Kirjoittaja Adrienne Ender » 04 Huhti 2016, 08:52
Rousseau kertoi osaavansa Ruotsia. Pitäisipä painaa mieleen, että jos joskus täytyisi mennä Ruotsiin, voisin kysyä Rousseaulta pientä opastusta.
”Voi, minä en ole matkustellut sitten yhtään!” Rousseau naurahti. ”Olen vain asunut muutamassa eri maassa, eli Englannissa, Ruotsissa ja täällä Ranskassa. Mutta sinä olet käynyt joka puolella! Haluaisitko kertoa lisää?”
Ei, en minä halunnut kertoa lisää. Vaihdoin vähän kiusaantuneena asentoa. Tämä oli yksi pääsyistä sille, etten halunnut puhua pidempään muiden kanssa. Aina loppujen lopuksi joku yrittää huijata minut puhumaan itsestäni, vaikka yrittäisinkin ohjailla puhetta.
”Ei siinä ole oikein mitään kerrottavaa, kunhan vain, no... Matkustelin, työskentelin, onko sillä väliä?” Puuskahdin. ”En oikein tykkää puhua siitä.” Miksi en halunnut puhua siitä? En tiennyt. En tiennyt, halusinko kokea sen uudelleen, jos halusin, niin en tiennyt, kenen kanssa. En tiennyt, olisiko... oikein jakaa muistoja ympäriinsä, heitellä puolitutuille.
Minun teki mieli lähteä, mutta en halunnut olla epäkohtelias. Sitäpaitsi Rousseau voisi ymmärtää ja jatkaa vain kertomustaan Ruotsista. Nousin ja kävelin vaaleanpunaraitaisen teepannun luo. ”Haluatko teetä?” Kysyin ja sytytin pannun alle jo tulen sauvallani. Minä ainakin halusin teetä.
//Niitäpä//
Adrienne Ender: Nuorehko ja hieman salaperäinen oppimisenhaluinen muodonmuutoksen professori ja Serdaiglen tuvanjohtaja. Älykäs ja napakka noita, joka ei haluaisi pysyä liian pitkään samassa maassa.
Muut hahmoni: Katrine Wall(11) ja Gabriel Leblanc(12)