Apua hahmon suunnitteluun

Hahmojen omat alueet löytyvät täältä. Alue on jaoteltu kahdeksaan ala-alueeseen, joiden takaa näet kunkin hahmon tiedot. Voit kirjoittaa hahmosi alueelle esittelyn, aikajanan, päiväkirjaa sekä muuta tekstiä hahmoosi liittyen.
Alueen säännöt
Jokaisella hahmolla on oma alue. Laitathan kullekin alueelle vain kyseiseen hahmoon liittyviä asioita. Voit jättää toiselle hahmolle viestin kirjoittamalla sen hänen alueelleen.

Apua hahmon suunnitteluun

ViestiKirjoittaja Mila Molina » 12 Maalis 2017, 22:31

Tämän on alkujaan kirjoittanut Châteaun ylläpitotiimiin kuulunut Frederic T. Coudert. Teksti on kuitenkin edelleen erittäin ajankohtainen. Näiden neuvojen avulla saat luotua hahmostasi hyvän kuvauksen.

APUA HAHMON SUUNNITTELUUN

Hyvän hahmon luomiseen tarvitaan aikaa. Lisäksi hyvin suunniteltu hahmo tarjoaa monipuolisia pelimahdollisuuksia ja siitä paljastuu jatkuvasti uusia puolia. Mieti myös, mitkä asiat hahmostasi on tarpeellista antaa kanssapelaajille, mitä tietoja tarvitset vain itse. Kerro kuitenkin riittävästi, jotta hahmosi on mielenkiintoinen ja siitä saa riittävän kuvan. Älä pelkää hahmokuvauksen muokkausta ja täydennystä jälkeenpäin.

Pakolliset kohdat merkitty tähdellä (*).

PERUSTIEDOT
Tyypilliset ja osin pakolliset listattavat tiedot.

*Pakolliset tiedot:
Nimi: Nimi hukassa? Etunimiä: klick Sukunimiä: klick
Sukupuoli: Nainen tai mies
Syntynyt / Ikä: Oppilaat 11-17 -vuotiaita (1. luokalla 11 vuotta, 2. luokalla 12, 3. luokalla 13 jne.), Jatko-opiskelijat 18-22-vuotiaita, Opettajat vähintään 22-vuotiaita.

Lisäksi voit kertoa…
Puhuttelunimet (esim. lempinimi)
Syntymämaa
Verisääty (puoliverinen, jästisyntyinen, puhdasverinen)

KUVAAVAT TIEDOT
*Ulkonäkö:
Älä jätä ulkonäön kuvausta kuvan varaan. Ulkonäköä kuvailemalla autat myös itseäsi luomaan kuvaa hahmosi antamasta ensivaikutelmasta ja yleispiirteistä. Ulkonäön kuvaus tukee myös luonnekuvausta.

Kerro ainakin:
- kasvonpiirteet
- ruumiinrakenne, esim. arvet, pituus, olemus (esim. ryhdikäs, vetelä)..
- tyypillinen vaatetus

Voit kuvailla myös…
- ovatko jotkin asiat muuttuneen ulkonäössä (esim. iän myötä, onnettomuus)
- millainen suhde hahmolla ulkonäköönsä
- itsestä huolehtiminen (esim. nuhjuiset vaatteet versus kalliit kuosit ilman ryppyjä, paljastavat jälleen hahmosta jotakin)
- ominaishaju

*Luonne ja käyttäytyminen:
Hahmon luomisen tärkein osa. Käytä tähän aikaa. Avuksi voit esitää itsellesi kysymyksiä ja vastata niihin. Vältä kuitenkin turhaa rönsyilyä.

Kerro ainakin:
- ensi- ja yleisvaikutelma (korrekti, diplomaattinen, suora, tökerö..)
- tapa liikkua ja puhua
- sosiaalinen elämä (eristäytynyt, laaja sos.piiri, helppo/vaikea lähestyä..)
=> myös, mitä arvostaa/ihailee, kummeksuu, inhoaa..
- käytös eri tilanteissa (esim. stressin alla, innostunut, vihainen, kiintymys, inho)
- haaveet ja tavoitteet (huom. mielenkiintoisilla hahmoilla aina jonkinlainen tavoite, mutta roolipelissä ei aina kovin olennainen)

Voit kuvailla myös…
- iän vaikutus käyttäytymiseen (onko jokin muuttunut?)
- pelot ja traumat (näkyvätkö ulospäin, jos et halua "paljastaa" => anna vihjeitä)
- maneerit (ns. pakkoliikkeet, (esim. hermostunut => vaihtelee painoa jalalta toiselle), sanat joita yleisesti toistelee)
- suhde omaisuuteen (hahmoa kuvaavat/hänelle ominaiset tavarat, kuten fiinin herrasmiehen monokkeli, naisen käsilaukku..)
- millaisena hahmo kokee itsensä (eli/tai itsetunto)
- mieltymyksiin: mitkä piirteet muissa ihmisissä herättävät inhoa/ihastusta?

*Taustat:
Hahmon taustoja ja menneisyyttä tulisi painottaa. Ne myös osaltaan luovat siitä mielenkiintoisen ja menneisyyden pohjalta, hahmon toimintaa voi olla helpompi ymmärtää. Voit pohtia myös luovia tapoja hahmosi menneisyyden kuvailuun. Lue lisää hahmon menneisyyden rakentamisesta täältä: klick ja klick

Kerro ainakin:
- elämän vaiheet ja käännekohdat (edes lyhyesti)
- perhe sekä/tai lähipiiri ja hahmon suhde siihen (edes lyhyesti)
- päätyminen Châteauhun

Voit kuvailla myös...
- professorit: kouluttautuminen (!)
- kuinka tärkeistä henkilöistä/tavaroista/paikoista tuli tärkeitä
- kuinka saanut esim. arven, ominaisuuden
- kuinka muodostanut esim. tavoitteen tai haaveen
- miksi pelkää jtkn, saanut trauman
- minkä tahansa elämän käännekohdan vaikutus hahmoon

TÄYDENTÄVÄT TIEDOT
Monet haluavat lisätä hahmonsa tietoihin kaikennäköistä nippelitietoa. Monet niistä kannattaa sijoittaa erikseen, riippuen tietenkin kuinka suuri vaikutus niillä on hahmoon. Monet "laaja-alaisemmatkin" tiedot voi tuoda julki vain listattuna tai niistä voi olla taloudellisempaa kertoa erikseen.

Voit kertoa esimerkiksi...
- taikasauva (materiaali, ominaisuudet, sisus..)
- suojelius (jos ei vielä osaa, millainen olisi)
- erikoistaidot (kielitaito, soittotaito, selviytymistaito, huom. harvinaiset taidot esim. animaagius, metaformaagiusovat tosiaankin harvinaisia)
- lemmikit
- ominaiset tavarat (myös tavarat kertovat hahmon luonteesta)
- ominaiset paikat (yleensä viettää aikaansa, mihin kiintynyt)
- seksuaalisuus
- vakaumukset (esim. jyrkät mielipiteet)
- etc.

ITSEPOHDITTAVIA TIETOJA HAHMOSTA (ei pakollisia, riippuen motivaatiostasi hahmon luomiseen, liitettävissä myös hahmokuvaukseen):
- hahmon tulevaisuus (vaikuttaa esim. hahmosi tekemisiin)
- psyyken kerroksia (esim. id, superego, ego) ja esim. hahmon identiteettejä
- hahmon "profiilin" ulkoasu

Jäikö jokin mietityttämään? Kysy tai ehdota yksityisviestillä, Pelaajille -alueella tai Châteaun vieraskirjassa.

Ohjetta ollaan päivittämässä...
Mila Molina (61): Taikakoulu Châteaun rehtori ja ennustuksen professori. Ankara ja määrätietoinen tiukkapipo.
Muut hahmoni: Ronja Blomroos, London Morel & Michelangelo Pele
Avatar
Mila Molina
Rehtori
 
Viestit: 2369
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 20:13
Opetettava aine: Huispaus ja lentäminen

Paluu Hahmojen alueet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron