Hajothus ja entistus (4)

Lukuvuoden 2021-22 asiat löytyvät arkistoituna täältä.

Hajothus ja entistus (4)

ViestiKirjoittaja Sophie Everett » 12 Syys 2021, 17:50

Tämä oppitunti on tarkoitettu Taikakoulu Châteaun jäsenlistoilla oleville 4.-luokkalaisille. Jokainen tunnille osallistunut 4.-luokkalainen saa 10 tupapistettä. Tunnille voi osallistua 20. kesäkuuta 2022 asti.

Oppitunnin pitää loitsujen opettaja Sophie Everett. Oppitunnin aikana käsitellään loitsuparia hajothus ja entistus. Tämä oppitunti sijoittuu syyskuun 3. päivään 2021.

Loitsujen luokka oli tilava ja suorakaiteen muotoinen. Siellä oli kolme riviä pulpetteja jotka oli kohdistettu luokan etuosaan, missä opettajan pöytä sijaitsi. Opettajan pöydän takana oli suuri liitutaulu ja opettajan pöydästä vasemmalla oli kirjahylly, jossa oli paljon loitsukirjoja ja erilaisia pieniä taikaesineitä. Valoa luokkaan toivat luokan vasemmalla seinustalla olevat korkeat suorakaiteenmuotoiset ruutuikkunat, joita reunustivat tummanvioletit satiiniverhot. Lisäksi katossa roikkui kristallikynttelikköjä, jotka toisivat valoa luokkaan vuoden pimeimpinä päivinä. Luokan perä- ja oikeanpuoleiselle seinälle oli ripustettu maalauksia joistain kuuluisista noidista ja velhoista.

Sophie Everett, Châteaun loitsujen opettaja, istui jo luokassa valmistautumassa päivän viimeiseen oppituntiin. Hän pyyhki kevyellä sauvan heilautuksella edellisen oppitunnin muistiinpanot liitutaululta, laittoi tuolit ja pulpetit asettumaan siistiin järjestykseen, ja avasi luokan ikkunat. Tämän jälkeen hän etsi pöytänsä laatikosta neljäsluokkalaisten nimilistan ja tuntisuunnitelman ja silmäili ne läpi.

Kun oppilaat olivat tulleet luokkaan ja kello näytti tasan kolmea laivastonsiniseen työkaapuun pukeutunut professorinna aloitti oppitunnin. ”Päivää, oppilaat!” hän tervehti ystävällisesti hymyillen. ”Pidetään ihan ensialkuun nimenhuuto, niin tiedän, ketkä ovat paikalla. Olkaa hyvä ja sanokaa ”täällä” kun sanon nimenne. Aloitetaan…”

Nimenhuudon päätyttyä oli professorin aika esitellä itsensä. ”Minä olen Sophie Everett, teidän loitsujen opettajanne sekä Serdaiglen tuvanjohtaja. Voitte kutsua minua professori Everettiksi”, hän sanoi ja jatkoi sitten: ”Jos teitä askarruttaa jokin niin viitatkaa vain rohkeasti tai tulkaa nykäisemään kaavunhihasta tunnin jälkeen, minä autan enemmän kuin mielelläni.”

Sophie hymyili ja antoi katseensa kiertää luokkaa. ”Eiköhän sitten mennä itse päivän aiheeseen. Olen valinnut teille kaksi opetettavaa loitsua. Ne ovat…” Sophie kääntyi ja napautti liitutaulua jalavasauvallaan.

Hajothus (Diffindo)
• Rikkoo tai purkaa esineen osiin
• Painotus sanan toisella tavulla
• J-heilautus
• Varoitus! Aiheuttaa haavan elävälle kohteelle
• Kehittänyt Delfina Crimp joskus 1400-luvulla
• ’Diffindo’ on latinaa ja tarkoittaa ”minä halkaisen”

Entistus (Reparo)
• Korjaa rikotun esineen
• Painotus sanan toisella tavulla
• J-heilautus
• Kehittänyt Orabella Nuttley vuonna (tai ennen vuotta) 1754
• ’Reparo’ on latinaa ja tarkoittaa ”minä korjaan”

”… hajothus ja entistus. Hajothus-loitsulla voi rikkoa tai purkaa esineen osiin ja entistus-loitsulla voi korjata rikotun esineen. Molemmissa loitsuissa painotus on toisella tavulla ja käytettävä sauvaliike on j-heilautus”, Sophie opetti.

”Voitte alkaa harjoitella käyttämällä esimerkiksi pergamentinpalaa”, Sophie lupasi. ”Olkaa kuitenkin varovaisia hajothus-loitsun kanssa ja tähdätkää tarkasti, ettette saa haavereita aikaan!”

Lopputunnin Sophie kierteli luokassa katselemassa oppilaiden edistymistä. Hän kehui onnistuneita oppilaita ja rohkaisi ja neuvoi niitä, joilla oli vähän hankalampaa. Tunnin loputtua Sophie kirjoitti läksyt taululle ja päästi oppilaat lähtemään.

Kommentoi tuntia haluamallasi tavalla saadaksesi tupapisteet. Voit kertoa lyhyesti hahmon toiminnasta oppitunnilla, tai kirjoittaa halutessasi pidemmän roolipeliviestin.

Opettaja antoi oppilaille yhden läksytehtävän. Palautathan läksyt yksityisviestinä Sophie Everettille viimeistään 20. kesäkuuta 2022. Tehdyistä läksyistä saa 1-6 pistettä opettajan harkinnan mukaan.

1. Kirjoita roolipeliviesti, jossa hahmosi harjoittelee vapaa-ajallaan hajothusta ja entistusta. [max 4p]
"Ne cesse jamais de réver, ne jamais arrêter de croire, ne jamais abandonner, ne jamais cesser d'essayer et ne jamais cesser d'apprendre."

Sophie Everett, rehtori ja sauvatiedon opettaja.

Muut hahmoni: Luol Crunel & Gaëtan Archambault
Sophie Everett
Rehtori

Opetettava aine: Sauvatieto

Paluu Lukuvuosi 2021-22