"Yksi kermakalja minulle, kiitos.", tilaan juotavani ja istuudun hämärään nurkkapöytään. Ikkunoista lankeava valo ei aivan yllä pöytääni asti ja joudun turvautumaan sauvan valoon, kirjoitaessani erästä pitkää kirjettä ystävälleni. Pergamenttini laahaa jo maassa, kun tarjoilija tuo juomani. "Kiitos", mutisen tuolle vastaukseksi. Hörpin kermakaljaani kaikessa rauhassa. Pubissa on yllättävän rauhallista ja pystyn keskittymään hyvin kirjeeseen.
En tiedä, miksi lähdin tänään tänne. Oli lauantai ja jo ilta. Pubissa ei ollut kuin muutama asiakas. Miksi ihmeessä olin tullut Poudlardineen lauantaiiltana myöhään? Minusta tuntui, että olin menettämässä järkeni. Näin sekavia kauhukuvia kidutetuista ihmisistä jotka olivat joutuneet alistumaan mitä kammottavimmalle kohtalolle. Huimasi. Oliko kohtaaminen Karakatuksen kanssa järkyttänyt minua näin paljon? Toivoin etten olisi alun alkaenkaan lähtenyt Châteauhon. Kirottu koulu. Tylypahkassa ei ollut tapahtunut kauheuksia eikä siellä ketään uhattu kiduttaa hulluuteen. Olin jutellut kummitätinini kanssa asiasta. Hän oli kertonut kaikenlaista ja kuulemma muutkin koululaiset ja henkilökunnan jäsenet olivat kärsineet Kärmeksien takia.
Join kermakaljani loppuun ja tilasin kurpitsamehua. Suljin silmäni tiukasti. Minun oli lakattava pelkäämästä jokaista vastaantulijaa. Pakko. En voisi elää näin. Alati kasvavassa pelossa. Avasin silmäni ja räikeän valkoinen pergamentti sai silmäni vetistämään. Hieroskelin silmiäni ja nyökkäsin tarjoilijalle, joka toi kurpitsamehuni. Haukottelin. En ollut saanut moneen viikkoon unta. Itse asiassa en ollut nukkunut viikkoon hetkeäkään. Ajatus nukkumisesta sai minut väsymään entistä enemmän. Join kurpitsamehuani ja yritin jatkaa kirjoittamista. Siitä ei tullut mitään. En pystynyt tekemään nykyään mitään. Ehkä minun pitäisi käydä sairaalasiivessä puhumassa ylihoitaja Ratcatelle, jos hän antaisi minulle lepojuomaa. Ei, ei. Minä en alennu moiseen, olen aivan kunnossa. Paitsi että olen masentunut. Toivoin enemmän kuin mitään muuta, että joku tulisi pöytääni ja vetäisi minut ulos ajatusteni kammottavista syövereistä. En kestäisi enää. Hajoaisin ennen pitkää. Joskus tuntui, ettei ollut enää mitään mieltä olla täällä. Elämänilo oli kadonnut kokonaan.
Rullasin ja sinetöin kirjeeni. Tungin sen laukkuuni ja jäin tuijottelemaan kurpitsamehuani. Teki mieli kaataa se lähimmän ihmisen päähän. Tämä tunnetila ärsytti. Suututti. Kuvotti. Pelotti. Inhotti. ARGH!