkoakin olevan, joten ehkei sitten eskimonuttuun jouduta pukeutumaan.
Ite ehdottaisin kanssa jotain Lily-Bellan ehdotuksen tapaista, vaikkei se tietenkään pakko ole. Valkoinen kauluspaita, jonka päälle jakku/takki/viitta/kaapu. Ja sitten tytöillä hame ja pojilla housut. Lilystä poiketen ehdottaisin sukkia sukkahousujen sijaan.
Tietty mietintää voisi heräittää kaikki kuosit ja kuviot. Raitaa, ruudukkoa, vai ihan vaan yksväristä? Hameitakin voi taas olla monenlaisia, suoraa, pitkää, pätkää, laskostuvaa... Mutta ehkäpä se ei ole niin tarkkaa...
Voisi tietty pitää nuo kulta, pronssi, musta, hopea, mutta otetaanko samalla näitä tupavärejä pun-sin-kel-vih? Vai tulisiko liian kirjavaa? Itse ajattelin mieluiten melko tummaa kaapua, eikä mitään kovin kirkasta, mutta muilla voi tietty olla erimielipiteitä. Minkälaisesta ite pitäisitte? Röyhelöitä vai ihan perusta? Jotain tiettyä väriä tai teemaa?
Neo kirjoitti:värinä ehdottaisin harmaata tai harmaan jotain sävyä. Se ei ole musta, mutta se ei myöskään ole liian kirkas ja sen kanssa sopisi monet värit.
Rose kirjoitti:tumman violetti kaapu Valkoinen kauluspaita, tuvan korostusvärin värinen kravatti ja tuvan värinen hame/housut (ja voidaan miettiä kaikkia minkälainen hame/housut ja niin edelleen sitten kun värit oon saatu valmiiksi.
Sèrephin kirjoitti:omaan silmään tummanvioletti ei ole kovin hyvä. Musta toki olisi paras, mutta muita ehdotuksia voisi olla vaaleanharmaa, tummanharmaa, tumman beige tai vaalean beige... tai joku muu hieman neutraalimpi värisävy. Tai no niin no, miksei voisi olla tummanviolettikin, jos se olisi vain hyvin tumma (esim. valossa tulee esille se violetihtava sävy). Tummansininen tai tummanvihreäkin voisi olla ok.
Itse olisin myös sen valkoisen kauluspaidan kannalla. Kravaatti ja housut / hame voisi olla tuvan värinen ja korostusväri voisi olla vaikka "vyönä". Tai jonain nauhana lantiolla.. Ainakin se nopeassa sutussa näyttäis ihan hyvältä : D
Voisin periaatteessa jotkin nopeat suunnitelmat jo pian piirtää noilla värivaihtoehdoilla (joku kaavuntapainen, joku kauluspaidan tapainen, kravaatti ja housut ja hame). Eli esim Lilyn väriehdotukset ja sitten Rosen ja Evelynin ehdotukset...
Evelyn kirjoitti:yläosiakin on niin monenlaisia, sellaisia merimies-tyylisiä ja sellaisia, joissa on kravatti, ja sellaisia, joissa on avonainen tai sitten ihan perus kauluspaita (eikös muuten päädytty kauluspaitaan???) ja noh, sitten voisi periaatteessa olla rusettikin, sellaisenkin olen nähnyt jossain, tai kaulahuivi...
alaosiin, että tyttöjen asuun kannatan yhäkin tuota polvipituista hametta ja valkoisia sukkia. Olisiko ihan perus tossut hyvät, vai saisiko olla tennarit?
Kuinka pitkät hihat? Jos olisi talvi- ja kesämalli, niin voisi olla ranteeseen ja kyynerpäähän, muttapa mutta, enpä tiedä, kuinkas tarkkoja koulupuvut yleensä ovat?
Evelyn kirjoitti:pitkät housut, valkoinen kauluspaita, solmio ja takki. Joissain maissa pojat käyttävät sortseja. Useasti tyttöjen koulupukuun kuuluvat hame, pitkät tai polvisukat, solmio ja kauluspaita tai villapaita.
Päädyimmekö siis siihen kauluspaitaan sinne alle ja valkoiseen? Jos lähetään nyt siitä liikkeelle. Se olis sitten sekä tytöille että pojille. Ja solmio pojille, mutta tulisiko tytöille? Ja minkä värinen, millainen kuosi?
tuo idea, että hame vois olla tuvan värinen, niin kuulostaa ihan hyvältä! Vai tuleeko liian kirjava? En nyt tiedä, mutta eipä kai. Ja jos ei kelpaa, niin vaikka edes se vyö.
Sylviane kirjoitti:Olen vaalean kauluspaidan, tupavärein kirjaillun kravatin ja muuten harmaan sävyisen koulupuvun kannalla.
Sukkahousut voisivat olla tosin minun mielestä samanväriset kuin tyttöjen hameet, jotka kuvittelin tumman harmaiksi. Olen polvisukkien ja/tai sukkahousujen kannalla, toisista poiketen. Tai ainakin talvisin olisi kiva, jos tytöillä voisi olla vähän paksummat ja mahdollisesti pidemmät sukat. :') Pojilla toki voisi olla harmahtavat tavalliset sukat.
Olen ajatellut myös että koulupukuun voisi kuulua samaa harmaata sävyä oleva v-aukkoinen neule[/en tiedä mitä nimeä, siitä pitäisi nyt käyttää], jossa voisi vaihtoehtoisesti olla tuvan tai Châteaun vaakuna. Kesällä voisi käyttää hihatonta versiota samaisesta neuleesta[?].
Kaavuista en henkilökohtaisesti niinkään välitä, vaikka huput on kyllä kivoja. Joten niistä en nyt lähde mitään sanomaan, olisi tosin kiva jos ne eivät poikkeaisi värimaailmaltaan niin paljoa muusta koulupuvusta. :)
Tupavärein koristeltu kaulahuivi voisi olla ylimääräistä ekstraa, mikä ei olisi ns. pakollinen osa koulupukua
Rose kirjoitti:Tumman violetti kaapu jossa huppu ja Chateaun tai tuvan tunnus, Polven yläpuolelle yltävä tuvanvärinen laskostettu hame/Housut (Jossa ruutuja tupavärin eri savyillä), V- aukkoinen harmaa tai tuvan värinen (jos niin on niin hame harmaaksi)toppi neule (hääh xD), Tuvan korostusvärinen kravatti, mustat Ballerinat (tytöille) (pojille) Mustat tennarit, Valkoinen kauluspaita ja harmaat polvisukat (tytöille) (pojille) Tavalliset harmaat sukat. (oma ehdotukseni :3) taikka: Vaalea kauluspaita (Saisiko tarkan värin), tupavärein kirjailtu kravatti ja muuten harmaan svyinen puku (V-aukkoinen harmaa neule mukaan ja smanlainen kaulahuivi kuin Tylypahkassa ((kai)))(Sylviannen ehdotus).