Käänsin kylkeä unisena. Herätyskelloni soi ja sammutin sen. Minua väsytti aina aamuisin, vaikka olinkin nukkunut tarpeeksi. Vihdoin jaksoin nousta istumaan sängylleni ja katsoa ulos ikkunasta. Siitä avautui hulppeat näkymät Yorkshireen. Viheralueita oli kylän sisällä paljon, mutta kauempana nummilla kasvillisuus oli niukkaa ja karua. Rakastin ikkunani näkymiä ja joskus iltaisin kun en saanut unta, saatoin vain katsella maisemia tuntikausia. Niihin en kyllästyisi koskaan.

Maisema Liben huoneesta.
Sujautin jalkani pörröisiin kissa-aamutossuihini ja kiedoin aamutakin ympärilleni. Kello oli yhdeksän ja arvelin äidin nukkuvan vielä. Isä oli lähtenyt pikkuveljeni Leonin kanssa käymään isoäidin luona ja Liam oli yökylässä kaverinsa luona. Kerrankin sain nauttia rauhallisesta aamusta ilman pikkuveljien kiljumista ja isän murahtelua heidän touhuilleen. Veljeni heräsivät yleensä todella aikaisin, eikä kukaan talossa pystynyt sen jälkeen nukkumaan. Sipsuttelin hiljaa narisevia portaitamme alakertaan yrittäen olla herättämättä äitiä. Menin eteiseen ja nappasin postilaatikon avaimet lipaston päältä. Isäni oli jästi, joten meille tuli taikamaailman postin lisäksi jästien sanomalehti sekä minulle eräs hevoslehti. Avasin ulko-oven ja astuin raikkaaseen ja kasteiseen aamu-ilmaan. Hengitin syvään nummien tuoksua ja kävelin pihapolkua postilaatikoille, jotka olivat autotien vieressä. Kaikki jästien keksinnöt ja arkipäiväiset asiat olivat minulle isäni kautta tuttuja, myös autot, joilla jästit kulkivat paikasta toiseen ja niitä varten rakennetut tiet.
Avasin postilaatikon ja nappasin sieltä Yorkshiren Sanomat, Kaikki hevosista-lehden ja nipun mainoksia. Kävelin takaisin talolle ja selasin mainokset läpi. Kaikkea turhaa, voisin heittää ne suoraan menemään. Menin sisälle ja jätin avaimet sekö postin -Kaikki hevosista-lehteä lukuunottamatta- lipaston päälle. Sipsutin keittiöön ja heitin lehden pöydälle. Jos söin yksin, söin yleensä keittiön "baaritiskillä", mutta jos söimme kaikki yhdessä, katoimme olohuoneen ruokapöydälle. Isä oli näköjään aikaisin aamulla Leonin kanssa lähtiessään keittänyt puuroa ja jättänyt sitä vähän minulle ja äidillekin. Puuro oli jätetty hellalle miedolle lämmölle (äidillä oli kattila jossa ruoan palaminen pohjaan oli mahdotonta), joten se oli sopivan lämmintä. Otin astiakaapista valkoisen kulhon ja otin itselleni lautasellisen puuroa. Pilkoin puolikkaan banaanin leikkuulaudalla ja otin kaapista kourallisen pähkinöitä. Koristelin niillä annokseni ja nappasin vielä lusikan. Istuuduin baarijakkaralle syömään ja aloin lukea hevoslehteä.
Kello tuli varttia yli kymmenen. Äiti oli syönyt itsekin puuroa ja lähtenyt sen jälkeen kauppaan ostamaan ruokatarvikkeita. Minä olin syönyt puuroni aikapäiviä sitten, mutta olin jäänyt koukkuun lehden lukemiseen. Päätin, että nyt olisi aika lopettaa ja taitoin sivun kulman merkiksi siitä, mihin olin jäänyt. Vein kulhon tiskialtaaseen. Tiskaisin sitten myöhemmin. Seuraavaksi päätin mennä suihkuun. Menin kylpyhuoneeseen ja heitin hiukseni suttuiselle nutturalle. Riisuin aamutakin ja menin suihkukoppiin. Vesi oli ihanan vilpoisaa ja karisti viimeisetkin unihiekat silmistäni.
Kun olin peseytynyt ja pessyt hampaat, menin huoneeseeni pukeutumaan. Avasin liukuovellisen kaappini, jonka toinen puoli oli vaatteille ja toinen muille tavaroille. Oli tulossa lämmin päivä ja aurinko paistoi, joten valitsin tummansiniset, suorat kangasshortsit ja hennon vaaleanpunaisen yksinkertaisen puuvillaisen t-paidan. Kotona en yleensä kantanut sauvaa mukanani, sillä alaikäiset eivät saaneet taikoa lomalla. Siispä nytkin sauva lojui muuten tyhjän kirjoituspöydän päällä, kun kävelin portaita alas. Vilkaisin kelloani. Se lähenteli yhtätoist, eli Evelyn tulisi noin tunnin päästä.
Olin ystävystynyt samassa tuvassa kanssani olevan Evelynin kanssa kuluneen lukukauden aikana. Olimme jutelleet monesti ja kesällä olimme lähettäneet pöllöpostia. Kun olin tullut koulusta käymään kotiin vähän yli viikoksi ennen kesäleiriä, olin saanut idean. Evelynhän voisi tulla meille yökylään! Ilokseni hän oli suostunut ja kohta hän saapuisi meille kahdeksi päiväksi hormiverkon kautta. Nappasin hevoslehden keittiöstä ja istuuduin olohuoneen muhkeaan nojatuoliin lukemaan sitä. Vähän väliä katsahdin takkaan, josko siellä näkyisi merkkejä ihmisestä.
Aika kului. Kello tuli varttia vaille kaksitoista. Olin saanut lehden luettua. Istuin yhä nojatuolissa omissa ajatuksissani. Voisimme kenties ratsastaa Evelynin kanssa? Mirabella oli yllättänyt kaikki ja parantunut. Sillä oli ollut paha jalkavamma ja olin pelännyt, voisiko sillä enää koskaan ratsastaa. Kaikki oli kuitenkin kääntynyt parhain päin ja viime päivinä olin saanut nauttia sen kanssa rennoista maastolenkeistä. Kuulin ulko-oven avautuvan, äiti ilmeisesti tuli Liamin kanssa kotiin. Näin äidin menevän keittiöön purkamaan ostoskasseja. Kun Evelyn tulisi, alkaisimme varmaankin valmistaa lounasta. Katsahdin taas takkaan. Kello oli viittä yli kaksitoista.