Oli kuin Alain olisi väittänyt minun sanovan jotain väärää. Siltä se ainakin tuntui.
Ei oikeasti. Ihan niin kuin tietäisin sittenkin tuon Pouffsoufflen tuvan oppilaan nimen. Sano, että tämä on väärin. Ettei tämä tai tällainen olisi mahdollista. Ihan varmasti kuvittelin nyt vain koko asian. Vai ehkä sittenkin? Oliko oikeasti niin ajatuksiin uppoava ja sekava, että unohdan kaikki kohtaamiset ja tutustumiset jo silmänräpäyksessä.
En tiennyt mitä ajatella… Se ei ollut uusi juttu. Silti ajatukset jatkoivat menojaan tai ehkä juuri sen vuoksi. Ehkä pysähtyminen ja asiaan kunnolla uppoutuminen tai keskittymiskykyä vaativat asiat eivät vain enää onnistuneet minulta. Ehkä. Miksi maailmassa ja elämässä on niin paljon kysymysmerkkejä, joihin ei kukaan koskaan tule saamaan vastauksia?
Miksi henkilön elämä on niin outo kokonaisuus, ettei henkilö itsekään voi sitä koskaan tajuta? Miksi pilaan päiväni kysymällä liian suuria ja vaikeita asioita itseltäni? Jos kerran tiedän, etten saa itse keksittyä minkäänlaisia hyviä vastauksia siihen? Miksi jatkan, vaikka tiedän ja tajuan jo menneeni taas jo ihan liian pitkällä ja tiedän, että kaikki ei voi päättyä hyvin ja ’he elivät elämänsä onnellisena loppuun asti’
on vain satujen harhaa, jota lapsille ja naiiville heikoille ihmisille kerrotaan, jotta he tuntisivat olonsa edes hiukkasen paremmaksi? ”Olit menossa tähän suuntaan vai?”
”Häh? …siis joo, olin”, vastasin hieman hämilläni. Onnittelut. Olin antanut taas itseni retkahtaa kaikkeen turhaan. Vilkaisin hieman ympärilleni. Tiesin kyllä missä olin, mitä olin tekemässä ja sen, että minun olisi varmasti kannattanut palata toiseen aikaan koululle. Nyt pitäisi vain kävellä tupaan, purkaa laukku ja olla niin kuin mitään useamman kuukauden poissaoloa ei olisi ollut. Tai oikeastaan, olla niin kuin aiemmin. Olla oma itsensä. Oman itsensä herra. Jos siihen vain joskus osaisi yltää ja kyetä.
Joidenkin oppilaiden tultaessa käytävälle, yritin olla sulautumassa seinään tai oikeastaan seisomassa seinän vieressä, katsomassa laukkuani. Sain kiittää onneani siitä, etten ollut heikko sanan toisessa merkityksessä. Osasin kantaa ihan itse laukkua.
Ihmisten mennessä ohi jatkoin matkaani. Kohti tupaa. Niinhän se oli? Ei varmaan haitannut, jos joku toisen tuvan tyyppi tietäsi missä oma tupa oli. Ei se tarkoita, että noin vain toisten tupiin käveltäisi, vaikka sijannin tietäisikin? Kai? Toivottavasti? Olisi kyllä niin minun tuuriani rikkoa tällaisia etikettisääntöjä ensimmäisenä päivänä. Oikeastaan toisena ’ensimmäisenä päivänäni’.
//Vähän nyt lähti muotoutua erilaiseksi lähtösuunnitelmasta, mutta eiköhän tämä tästä.