Viistokuja

Keksitään yhteistä ohjelmaa koulun oppilaille, esimerkiksi yhteisiä roolipelejä, joihin on vapaa osallistuminen. Myös joulukalenteri ja muunlaiset suunnittelut ja tempaukset kuuluvat tälle kerholle.
Alueen säännöt
Ei kiroilua tai muuta epäkohteliasta

Re: Viistokuja

ViestiKirjoittaja Katherine Westwood » 03 Heinä 2016, 15:53

Tänne vähän myöhässä eksyin, mutta kaikki nuo nimi ehdotukset, kuin myös liikkeiden! Itse en kovin sujuvasti mitään uusia nimiä keksi, joten ilmaisen vain, että Rue de Sorcellerie, oli lempparini näistä katujen nimistä!
Jos ei ole varjoja, ei erota mikä on valoa, ja jos ei koskaan itke, ei voi ymmärtää, miten ihanaa on hymyillä.

Katherine Westwood, neljännen luokan opiskelija Serpentardista, joka hymyilee niin paljon kuin kerkeää, ja siinä sivussa muistaa tehdä paljon tyhmyyksiä.
Katherine Westwood
Oppilas

Tupa: Serpentard

ViestiKirjoittaja Evelyn Clément » 09 Heinä 2016, 15:51

Sorcellerue kuulostaa mielenkiinoiselta, vaikka toisaalta nuo nimet ovat kaikki hyvän kuuloisia, kun ranskan kielenkäännöksiin päästään.

Taikaministeriöön voisi yksi sisäänkäynti löytyä kujan puolelta, kenties joku pieni takkahuone jossain rakennuksessa tai vastaavaa?

Voisin tässä ajantuhlaukseksi tehdä tarkempaa kuvausta kaupoista... se ilmestyy sitten, kun ehdin... niitä kun näyttää olevan aikas monta...
Tämä hahmo ei ole roolipelillisesti enää mukana, mutta jos näet uuden viestin, niin haamuilen todennäköisesti ylläpidon asioilla :)

Hahmoni: Evelyn Clément, Deborah Samatha Fey ja Nicolas Cartier
Evelyn Clément
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Evelyn Clément » 29 Huhti 2018, 18:27

Jahas... hmm, yritän nyt koota näitä vanhempia ideoita yhteen.

Tiivistys kirjoitti:Tarkoituksena on siis suunnitella Viistokujan vastinetta Ranskaan. Tällä hetkellä ollaan päädytty siihen, että "uusviistokuja" sijaitsee Pariisin Le Marais'n kaupunginosassa. Sinne päästään pienen kuppilan/kahvilan takahuoneesta.

Millainen kahvila kyseessä on? Mikä kahvilan nimi on? Miltä se näyttää? Mitä siellä myydään? Tähän voisi kehittää jonkinlaista kuvausta.

Miten "viistokujalle" pääsisi? Jos sisäänkäynti on kahvilan takahuoneessa, pitäisi vielä keksiä tuo itse avaustapa. Harry Potterin Viistokujalle päästään naputtelemalla tiiliä oikeassa järjestyksessä, mikä voisi olla Ranskan vastaava versio?

Millainen "Viistokuja" olisi? Minkalaista arkkitehtuuria? Minkalaisia rakennuksia? Kapea vai tilava? Kadun yleiskuvasta voisi kehittää jonkinlaisen kuvauksen.

Viistokujalle ja Iskunkiertokujalle ollaan esitetty useita nimivaihtoehtoja:

• Vimpulaväylä
  • Mysteeritie (Rue du Mystère)
  • Kierrekatu
  • Utukuja
  • Hämyahjonkuja
  • Olemattomuudenkatu (olematonkatu = Rue Néante)
  • Käyräväylä
  • Velhokauppakuja
  • Velhousliikekatu
  • Maaginentie
  • Noituuskuja (Sorcellerue / Rue de Sorcellerie)
  • Kaarrekuja
  • Hämäränkuja
  • Kaapparinkatu (Rue du Rafleur)
  • Mönkertäjänsokkelo
  • Tunnelikuja
  • Achats Allée
  • Angle Allée (=kulmankuja?)
  • Rue Spirale (=kierrekatu?)
  • Ruelle Magique (=maaginen katu?)
  • Magie Manière (=taikatie tms?)
    Ruen voi toki usein korvata myös Alleélla tai Boulevardilla.

Niitä saa esittää lisää, niin lisään ylös! (Myös ranskaa osaavat voivat noita ihmetellä ja kääntää, jos intoa riittää). Nimistä voisi teettää myös äänestyksen? (Jos huomaat jonkun nimen puuttuvan listasta, vinkkaa, se saattoi hyvin hukkua viestien joukkoon).

Tästä voisi lisätä foorumille oman alueen ropeineen ja pientä infoa kyseisistä liikkeistä ihmeineen? Varmaan selkeintä olisi lyhyt esittely jokaisesta, mutta jos huvittaa, niin jokaiselle kaupalle saa keksiä tuotteita hintoineen, kuvaa tai jotain muuta hienoa!

Näin:
Foorumialue: "Alueen nimi"
  • tiedote: Kauppojen kuvaukset
  • roolipelit samalle tasolle

Kauppojen kuvaukset ovat toistaiseksi tässä viestissä, koetan kerätä niitäkin. Kauppojen lisäksi ehdotettiin, että Ranskan taikaministeriöön pääsisi "viistokujalta".

Mutta mitä mieltä sä oot? Mikä toimii? Mikä on sun lemppari? Olisko jotaan lisättävää? Ideoita, ajatuksia, kommentoitavaa, siitä vaan, viestikenttä odottaa sua.
Tämä hahmo ei ole roolipelillisesti enää mukana, mutta jos näet uuden viestin, niin haamuilen todennäköisesti ylläpidon asioilla :)

Evelyn Clément
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Theodore Snape » 30 Huhti 2018, 16:42

Mitä tässä nyt hieman ranskaa opiskelleena tuli muutama ehdotus sun muu tuota nimeä varten mieleen. Näiden lisäksi voisin varmaan ideoida pari kauppaa, mikäli jotain varteenotettavaa ajatusta tulee mieleen.

Englanninkielen sanalle alley on myös rankankielinen vastike ruelle, joka omaan korvaan kuulostaa lausuttaessa aavistuksen hienommalta kuin pelkkä rue [ʀɥ] vrt [ʀɥəll] (en oo pitkään aikaan kirjottanu foneettisilla, don't come at me, pls :D)

Esimerkiksi

La Ruelle Sorcier (velhokuja/katu, joka kuulostaa suomeksi harvinaisen tyhmältä...)
vastavasti L'Allée Sorcier tai La Boulevard Sorcier
Toki jos oikeaoppisuuksiin mennään niin senhän pitäisi olla La Ruelle de Sorcier mutta mun käsityksen mukaan paikannimissä saa poiketa kielioppisäännöistä (who kowns, I aint a pro). Sitäkään en tiedä, että kirjoitetaanko ranskassa kadun nimet artikkelilla vai ilman.

Kierrekatu = Allée spirale
Utukuja = La Ruelle de Bouillard / La Ruelle de Brume
Hämyahjonkuja = Le Boulevard de Crépuscule Forger (joo mun kääntäjäntaidot on kultaa)
Velhokauppakuja = Rue des magasins de Sorcier
Velhousliikekatu = La Rue des Affaires de Sorcellerie
Maaginentie = La Route Magique

Yhteenvetona, katu sana voidaan korvata tosi monella eri vaihtoehdolla, riippuen ihan siitä minkälaista sävyä nimeen haetaan. Ehkä tässä tilanteessa voisi vain valita sen vaihtoehdon, joka kuulostaa/näyttää parhaimmailta valitun ilmaisun kanssa.

Katu = Rue/Ruelle, avenue
Tie = Route (vrt. englannin road), Rue, Chemin
Kuja = ruelle, allée

Sitten itse nimistä kadun ulkonäköön
Mulle tuli ensimmäisenä mieleen semmoinen idyllinen ranskalainen katu, alla hieman osviittaa siitä mitä haen takaa

Kuva
Kuva

Ja vielä itse kahvilasta
Rakastan kaikkia pieniä idyllisiä kyliä/kaupunginosia, jonka takia nämä mun ehdotukset onkin tällaisen perus pikkukylä tyylisiä. Mutta edellisiin kuviin viitaten ajattelin sellaista pienehköä kahvilaa, jossa kuitenkin ihan pöytiä ja tuoleja sekä tilaa oleskella. Eli vähän saman tyylinen kuin yllä olevat rakennuksetkin. Ehkä hieman avarampi tila, jossa iso ikkuna. Yritin löytää mun visiolle jotain sopivaa kuvaa, mutta eipä ole vielä tullut vastaan D:: oon ihan älyttömän huono kuvailmenaan rakennuksia. Je suis désolée pour ça
Theodore Snape, L'étudiant Serpentard qui est toujours remarqué par personne
+ Carmen De Martino
Theodore Snape
Oppilas

Tupa: Serpentard

ViestiKirjoittaja Evelyn Clément » 30 Huhti 2018, 22:39

// Piti tehdä jotain olennaista ja järkevää, köh... siis tietty Châteaun opkh juttuja, öhm //

Oihhhhhhhhhh ♥

Joo, siis ihanaa, että päädyit liittymään pohdintaan. Tosiaankin noi kuvat on ihanan symppiksiä! Alsace, aaaahhh, päästäppä sinne... Itse en tiedä ranskan kielestä oikeastaan, joten nyökyttelen nyt tässä vain, että hyvältä kuulostaa. Jep, velhokuja on hiukan tylsä, mutta tosiaan, ehkä voisin koota jonkun äänestyksen nyt kun noita nimiä on keksitty ja käännetty urakalla. Voihan siihen sitten myöhemminkin lisätä jotain (en tosin muista kuinka monta kohtaa äänestykseen sai pistettyä, mutta ehkä sitäkin sai säädettyä shiftyshysmile ).

((ja tähän väliin jumitin ikuisuudeksi googlettelemaan ja tuijottelemaan ihania ranskalaisia maisemia, arkkitehtuuria ja kujia))

Ja eipä mitään, vaikkei kahvilaa löytynytkään, kyllä näilläkin kuvilla päästään jo pitkälle! Siis kuvittelen vaan, miten menen sisälle pienestä ovesta, ovikello kilahtaa. Jostain leijuu pullan tuoksu ja kuulen ranskalaista puhetta myyjän ja asiakkaan välillä. Lasivitriinissä on suussasulavan näköisiä herkkuja. Suloisin tyynyin koristellut tuolit seisovat pyöreiden pöytien luona odottaen istujaansa, mutta tallustan kohti kahvilan perähuoneita...

Ja eksyn taas harhateille. Tosiaan kahvila, katu, nimet. Viistokuja.

Yritin hiukan etsiä nuiden kuvien oikeuksien tietoja, tuo tuntuu näkyvän monessa Ranskan oppaassa, mutten pikahaulla löytänyt varsinaista kuvaa... voisi sitä ehkä muokata ja lisätä patoja ja kattiloita, sauvoja ja muuta kivaa. Ainakin WhatsApp-ryhmässä on näitä taidokkaita, mutta voisihan sitä täälläkin??? Tai sitten pitäisi itse yrittää jotain säätää, hmmm...

Okei joo, ehkä kokoan myöhemmin jotain olennaista sanottavaa tai kuvia, köhm.

Evelyn Clément
Ylläpitäjä

Edellinen

Paluu Oppilaskunnan hallitus