//Tämä mahtava peli on tarkoitettu vain ensimmäisessä superihanassa Château-miitissä olleille, eli Renée Masonille, Melody Woodille, Fanny Wiestille, Lena Primakoville, Sylviane Grenille ja Katrine Wallille, jotka siis miitissä pystyivät tätä kätevästi juonimaan. Muita ei nyt oteta mukaan tähän suuremmoiseen jättisuperroolipeliin, joka sijoittuu 3.6. iltapäivään Châteaun kauniilla pihamailla//
Hei Katrine!
Ajattelin pitää Fannylle yllätyssynttärijuhlat pihalla teltassa 3.6. Haluaisitko tulla mukaan? Kutsun myös muita Fannyn tuttavia. Jos haluat auttaa, toisitko vaikka ruoat? Saat ne koulun keittiöstä, olethan käynyt siellä aiemminkin?
T. Renée
Tällaisen viestin olin saanut pöllöpostissa viikko sitten. Tietysti olin lähettänyt myöntävän vastauksen heti kirjeen saatuani. Siitä tulisi niin hauskaa! Juhlat linnan pihamailla teltassa Fannyn kunniaksi! Pelkästään Fannyn ilmeen näkeminen, kun hän astelisi telttaan olisi triplasti kaiken arvoista. Olin ollut koko viikon mielettömän innoissani synttäreistä, ja minun oli ollut vaikeaa olla puhumatta asiasta Fannylle. Monesti olin oleskeluhuoneessa tai käytävällä meinannut alka Fannylle intoilla synttäreistä, mutta muistanut viime hetkellä sulkea suuni.
Nyt oli viimein Fannyn syntymäpäivä, 3.6. ja olin heti koulupäivän päätyttyä luikahtanut oleskeluhuoneesta pakettini kanssa, etten joutuisi kohtaamaan Fannya. Jos hän näkisi lahjan, olisin tuhoon tuomittu. Onneksi tyttöä ei ollut näkynyt oleskeluhuoneessa ja olin päässyt rauhassa käytävälle.
Siellä siis kävelin innosta kihisten koulun käytävillä räiskyvän oranssia lahjapakettia kiikuttaen suuntanani koulun keittiö. Olin saanut vastuulleni ruokien hakemisen keittiöstä. Olin edellisenä päivänä käynyt varovasti esittämässä pari toivetta, jotten joutuisi yllättämään kilttejä kotitonttuja tänään toiveillani. Minulla oli taskussani pussillinen pähkinöitä, jos kotitontut haluaisivat vaikka niitä maksuksi, mitä tosin epäilin. Useimmat kotitontut kun lähes loukkaantuivat maksuista. Päätin kuitenkin hienovaraisesti yrittää.
En ollut aivan varma siitä, kuinka juhlat toteutuisivat, kuka toisi musiikin, teltan, koristeet, ketä olisi vieraina ja sen semmoista, mutta eiköhän Renéellä ollut langat käsissään, ainakin toivoin niin. Halusin Fannyn juhlien onnistuvan täysin. Ai niin, kuka hakisi Fannyn? No, ehkä sekin olisi hoidossa.
Hermoilin kaikenlaista kulkiessani nopein askelin portaita alas viimeiseen käytävään ennen keittiötä. Viimein saavuin hedelmälautasta esittävälle taululle ja pysähdyin sen eteen. Mieleeni tuli ensimmäinen kerta kun olin kulkenut tästä salaovesta. Olin ollut menossa kevätretkelle ystäväni Marceaun kanssa. Jäin hetkeksi miettimään retkeä, kunnes tajusin, että olin jäänyt seisoskelemaan keittiön ovelle, ja kutitin sitten taulussa olevaa päärynää päästäkseni sisään.
Astuin suureen ja meluisaan tilaan, jossa kotitontut puuhastelivat iloisesti ruuanlaiton, tiskauksen ja muiden hommien parissa. Katselin hetken pienien olentojen puuhastelua, kunnes eräs niistä viipotti luokseni.
”Päivää, mitä neidille saisi olla?” Tonttu kysyi ja kumarsi syvään. Tunsin hienoisen punan nousevan kasvoilleni moisesta kumartelusta.
”Päivää, minä tuota... Kävin täällä eilen ja pyysin jotain pientä tarjottavaa ystäväni synttärijuhliin, mahdoitteko ehtiä tekemään jotakin? Kenties?” Kysyin vähän epävarmana. Tontun silmät laajenivat ja se nyökkäsi pikaisesti.
”Kyllä neiti, odottakaa tässä, neiti, olkaa hyvä”, se sanoi ja kipitti parin muun tontun luo. Seurasin katseellani kun se supisi jotain tonttujen kanssa ja sitten kymmenen tonttua kipitti jonnekkin. En ehtinyt odottaa kuin puolisen minuuttia, kun ne palasivat.
Silmäni olivat tipahtaa päästä, kun ne kantoivat tuomisensa. Olin tilannut 'jotain pientä syömistä ystäväni synttärijuhliin' ja saanut oikean linnanjuhlien kattauksen. Tästä lähtien en kyllä varottaisi tonttuja etukäteen vaan hakisin jotain pientä mukavaa keittiöstä. Etummaisena saapuva tonttu kiikutti puolen metrin korkuista kerroksittain kapenevaa suklaatäytekakkua, jonka päälle oli kirjoitettu kuorrutteella 'Hyvää syntymäpäivää!' Muut toivat kaikenlaista naposteltavaa, yksi vadillisen hedelmärahkaa kuppeineen ja lusikkoineen, toinen suuren karkkikipon täynnä makeisia, kolmas vuoren noidankattilakakkuja, neljäs monta pulloa erilaisia juomia kurpitsamehusta appelsiinilimsaan ja niin edelleen.
”Öh, tuota, vähempikin olisi riittänyt”, sopersin tontuille. ”En minä saa noita kannettua ulos, eikä minulla ole pöytää tai mitään...”
”Ei se mitään”, kakkua kantava tonttu vastasi. ”Me voimme kantaa nämä minne tahdot.”
Kaksi tonttua lisää erkaantui askareistaan ja nosti yhden keittiön pöydistä ylös. Järkytyin kamalasti tonttujen jättimäisestä avuliaisuudesta, huidoin vain estelevästi käsilläni ympäriinsä ja punastelin syvästi osaamatta oikein sanoa mitään.
”Apua, odottakaan, ei teidän tarvitse, jos vain ottaisin pullon limsaa ja karkkia ja noidankattilakakkuja tai jotain”, hätäilin, mutta tontut olivat jo marssineet ulos keittiöstä, eikä minun auttanut kuin seurata kasvoiltani tomaatin punaisena tuota pitkää kotitonttuletkaa ja toivoa, ettemme osuisi Fannyn reitille.
Hätäilin koko matkan pihalle saakka kotitonttujen ympärillä, mutta ne vain vastailivat kommentteihini, ettei kantamisesta ollut vaivaa, ja että ne tekivät sen oikein mielellään ja sen sellaista.
Pian saavuimme kauniille tasaiselle nurmipalstalle, ja kotitontut laskivat pöydän alas ja herkut sen päälle. Sitten ne kumarsivat ja lähtivät niin nopsaan, etten ehtinyt pähkinää sanoa. Niin sitten laskin pikku pähkinäpussini muiden herkkujen joukkoon pöydälle ja pystyin viimein hengähtämään ja katsomaan ympärilleni.
Ilmeisesti olin ensimmäinen paikalle saapuneista järjestelijöistä, sillä en nähnyt missään telttaa. Toinen huomioni oli, että sää oli parempi kuin olisin voinut kuvitellakaan. Aurinko paistoi taivaalta, jossa ajelehti vain muutama pilvenhattara. Oli varmaan lähes hellettä, joten vaatevalintani oli aivan järkevä. Olin nimittäin sonnustautunut vaaleansiniseen valkopilkulliseen liehuvahelmaiseen kesämekkoon ja sandaaleihin, sekä laittanut hiukseni ponnarille, jotta ne pysyisivät poissa niskasta. Minulla olikin nyt juuri sopiva olo, joten laskin lahjapakettini herkkupöydälle, kävelin lähellä olevan puun luo ja jäin sen runkoa vasten nojailemaan ja odottelemaan muiden saapumista.
//Pelijärjestys varmaan alkuun vähän sekava, seuraavana kuitenkin vuorossa olisi Renée :) Sori muuten et meni vähän överiksi :D (Ja anteeksi kammottava nimi, voin kyllä vaihtaa sen, en muutenkaan osaa nimiä keksiä, saatika puoliltaöin...)