Keskustelun ja äänestyksen (täällä tulokset) perusteella lukuvuoden 2014-15 suuremmaksi peliteemaksi on valikoitunut basiliskin poikanen, joka harhailee yksikseen koululla.
Tarinan taustaidea
Taustaideana on, että joku aika nuori käärmeitä rakastava oppilas kuulee basiliskeista koulun 10-vuotisjuhlallisuuksien yhteydessä. Jotenkin hän onnistuu selvittämään, että basiliski syntyy rupikonnan hautomasta kananmunasta. Niinpä hän köyttää lemmikkikonnansa kiinni kananmunaan ja hups, hänelle kuoriutuu basiliski.
Yhtenä juonenkäänteenä on, ettei tämä oppilas ole tietoinen basiliskien vaarallisuudesta tai mistään käärmeskielestä. Niinpä hän joko vain hukkaa basiliskinpoikasen huolimattomuuttaan, tai sitten se kangistaa hänet ja karkaa (jää oppilaan pelaajan päätettäväksi).
Basiliskin poikanen on kuitenkin vielä niin pieni, ettei se pysty tappamaan katseellaan. Suora katse voi kangistaa, jos oikein kunnolla tuijottaa, mutta emme siis lähde murhaamaan hahmoja tämän otuksen avulla. Kukaan ei myöskään pysty hallitsemaan basiliskia tai käskemään sitä jahtaamaan tietynlaisia oppilaita.
Juonen kehittelyä
Ensimmäisenä kysymyksenä kuuluu, onko koulussa jo oppilashahmoa, jonka kuvittelisit ajattelemattomuuttaan onnistuvan luomaan basiliskin? Voit siis ilmoittautua tällaiseksi hahmoksi tai suositella kaverin hahmoa. (Muuten voin hyödyntää oikeuttani luoda uuden oppilashahmon ihan vain tätä tarkoitusta varten. Muistaakseni joku teistä ehdotti, ettei basiliskin luojana olisi Serpentardia tai Gryffondoria, jotta tarina poikkeaisi Potter-kirjoista vähän enemmän.)
Voisi varmaan olla jännittävämpää, jos suurin osa koulusta ei tiedä basiliskista heti kättelyssä. Tällöin joku voitaisiin vahingossa kangistaa. Ensimmäisen uhrin seurassa olleet henkilöt ovat mahdollisesti nähneet jotain, mutteivät heti keksi mitä. Tästä voi kehkeytyä mielenkiintoisia pohdintoja, kirjastossa penkomisia ja muuta. Oletko sinä mukana kangistamisen yhteydessä ja missä roolissa? Kenen pitäisi sinusta olla ensimmäinen uhri?
Lisäksi ajattelin hyödyntää tätä Michael Evansin tauolle pistämiseksi. Basiliski saa siis mielellään vahingossa onnistua kangistamaan rehtorin joskus joulukuun alussa, jotta pääsen synnyttämään joulukuussa miettimättä, missä kohdin olen peleissä menossa. Vaikka rehtorimme onkin taitava muodonmuutoksissa ja uusien loitsujen keksimisessä, on hän aika toivoton pimeiden olentojen tunnistajana. Tämän vuoksi hänelle sopisi ihan hyvin pieni sairaalajakso.
Loppupeleissä basiliski pitää varmaan saada kiinni. Ketkä siis keksivät, että kyseessä on basiliski? Entä ketkä pyydystävät sen ja saattavat sen pois päiviltään?
Mitä muuta jännää basiliskin ympärillä ehditään tekemään? Minkälaisia juonenkäänteitä haluaisit mukaan ja miten haluaisit hahmosi mukaan tähän tarinaan?
Aikataulutusta
Basiliski voisi kuoriutua esimerkiksi lokakuun lopussa, marraskuun aikana voisi joku oppilas kangistua (vaikka basiliskin luonutkin henkilö). Rehtorin tarvitsisi kohdata basiliski joulukuun ensimmäisellä viikolla ja päätyä siitä sairaalasiipeen nukkumaan. Lopulta basiliski voisi jäädä kiinni joskus keväällä, ennen kuin se on tarpeeksi iso tappaakseen tuijotuksellaan. Olisiko esimerkiksi pääsiäisen tienoilla sopivasti aikaa pelata basiliskinpyydystystä? Vai jätetäänkö se myöhemmälle kevääseen/alkukesään?