Heräsin tajuihini kuullessani koputusta yläpuoleltani. Pelastajiako? Viimeinkö joku oli huomannut poissaoloni ja pelastaisi minut tältä ahdingolta? Katsahdin ulos juurien seasta, mutta ympärillä oli vain valkoista ja valkoinen verho joka kasaannutti lunta lisää maahan. Huokaisin hennosti kuullessani miten tuttu ääni puhui minulle. Mies oli jälleen palannut. Palannut jotta voisi lopettaa päiväni ja antaa minun kuolla tähän paikkaan. Nojasin takaraivoani puun runkoa vasten, hieraisten verisellä kädellä kyyneleen pois poskeltani.
"En minä ole epäystävällinen. Hymyilin sinulle ja kohtelin sinua kuin ketä tahansa ihmistä, kunnes sinä torjuit minut ja alusta asti halusit vahingoittaa minua. Saatoin sanoa asioita kovinkaan miettimättä, mutta pohjimmiltani olen hyväsydäminen ja kiltteyden perikuva. Tyhmän kiltti, liian sinisilmäinen." Sanat tulivat laiskasti suustani, enkä ollut edes varma mitä toiselle selittelin. Vampyyri jutteli minulle rauhallisesti ja hänen puheensa rentoutti minua, vaikka tiesin että puhe oli rauhallista vain siksi että minulla ei olisi enää toivoa paeta.
Vampyyri kertoi että hänellä oli joskus ollut joku tärkeä ihminen, mutta luultavasti toinen oli menehtynyt vanhuuteen, kun taas Declan ei koskaan vanhenisi. " En halunnut kohdistaa sanojani vain sinuun.. Puhuin yleistäen, mutta.." Pidin pienen tauon kun yskänpuuska kouristeli vartaloani ennenkuin pystyin taas jatkamaan. " Hän katselee sinua varmasti tälläkin hetkellä. Ehkä.. Ehkä joidenkuiden ei ole tarkoituskaan jäädä meidän elämäämme pysyvästi. Ehkä jotkut ovat vain ohikulkijoita elämässämme.. Vain läpikulkumatkalla. Kaikilla on joku tehtävä meidän elämässämme. Ehkä hän täytti tehtävänsä nopeasti ja vain käväisi elämässäsi antamassa sinulle jotakin tärkeää. Hänen ei tarvinnut vitkutella täällä monta sataa vuotta toteuttaakseen tehtävänsä. Hän opetti sinulle varmasti jotakin.. Jotakin tärkeää."
Hiljenin hetkeksi keräämään voimiani. Suuni tuntui käyvän kuin itsestään, halusin edes yrittää auttaa toista ennenkuin kuolisin. "Ehkä hän opetti sinua rakastamaan.. Antamaan ja välittämään. Se oli hänen lahjansa sinulle. Hän antoi sinulle lahjansa ja oli sitten vapaa jatkamaan matkaa, mutta häneltä saamasi lahjan sinä saat pitää ikuisesti. Jos vain tahdot niin." Hiljenin sitten, enkä sanonut enää mitään. Olin valmis kömpimään ulos puunrungosta, mutta se tuntui lämpimämmältä kuin paljas ulkoilma ja lumisade.