// Alue minun yksinpelilleni.
Paikka: Yorkshiren nummet, Englanti
Ajankohta: 19. heinäkuuta 2015 //
Kävelin määrätietoisena kohti ovea. Kurotin painaakseni kämmeneni sen pintaan, varmistaakseni, että olin todella elossa. Ovi pinkaisi kauas minusta, heti kun olin ollut koskettamaisillani sitä. Pelko yltyi sisälläni ja pelkäsin, että pian se kuohuisi yli ja kuolisin oikeasti. Astuin kaksi askelta kohti seinää oikealla puolellani. Yritin potkaista sitä, vain tunteakseni kipua, joka todistaisi, että tämä kaikki oli totta. Jalkani potkaisi kuitenkin tyhjää ja seinäkin vain pinkoi kauas minusta. Katsoin jalkojani ja tajusin käveleväni tyhjän päällä. Yritin koskettaa lattiaa, mutta sekin vain ivasi minulle käytöksellään, kun pinkaisi kauas alleni. Aloin turhautua tosissani. Minä olin turhan pantti, kun en voinut tehdä mitään, kaikki vain juoksi karkuun...
Valot kiisivät silmissäni yhä uudelleen ja uudelleen. Kuva ei pysähtynyt, vaikka huusin ääneen. Huusin: "Älää!" Kuului kohinaa ja rätinää, valot sammuivat, kuva pysähtyi. Aika pysähtyi. Katsoin kelloani ja sen viisarit eivät enää liikkuneet eteenpäin. Ne liikkuivat taaksepäin. Näin menneisyyteni uudelleen. Sekunti sekuntilta, minuutti minuutilta, tunti tunnilta ja yhä edelleen aika kului aina vain taaksepäin ja pian huomaisin katselevani itseäni astumassa Châteaun junaan yksitoistavuotiaana...
Sisuksiani väänsi, oli kuin sydämeni olisi halunnut vapautua ruumiistaan, niin syvää tuskani oli. Se repi, raastoi ja viilsi minua. Huutoa ei enää kuulunut, kyyneliä ei tullut. Minua kidutettiin ja valuin kuiviin tuskasta joka viilteli ruumistani. Puristin silmäni tiukasti kiinni ja tunsin, kuinka minua tungettiin tiukan kumiputken läpi äänten ja kuvien sekamelskassa. Kaikki oli sekavaa, en enää tiennyt kuka olin. Käteeni tyrkättiin peili. Katsoin itseäni ja yritin huutaa, mutta ääntä ei kuulunut. Kohotin käteni ja koskin otsaani. Otsa haihtui ja käsi meni läpi. Purskahdin äänettömään ja kyynelettömään itkuun. Olin pikkuhiljaa haihtumassa maan päältä. Kohta minua ei olisi. Olisin tomua ilmassa, hiekkaa maassa, vesipisaroita taivaalta ja kaikkea muuta kuin ihminen tai olemassa.
Haistoin monia tuoksuja. Heinän, hevosen ja kauran tuoksut leijailivat ilmassa. Aloin tarkastella ympäristöäni muillakin aisteillani. Makasin selkeästi jollain pehmeällä, kutittavalla alustalla. Liikutin sormiani ja haparoin käteeni heinän. Kuuntelin ääniä. Kuulin pehmeää tuhahtelua ja rouskutusta. Kuulin, kun jokin raapi puuta ja kuulin, kun puun lehdet osuivat kattoon. Olin ilman muuta tallissa, siitä ei ollut epäilystäkään. Raotin silmiäni ja näin vain jotain ruskeaa.
Nousin istumaan, mutta pidin silmäni yhä kiinni. Kirkas valo läpäisi silmäluomeni. Avasin silmäni ja auringonpaiste teki minusta hetkeksi sokean. Nostin käden silmieni varjoksi ja katselin ympärilleni. Olin nukkunut Mirabellan karsinassa. Muistin uneni. Katsoin kauhistuneena kelloani ja huojennuin, kun sen viisarit osoittivat puoli seitsemää illalla ja ne kulkivat selkeästi eteenpäin, eikö suinkaan ajassa taaksepäin. Haukottelin makeasti ja huomasin Mirabellan käyneen makaamaan viereeni. Kutitin sitä hellästi korvasta ja hymyilin, vaikka sisuksiani kaihersi yhä äskeinen uni. Mitä niin kammottava kolmen unen sarja saattoi merkitä? Enteilikö se jotain pahaa, tuntematonta vaaraa? Karistin kamalat ajatukset mielestäni ja nousin seisomaan.
Avasin karsinan oven ja astuin tallikäytävälle, jonka olin vastikään lakaissut puhtaaksi. Venyttelin ja päätin tehdä jotain kivaa, joka saisi minut paremmalle mielelle. Harpoin käytävää kohti satulahuonetta. Menisin ratsastamaan.