// Tämä on yksinpeli. Eli pelissä on mukana vain Ashley Oswen. Peli sijoittuu lukuvuoden loppuvaiheille ennen kesälomaa.//
Rikoin kapeilla sormillani veden pinnan. Järvi väreili taukoamatta sadepisaroiden tehdessä pieniä aaltomaisia alueita tuuman välein. Vesi oli viileää, kun liikutin sormiani veden alla. Oli sateinen ja harmaa päivä. Kaikki oli harmaata. Oli ollut harvinaisen masentava päivä. Mitään mielenkiintoista ei ollut tapahtunut. Professorit olivat räyhänneet ja oppilaat olivat kulkeneet kaavuissaan oppitunnilta oppitunnille. Heidän askeleensa olivat kaikuneet linnan seinistä ja katosta muuttaen äänen tasapaksuksi puuroksi. Ainoa pieni valopilkku oli sade. Taivaalla harmaat pilvet näyttivät ukkosta enteileviltä. Tummanharmaa, lähes musta, pilvivana lipui hiljakseen järveltä linnaa kohti.
Nousin ylös. Seisoin nilkkojani myöten järvessä. Käänsin selkäni isolle järvelle ja siellä mahdollisesti lymyävälle jättiläiskalmarille ja astuin pois viileästä vedestä. Rannalla sujautin jalkani kiilakorkoisiin verenpunaisiin kenkiini, joissa oli mustat ruusukuviot. Pian sade yltyi rankkasateeksi, joka kasteli minut kokonaan. Olin litimärkä ja kaapuni painoi varmasti tonnin. Mihin minä kaapua tarvitsisin. Vedin sen päältäni ja asettelin läheisen puun oksalle roikkumaan. Otin kuitenkin käärmekuvioisen rintaneulan ja kiinnitin sen vihreään T-paitaani. Minulla oli ylläni vihreä T-paita ja hopeainen nilkkoihin asti ulottuva hame, jossa oli sivuhalkio.
Jätin kaavun puun oksalle ja lähdin astelemaan linnasta poispäin vailla päämäärää. Vaikka sade piiskasi kasvojani ja tuuli riepotteli hiuksiani, minä en palellut. En oikeastaan koskaan palellut kylmässä, vaikka olisi lunta ja jäätä. Äiti sanoi kerran, etten palele, koska olen sisältä niin kylmä. En tajunnut silloin mitä hän tarkoitti, mutta olin tyytyväinen. Jos olisin mitenkään erikoinen, eihän se voinut olla huono asia. Ei todellakaan. Ehkä minä olin sisältä kylmä. Tai ehkä nautin kylmän tuomasta tunteesta niin paljon, etten tuntenut kylmyyttä. Miten vain.
Tulin metsän laitaan, jossa puut suojasivat sateelta hieman. Nostin käteni ja nousin varpailleni kurkottaen ylös. Tartuin puun oksaan ja kiskaisin sen irti. Kämmeneni raapiutui johonkin. Oksassa oli piikkejä. Haavoista tuli hieman verta, mutta vuotaminen loppui nopeasti. Haavat olivat olleet vain pintanaarmuja. Nyt veren tuoma haju oli jo hälvennyt sateen huuhtoessa sen pois.
Keskityin taas ajattelemaan, miten voisin piristää itseäni. Olin monta kuukautta uinut harmaudessa ja sättinyt itseäni jatko-opiskelupaikan hakemisesta. Ei ollut fiksu idea lähteä opiskelemaan. Vanhempani olivat kehottaneet minua hankkimaan työn ja keskittymään siihen. Joskus voi yletä huipulle aloittamalla pohjalta. Mutta minä halusin aloittaa huipulta. Ei, olin jo huipulla. Omalla tavallani. Nyt minun täytyi vain vakuuttaa muut siitä. Toinen syy oli vain se, etten halunnut myöntyä yleiseen mielipiteeseen. Se oli hieman tyhmä ominaisuus minussa, mutta korosti sitä, miten halusin olla uniikki.
Joskus erilaisuus oli hyväksi. Kärmeskielen taito oli hyvä erilaisuus. Hyödyllinen. Tunsin taas piston sydämessäni kun ajattelin, miten isän kärmeskielen taito ei ollut periytynyt minulle. Kuraverisetkin olivat jossain määrin erilaisia. He olivat erilaisia kuin perheensä. Mutta kuraverisyys ei ollut hyvä erilaisuus. Ei kuraverinen voinut olla velho tai noita, jos hänen suonissaan virtasi jästiveri. Niin isä oli sanonut.
Halusin tehdä jotain. Jotain, mikä piristäisi minua. Jotain typerää. Ja laitonta. Käännyin hitaasti katsomaan metsää ja lamppu syttyi päässäni. Se oli laitonta. Ja tyhmää. Siispä tekisin niin. Menisin metsään.