"Voisin sanoa samaa. Sinä hurmaat kenet tahansa noilla upeilla silmilläsi!" - lause sai minut punastelemaan hieman. Maebh keertoi ettei tuo huolisikaan ihan ketä vaan, vaikka ei tuolla oikein ole tuttuja vielä ehtinyt muodostumaankaan. "Kiitos, tuntuu niin hassulta kuulla tuollaisia kohteliaisuuksia. Onko sulla sitten kovinkin ollut koulukiireitä, kun et oo ehtinyt oikeen tutustumaan?" Kysyin. "Maebh.. Onko sulla kavereita täällä? Mulle voit ainakin aina tulla juttelemaan, vaikka oltaisiinkin eri tuvissa. Ei se ystävyyttä määritä, tai ole sen esteenä", naurahdin.
Leikkimielisesti pöyrin ympyrää tasanteella valitakseni suunnan seikkailullemme. Päätös olisi ollut liian vaikea tai mahdollisesti tylsä, jos olisimme jatkaneet suoraan alaspäin, joten oli paras pistää hieman riskejä peliin. Käytävä oli pimeä, mutta valaisin sauvallani reittiämme ja Maebh yhtyi seuraani. Yhdessä sauvamme loivat juuri tarpeeksi valoa, jotta pystyimme näkemään eteenpäin. "Ainakin nähdään millaisia sulhasehdokkaita vastassa on", Maebh sanoi saaden minut kikattamaan ja hyräilemään sen jälkeen häämarssia kuuluvaan ääneen. "Toivottavasti pääsen morsiusneidoksi", lisäsin naurahtaen.
Hetken hiljaisuuden jälkeen puheenaiheemme muuttui lemmenjuomaskandaaliin, mikä oli vellonut koulussamme viime syksynä. Vesijohtoveteen oli joutunut lemmenjuomaa ja moni oli siitä kärsinyt, jopa minä itse. Maebh oli ilmeisesti siitä selvinnyt, sillä joi vain mehua koko epidemian aikana. Naurahdin hermostuneena ja hieraisin sauvarannettani. "Mä join sitä. Vesipullosta pihalla samalla kun etsisin jotakin yrttejä koulujuttua varten. Virheekseni kostautui se että join sitä vettä ja samalla viereeni talsi kaksi poikaa juttelemaan omista asioistaan liian kovaan ääneen. Tietenkin piti katsoa sinne ja näky oli; vaaleanruskeahiuksinen poika jolla oli siniset silmät." Sanoin. Tuntui puistattavalta miten hyvin vieläkin muistin tapahtuman. "Se.. Tuntui niin oudolta. Ihan kun maailmassa ei olisi ollut enää yhtään mitään muuta kun se tietty poika. Hyvä etten käynyt heti ensitöikseni sen kimppuun, vaan pystyin sentään jotenkin pitämään käytöstapoja yllä", sanoin naurahtaen hermostuneesti. Onneksi se oli nyt ohi.
Kävelimme eteenpäin lopulta hiljaisuudessa. Huomasin sivusilmällä että Maebh ei tuntunut olevan kunnossa, mutta en viitsinyt heti kysyä mitään. Juuri kun olin avaamassa suuni, huomasin kuinka Maebh kaatui maahan jälleen. Kurottauduin tarrautumaan toisesta, mutta reaktiokykyni oli liian hidas. Olipa tuosta tullut yllättävän kömpelö. Pimeys sokaisi silmäni hetkeksi, enkä nähnyt minne Maebh oli kadonnut, vaikka koitin kädelläni varoen haroa lattiaa pitkin. "Maebh, ootko kunnossa?" Kysyin automaattisesti kuiskaten. Jotenkin hassusti sitä aina alkoi kuiskailemaan kun tuli pimeää.
Osoittelin sauvallani käytävää pitkin ja pian käteni osui johonkin karvaiseen, mikä kuitenkin katosi edestäni yhtä nopeaan kuin se oli siihen tullutkin. Kiljaisin ääneen ja pöllähdin takamukselleni. Samassa rytäkässä osuin Maebhiin ja valoa osoittaessani huomasin että tuo seisoi jo edessäni. "Sattuiko sua? Onko tä joku jekku? Hitto mä pelästyin! Etkö sä tuntenut kun koskin sun hiuksia? Mihin sä oikein kompastuit?" Kysymykset sen kuin tulvivat suustani ulos. Olin vähintäänkin erittäin hämmentynyt koko asiasta.
Nousin ylös nopeasti ja oloni tuntui jotenkin oudon ahdistavalta. En kuitenkaan uskonut että meidän pitäisi enää kääntyä takaisin. Olimme kuitenkin kävelleet jo pitkän matkan, joten suoraan jatkettuna pääsisimme luultavasti nopeammin pois.
// Ja siis tuossa Opal ei koskenut Maebhin hiuksiin, vaan tosiasiassaan siihen olioon mikä tietenkin yllättyneenä lähti pois. :D