//sijoittuu 5.9.2016 lemmenjuomasotkuun. Tänne Katherine Westwood on enemmän kuin tervetullut :3//
Koulu oli loppunut noin parikymmentä minuuttia sitten ja olin sopinut näkeväni Katherinen. Juoksin käytävällä koululaukku selässäni kohti Serdaiglen tornia. Tornin sisäänkäynnin kohdalla kuulin kun joku sanoi takanani:
"Kai sentään tiedät, ettei käytävillä kuulu juosta?".
Käännyin ja näin hohtavanvalkoisen yleelliseen asuun sonnustautuneen miespuolisen aaveen. Tuo oli vanha. Hyvin vanha. Hänen kasvoillaan koreili varmaankin tuhat ryppyä. Minun olisi tehnyt mieli kertoa hänen rypyistään tuolle, mutta en tehnyt sitä. Tiesin mahdolliset seuraukset.
"Tiedän, mutta nyt on kiire", tuhahdin kummitukselle, joka lipui pois mutisten jotain nykynuorten kapinallisuudesta.
Käännyin käkikellon puoleen ja sanoin salasanan kuuluvasti.
"Mitä sinä nyt sitä tuolla lailla huudat? Tahdotko, että...", käki aloitti raakkumaan, kunnes keskeytin sen.
"Päästä minut nyt sisään, jooko?", pyysin ja kello päästi.
Se liukui sivuun ja astuin sisään. Olin hämärän porrastilan alapäässä. Käännyin vasemmalle ja koska minulla oli kiire kompuroin portaat ylös. Työnsin oven auki Serdaiglen oleskeluhuoneeseen.
Monet Serdaiglet tekivät läksyjä pöytien ääressä ja jotkut pelasivat korttia tai ristinollaa.
"Melinda! Voitko auttaa minua näissä yrttitiedon kirjallisissa tehtävissä?", Coco kysyi kun hiippailin hänen kohdalleen. Purin huultani. Coco huomasi minut aina, vaikka yritin olla huomaamaton. Hän kirjaimellisesti omisti silmät selässä.
"Anteeksi, Coco. Minulla on kiire. En ehdi. Kysy Avrililta", pahoittelin ekaluokkalaiselle, joka katsoi minua ensin tuimasti ja sitten kiikutti yrttitiedon kirjaa nojatuolissa lukevalle Avrilille. Hymyilin tytölle kun hän vielä katsahti minuun.
Hiivin oleskeluhuoneen halki tilanjakajakirjahyllyjen luo ja pujottelin makuusalien ovelle.
Hetken päästä olin viimein kolmasluokkalaisten tyttöjen makuusalissa. Muistin edelleen minulla olevan kiire ja vaihdoin vaatteita nopeasti. Seisoin sänkyni vieressä olevan peilin edessä. Olin levittänyt vaatteitani sängylleni. Sovitin vihreää mekkoani ja laitoin päähäni mustan huopahatun. Ääh, en ehkä tänään jaksaisi pukeutua vihreään. Riisuin vaatteeni ja kokeilin mustavalkoista lyhythihaista paitaa, jossa oli vaakaraitoja. Siihen yhdistin tummansiniset farkut. Hmm... Ehkä ei. Katherinen eteen halusin pukeutua hieman edustavammin. Nämä muistuttivat minua enemmän kotivaatteistani tai sellaisista mitä pidin omissa oloissani.
Otin esille vaaleanpunaisen pitkähihaisen paidan, jossa oli valkoinen sydän juuri siinä kohtaa missä ihmisellä oikeastikin oli sydän. Yhdistin paidan farkkushortseihin ja muhkeaan valkoiseen hiuspompulaan, jossa oli mustia pisteitä. Ulkona oli kuitenkin lämmin, joten harkitsin vielä kerran paksusta paidastani, mutta annoin asian olla, koska olin muutenkin jo myöhässä. Astuin vielä kerran peilin eteen ja siistin kiharat hiukseni, jotka olin laittanut poninhännälle.
Nyökkäsin peilikuvalleni ja marssin ulos makuusalista. Jo oli vetänyt sänkynsä verhot kiinni ja hiivin hänen sänkynsä ohi. Tyttö oli häirittynä melko kamala ja varsinkin hänen joogatessa ei kannattanut mennä edes lähelle.
Kipitin kierreportaat alas ja oleskeluhuoneessa oppilaita oli hieman vähemmän kuin aikaisemmin. Osa oli kai lähtenyt kirjastoon tai ulos.
"Melinda!", takanani kuului ääni. Voi ei! Se oli Coco! Käännyin hitaasti ympäri ja kysyin:
"Mikä hätänä?".
"Mennään uimaan!", ipana totesi ja nappasi minua käsivarresta. Tyttö oli minua noin 27 cm lyhyempi - vaikka en itsekään mikään pitkä ollut - ja minun tuli kumartua aavistuksen. Ei melkein yhtään, mutta silti.
"En voi tulla nyt uimaan", sanoin tytölle, "Lupasin tavata ystäväni".
Coco oli hetken hiljaa ja sanoi sitten:
"Minä olen ystäväsi".
Minun olisi tehnyt mieli sanoa, että hän oli vain minun ongelmani. Tyydyin silti olemaan sanomatta niinkään, koska tyttö olisi pahoittanut mielensä ja vaikka kironnut minut.
Muutaman minuutin väittelyn jälkeen pääsin irti Cocosta ja juoksin oleskeluhuoneesta ulos. Katsoin käkikelloa, joka näytti aikaa. 17.30. Voi ei! Minun olisi kuulunut tavata Katherine jo puoli tuntia sitten. Juoksin ulos linnasta, mutta Kattya ei näkynyt missään. Päätin mennä takaisin sisälle ja niin tein.
Jonkin ajan kuluttua saavuin tyttöjen vessaan. Kävelin peilin eteen ja siirsin muutaman hiussuortuvan korvani taakse.