// Alue kahden hahmoni, Effie Solenderin ja Daniel Fordin, välillä käytävälle pelille. Sijoittuu perjantai-iltaan 2.9. //
Istuin yhä luokkahuoneessa, jossa itsenäisen opiskelun tunnit olivat juuri päättyneet. Olin käynyt pimeyden voimilta suojautumisen tunnin jälkeen vaihtamassa vaatteet ja nyt minulla oli tyylilleni uskollisesti harmaa napapaita ja valkoiset farkut. Tiesin näyttäväni valkoisessa lähinnä aaveelta, mutta sillä ei ollut nyt väliä. Hiukseni olivat poikkeuksellisesti korkealla ponnarilla.
Istuin viimeisen rivin ikkunanpuoleisessa reunapulpetissa ja keikuin huolettoman näköisesi tuolillani. Oloni kuitenkin kaikkea muuta kuin huoleton. Edellisyön tapahtumat vaivasivat minua ja pyörivät päässäni loputtomana filminä. Suhtautumiseni koko juttuun oli niin ristiriitainen, ettei siitä ottanut kukaan selvää. Myös loitsujen tunnin jälkeen käyty keskustelu Londonin kanssa mietitytti.
Aina niin hurmaava professori Crèin oli ensitöikseen antanut enemmän läksyjä kuin muut opettajat antoivat kokonaisen viikon aikana. Toisaalta, ainakin minulla oli jotain tekemistä. Kaikki kaksi vuotta sitten Châteaussa samaan aikaan kanssani olleet ystäväni olivat lähteneet jo aikapäiviä sitten eikä minua huvittanut tutustua uusiin ihmisiin, sillä todennäköisesti vaan tappaisin kaikki.
Yritin keskittyä uskollisuusloitsun teoriaan, mutta siitä ei tullut mitään. Nousin ylös tuoliltani ja avasin yhden luokan ikkunoista. Sää oli todella kaunis. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja lämpötila oli lähemmäs kaksikymmentä astetta. Harmi vain, että itse en voinut oleilla auringossa ilman suojaloitsua. Silloinkin se tuntui inhottavalta, joten tyydyin katselemaan aurinkoa sisältä linnasta. Kiipesin istumaan ikkunalaudalle ja roikotin jalkojani tyhjän päällä. Hymähdin tiedolle siitä, että voisin helposti hypätä tästä kymmenen metrin matkan maahan asti vahingoittumatta.
Edellispäivän aamusta asti minua vaivannut ontto olo ei ollut kadonnut mihinkään. Tuntui edelleen siltä, kuin jotakin puuttuisi. Sysäsin ikävät ajatukset syrjään ja koetin olla ajattelematta mitään. Se oli haastavaa, varsinkin kun kuulin, että joku oli tulossa luokkaan. Askeleista päätellen mies. En vaivautunut katsomaan ovelle, kun se avautui ja henkilö astui sisään. Olisi kyllä ehkä kannattanut, niin olisin voinut vielä muuttaa mieleni ja hypätä ikkunasta.