Tarkkailin Katrinea, kun tämä asteli lähemmäs haiskua. Tyttö näytti hermostuneelta. Hymyilin hänelle rauhallisesti, kun hän vilkaisi minuun. Varmaan katsoi, kuinka haiskua kuului silittää. Katrine ei selvästikään ollut ollut kauheasti haiskujen kanssa tekemisissä. Jos olisi, ei tyttö olisi noin hermostunut. Haiskut olivat kivoja ja rauhallisia, kunnes näkivät jotain kiiltelevää. Onneksi meillä ei ollut mitään koruja mukanamme. Ne kun olisivat varmaan pelästyttäneet Katrinen kokonaan pois aitauksilta.
Katrine hipaisi varovaisesti haiskun päätä ja veti kätensä heti pois. Kuten olin arvannutkin, haisku vain kaipasi lisää silittelyä. Kun Katrine alkoi silitellä haiskua, hurrasin lujaa pääni sisällä. Hymykin leveni aavistuksen.
“En oikeastaan”, Katrine sanoi. Niin olin arvellutkin. “Olen asunut vain tavallisissa paikoissa, missä oli jästejä lähellä, ja taikaolentojen hoito alkaa vasta kolmannella”, hän selitti. Nyökkäsin ymmärtääkseni. Jästikylissä asustelevilla noidilla ja velhoilla pitää olla lupa joihinkin taikaeläimiin ja joidenkin lajien pitämistä on vissiin jopa rajoitettu. (Halusin takan, kun olin kymmenenvuotias, mutta sen julmuus jästejä kohtaan esti minua saamasta sitä. Äiti ei päästänyt minua edes takanhoidon soveltuvuustesteihin, ettei pettymys olisi liian suuri)
“Mutta sinä selvästi rakastat niitä? Milloin kiinnostuit taikaolennoista?” Katrine sanoi. Virnistin ensimmäiselle lauseelle. Aivan oikein. ”Joo, niin rakastankin”, naurahdin iloisesti, ”En tiedä, milloin se alkoi. Ennen koulua jo, ehkä seitsemänvuotiaana, kun sain ensimmäisen oman kääpiöpalluran. Liikkeessä oli niin paljon kaikkia ihania olentoja, että jäin sinne tunniksi ihastelemaan kaikkia. Siitä lähtien sitten… Koulussa, Beauxbatonsissa siis, kuulin lohikäärmeistä. Ne ovat edelleen suosikkiolentojani. Ne ovat tosi kiehtovia ja mahtavia ja niistä on niin monia legendoja.” Huomasin unohtaneeni haiskun silittämisen, kun se alkoi puskea kättäni.
”Lohikäärmeet ovat myös syy, miksi sain potkut Beauxbatonsista”, lisäsin naurahtaen. Mielestäni oli oleellista mainita laittoman korkeasti vaarallisuusluokitellun eläimen hoitamisen vaarat. Katrine saisi udella lisää tai ei, mutta mainitsinpahan asian vaan, koska lohikäärmeistä puhuttiin.
”Nämä haiskut ovatkin ihan kivoja”, Katrine sanoi silittäessään haiskua. ”Eikös?” sanoin hymyillen, ”Arvasin, että pidät niistä!”