Vinkkejä aikajanan käyttöön

Hahmojen omat alueet löytyvät täältä. Alue on jaoteltu kahdeksaan ala-alueeseen, joiden takaa näet kunkin hahmon tiedot. Voit kirjoittaa hahmosi alueelle esittelyn, aikajanan, päiväkirjaa sekä muuta tekstiä hahmoosi liittyen.
Alueen säännöt
Jokaisella hahmolla on oma alue. Laitathan kullekin alueelle vain kyseiseen hahmoon liittyviä asioita. Voit jättää toiselle hahmolle viestin kirjoittamalla sen hänen alueelleen.

Vinkkejä aikajanan käyttöön

ViestiKirjoittaja Michael Evans » 02 Helmi 2014, 16:36

Olen käyttänyt pohjana Andromedan tekemää blogikirjoitusta aikajanojen käytöstään. Blogikirjoituksen voi lukea täältä.

Aikajanan hyöty

Pidempään samalla hahmolla pelatessa voi olla helpompaa seurata hahmon elämää kirjoittamalla omaa muistilistaa hahmon tekemisistä. Esimerkiksi siitä, ketä milloinkin on tavannut ja mitä mieltä heistä on ollut. Myös roolipelien listaaminen aikajärjestykseen helpottaa tulevissa peleissä tapahtumien muistamista. Aikajana toimii siis työkaluna, jonka avulla on helpompi kirjoittaa johdonmukaista tarinaa omasta hahmostaan pidemmällä aikavälillä.

Useampaa peliä rinnakkain pelatessa aikajana auttaa myös hahmottamaan, missä järjestyksessä pelien tapahtumat ovat toisiinsa nähden. Jos hahmosi esimerkiksi murtaa jalkansa yhdessä pelissä, on se loogisesti seuraavalle viikolle sijoittuvassa pelissä vielä kipsattuna (ainakin ellei sitä ole erittäin taitava parantaja korjannut).

Roolipelien listaus

Helpoin versio aikajanasta on yksinkertainen lista meneillään olevista ja menneistä roolipeleistä. Roolipelit kannattaa laittaa aikajärjestykseen ja kirjoittaa niistä mahdollisimman paljon ajankohtaan liittyvää tietoa ylös. Viikonpäivä ja kellonaika voi myös olla mukavaa muistaa joskus tulevaisuudessa, joten ne kannattaa kirjoittaa ylös.

Peleistä voi myös kirjoittaa lyhyen juonikuvauksen ja kenen kanssa niitä on pelannut. Näin saa aikajanaa kurkkaamalla nopeasti selville, missä yhteydessä on tavannut jonkun hahmon aiemmin. Lisäksi voi änkeä lyhyen kuvauksen ympäristöstä tai merkinnän paikasta, jotta tietää jatkossa, missä on kohdattu. Esimerkiksi voit merkitä roolipelin seuraavin lyhyin tiedoin:

Muodonmuutosten tunti 2.12.
Pelissä mukana: London Morel, Réna Dubois, Melisenda Bertram ja Michael Evans
Ympäristö: Aluksi luokkahuoneessa, mistä siirrytään jonnekinpäin koulun aulaa.
Ajankohta: maanantai 2.12.2013, iltapäivä
Juoni: Kerrataan seuraavalla tunnilla olevaa muodonmuutosten koetta varten. Tehdään soveltavaa harjoitusta jossa luodaan kivistä erilaisia joulukuusen koristeita ja koristellaan koulun Eteisaulaa.
Peli kesken


Aikajanan muu sisältö

Aikajanaa ei kuitenkaan tarvitse rajoittaa roolipelien listaukseksi. Sille voi laittaa lyhyesti merkintää myös muista keskeisistä elämäntapahtumista. Kaikkea ei välttämättä tarvitse roolipelata, jotta sen saa laittaa aikajanalle mukaan. Tässä joitain esimerkkejä asioista, jotka voi päivittää hahmonsa aikajanalle:
  • Hahmon syntymäpäviä
  • Sisarusten syntymäpäivät ja suuremmat sukujuhlat (häät, 50-vuotispippalot jne)
  • Harrastuksiin liittyvät tärkeät päivämäärät, (esim. huispausta rakastava saattaa haluta kirjoittaa päivän tai edes vuoden, jona sai ensimmäisen oman luutansa)
  • Suuret koitokset, kuten loppukokeet, pääsykokeet tai merkittävät huispausottelut
  • Suhteet tärkeisiin ihmisiin, erityisesti seurustelun alku ja mahdollisesti eroamisen päivä (tai vuosi)

Vain mielikuvitus on rajana hahmonsa elämän tapahtumille. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei aikajana ole velvollisuus tai hahmon elämänkerta, vaan muistilista erilaisista tapahtumista.

Aikajanan päivittäminen

Jokaisella Châteaun oppilaalla on oma kategoria hahmoesittelyjen alla. Sinne voi vapaasti luoda aikajanaa tai listaa roolipeleistään. Siellä pitäisi myös pystyä muokkaamaan omia viestejään mutkattomasti ja siten päivittämään aikajanaansa usein. Ja aikajanaahan kyllä kannattaa päivittää usein, jotta saa mukaan ne asiat, jotka haluaa jatkossa muistaa hahmostaan.

Mikäli aikajanaa tekee huolella ja lisää sinne monia asioita, voi aikajanan päivittäminen olla helpompaa osissa. Huispausta vuosikymmeniä harrastanut hahmo voi ehkä saada oman huispaukseen liittyvän aikajanan ja roolipelit voidaan pitää omana aikajanan kaltaisena topicinaan. Mikään ei estä jakamasta aikajanaa useampaan osaan. Kannattaa kuitenkin pitää elämä ja kirjanpito yksinkertaisena ja tehdä aikajanat niin, ettei samaa tapahtumaa tarvitse päivittää monelle aikajanalle.

Linkkivinkkejä aikajanaan liittyen

Kuukalenteri vuosille 1971-2037
Ihmissusille, kuuhulluille ja muuten vaan aiheesta kiinnostuneille kätevä sivusto. Voit myös tarkastaa hahmosi syntymäpäivän viikonpäivän kalenterin avulla

Lapsen kehitysvaiheet, 0-18 vuotias
Mikäli olet epävarma siitä, minkä ikäisenä suunnilleen oppii mitäkin ja ajattelee tietyllä tavalla.

Elämänkaaren eri vaiheet (pdf)
Opinto-ohjaukseen käytetty esitys pdf-muodossa. Sisältää kuvauksen eri elämänvaiheista ja voi olla hyödyksi esim. itseään vanhempaa hahmoa suunnittelevalle.
Hoitaa pientä lasta, eikä oikeastaan ehdi foorumille asti kuin satunnaisesti.

Koulun rehtori ja muodonmuutosten opettaja. Ylläpitotiimin pääjehu. Korpinkynsi, joka lähti maailmalle oppimaan kaiken muodonmuutoksista. Kangistettu joulukuun alussa, eikä osallistu peleihin.
(Kuva: http://avatars.jurko.net)

Katan hahmot: rehtori Michael Evans, jatko-opiskelija Maurice Poulin ja kummitus Baudouin Cornett.
Avatar
Michael Evans
Ylläpitäjä
 
Viestit: 395
Liittynyt: 23 Elo 2013, 19:20
Opetettava aine: Numerologia

Paluu Hahmojen alueet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron