Apua pelin suunnitteluun

Tarvitsetko peliseuraa? Löydät sitä täältä! Myös isompien yhteisten pelien suunnittelu tapahtuu tällä alueella.

Apua pelin suunnitteluun

ViestiKirjoittaja Frederic T. Coudert » 01 Joulu 2012, 21:40

Pelin suunnittelu

Joskus laajemmat pelit joihin ottavat osaa useammat henkilöt, on hyvä suunnitella pääpiirteittäin. Pelaajat voivat itse määritellä, kuinka tarkkaan haluavat juonensa suunnitella. Isoimmissa peleissä on kuitenkin hyvä sopia edes tietynlaiset kiintopisteet, mitkä tahdistavat pelin kulkua, eikä peli jää polkemaan paikoilleen. Aina pelit eivät tosin tarvitse kovin rankkaa suunnittelua toimiakseen, usein yllätykselliset pelit, joilla on hyvä idea ovat kaikista mukaansatempaavimpia. Lisäksi muiden voi olla helpompi lähteä mukaan peliin, jos ideoita on jo valmiina.

I. Lähtötilanne
• Mistä tapahtumat lähtevät liikkeelle?
• Missä peli pelataan?
• Miten kukin hahmo liittyy peliin mukaan? Jne.

Pelaaja voi miettiä myös hahmokuvauksen mukaisen roolin ja tavoitteen pelissä, jonka pyrkii toteuttamaan pelin aikana.

II. Jokin tapahtuma
• Mitä seuraavaksi tapahtuu?
• Miten kukin hahmo toimii? Joutuvatko hahmot erilleen?
• Mikä on pelin yllättävä/arvaamaton käänne? (Huomioi suunnitellessasi esim. yhteispelejä, joissa tapahtumien käänteitä ei paljasteta kaikille pelaajille etukäteen!)
• Mikä on huippukohta? (Pohdi, onko tarpeellista? Voi olla myös hyötyä.)
• Mitä tapahtuu, että huippukohtaan edetään?
• Mitä tapahtuu huippukohdan jälkeen? Jne.

Näitä vaiheita voi olla useampiakin. Ne määrittävät kunkin hahmon osan juonessa ja muuttavat pelin kulkua. Esimerkiksi huippukohdan määrittäminen kannattaa tehdä silloin, jos peliä halutaan ohjata selkeästi loppuun/peliä halutaan jäsennellä rankasti, voi se olla hyvä tehdä pelaajien kesken selväksi.

Pohdi myös juonen käänteitä suunnitellessasi, kuinka hahmosi toimii niissä. Jos yrität "pakottaa" hahmosi tekemään asioita, joita se ei luonnekuvauksen mukaan missään nimessä tekisi, juoni (tai jopa hahmo) voi kaivata kohennusta.

III. Lopputilanne
• Halutaanko loppuratkaisu määrittää ennalta?
• Miten tai mihin peli päättyy?
• Mitkä tapahtumat johtavat loppuratkaisuun (ks. jokin tapahtuma)? Jne.

Eli loppuratkaisu, mihin peli päättyy tai miten se lopetetaan. Tämä vaihe voidaan jättää huoletta pois, jollei sitä koeta tarpeelliseksi, sillä pelejä voi olla mielekkäämpää pelata jos loppuratkaisua ei tiedetä. Erityistapauksissa se voi olla jopa syytä sopia (kuten kaksintaistelut).

IV. Pelijärjestys
Kaksinpelit eivät tuskin järjestystä niin tarvitse, sillä pelaajat pelaavat vuorotellen. Kolmen ja neljänhengenkin pelit voivat toimia ilman järjestystä, mutta jotta kaikki pääsevät pelaamaan tasaisesti voidaan järjestyksestä sopia. Ja jos joku jää hidastelemaan, voidaan hänen ylitseen hypätä.

Muuta

KERTOJA JA KIRJOITUSTYYLI: LYHYT IDEOINTI

Roolipeleillä on omat sääntönsä missä persoonassa saa kirjoittaa ja jopa aikamuoto voi olla rajoitettu (Châteaussa yks.3.pers. eli hän). Nämä rajoitukset eivät kuitenkaan poissulje esimerkiksi erilaisia kertojatyyppejä (paitsi usein minä -kertojan) sekä muuta luovia ratkaisuja kirjoittamisessa.

Jos tyypillinen tapahtumien kuvailu ei riitä, voit pohtia, esimerkiksi miltä kuulostaisi kirjoittaa häivytetyn kertojan avulla (eli siten, että kertojaa ei voi selkeästi paikantaa, ei tiedetä kuka tarkkaan puhuu eli ns. "tajunnan virtaa"). Hyviä tapoja saada vaihtelua tekstiin on ottaa kertojalle jokin asenne tai kärjistetty rooli: miten esim. ituhippi kertoisi tämän? Voit yrittää asettaa itsellesi myös tavoitteita: kuinka luoda jännittynyt tunnelma? Kuinka aloittaa koukuttavasti? Mieti erilaisia sanankäänteitä mihin olet tottunut ja kiinnitä huomiota kerronnan rytmiin ja tyyliin, kunnianhimostasi riippuen. Châteaussa: kuinka yhdistää fantasia ja realismi (todenmukainen) sulavasti ja uskottavasti?
Mieti mitkä asiat teksteissä kiinnittävät huomiosi ja saavat sinut lukemaan lisää.

MITÄ PELIN JÄLKEEN?

Jos peli on erityisen suuri tai merkittävä hahmosi kannalta, voi ehkä olla syytä miettiä pelin vaikutusta hahmoosi tai sen suhtautumiseen muihin. Alkaako hän ehkä karttaa jotakin aluetta ympäristössään? Muuttuuko hänen käsityksensä jostakin? Kuinka hän suhtautuu nyt toisiin hahmoihin? Hahmosi saa elävämpiä piirteitä, kun se kehittyy pelin aikana ja saa pelinkin polveilemaan.

PSYKOLOGIAA KIRJOITTAMISESSA?

Täällä vielä lisäinformaatiota psykologian käytöstä kirjoittamisessa (jos siis englannin lukeminen ei tuota sinulle suuria vaikeuksia). Sisältää siis hahmojen toimintoihin liittyviä juttuja (mm. kehonkieli, kysymykset) ja myös mm. kuinka suunnitella romanttisia ihmissuhteita huolellisemmin. Kliketiklik. Kaikkien roolipeli-tai-kirjoittaja-hypettäjien must-read-materiaalia.
Avatar
Frederic T. Coudert
Opettaja
 
Viestit: 35
Liittynyt: 17 Joulu 2011, 15:58

Paluu Pelien suunnittelualue

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron